Jump to content

Perkins 6354 motor 115hk HJELP


Manito

Recommended Posts

er det ikke typisk ???!!!

 

var ute på fjorden i helgen å nøt finværet :sailing: da skjer det ...

 

sitter å rusler i 6-7knop ca 12-1300 omdr og så ruser motoren seg opp til max turtall og jager

 

drar da kontrollarmen ned til tomgang og opp igjen til 1100 omdr. alt er bra

 

Øker etter en stund opp til 1400 omdr og da ruser faenskapet seg opp til max igjen

 

har noen noen gode forslag til hva det kan være???

 

 

sommerferien står jo som vanlig for døren og stress nivået stiger :headbang:

 

MVH

Torbjørn

Link to post
Share on other sites

Har selv to 6.354 HT, men har aldri opplevd noe sånt. Jeg kan anbefale deg å snakke med Universal Diesel (Helge? Andre kontor til venstre når du kommer forbi resepsjonen) på Skårer. Guruen på disse motorene kan sikkert hjelpe deg med et forslag til løsning på problemet.

 

Hadde du spesiell røkutvikling da dette skjedde? Siden du har 115 HK er det vel ikke turbo på den, så da kan det jo ikke være en oljelekkasje her som gjør at motoren lever sitt eget liv, da ville du vel heller ikke hatt mulighet til å dra turtallet ned heller.

 

Kan det være en mulighet for at gasshendelen på pumpa kan vibrere opp av seg selv? En fjær eller noe som har røket i forbindelse med dette? Skudd i natten, men uprøvd duger ikke.

 

Skal bli interessant å høre hva feilen er.

 

Mvh, Paul

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

er det ikke typisk ???!!!

 

sitter å rusler i 6-7knop ca 12-1300 omdr og så ruser motoren seg opp til max turtall og jager

 

drar da kontrollarmen ned til tomgang og opp igjen til 1100 omdr. alt er bra

MVH

Torbjørn

<{POST_SNAPBACK}>

Bare lurer på en ting! Får du tilsvarende fartsøkning også, eller er det bare motoren som ruser? Ser liksom for meg at du fyker avgårde ukontrollert inntil du får roet gassen igjen.. :eek:

Hvis det bare er turtallet på motoren som øker, og ikke farten, så er det vel gearet som slurer eller noe annet galt på drivlinjen.

Link to post
Share on other sites

er det ikke typisk ???!!!

sitter å rusler i 6-7knop ca 12-1300 omdr og så ruser motoren seg opp til max turtall og jager

drar da kontrollarmen ned til tomgang og opp igjen til 1100 omdr. alt er bra ...........Øker etter en stund opp til 1400 omdr og da ruser faenskapet seg opp til max igjen........har noen noen gode forslag til hva det kan være???

<{POST_SNAPBACK}>

Vel ........ gode forlag er vel "litt" optimistisk...... et par av de "eldre dieselmotorene", vil når stempelringer osv., begynner å bli slitt, begynne å "bruke" smøreoljen til brensel .... dvs at når den blir uttynnet med dieselolje, så kan du få denne effekten. Bruker maskinen u-naturlig mye olje, så kan det være en indikasjon på at dette skjer. Symptomene vil forverre seg, intil maskinen løper helt løpsk .... dvs at du kan kutte diesel tilførsel helt, men maskinen vil fremdeles svive for fult ... mest sansynlig helt uten kontroll, intil noe ordentlig dyrt går i stykker....

 

Sier ikke at dette er din årsak .... og håper at det ikke er..... man kan være en forklaring

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

status så langt : jeg har ikke funnet ut av problemet men prøver å skifte dieselfilter i morgen

jeg har sjekket alle rør og koblinger men ikke funnet noe galt

sjekket også oljeånderør uten at det førte frem så etter helgen skal du få ny rapport

 

Mvh

Torbjørn

Link to post
Share on other sites

Kast lårja, å kjøp ny.

 

Neida.

 

Jeg har en gammal traktor som driver med det der, en MF 165. Jeg har regnet med at det er treg sleide i brennoljepumpa. Den kommer ned når jeg tar av gassen. Dette er bare noe jeg har adoptert fra store skipsmotorer. Der vil stiv tungolje i mange tilfeller sette fast fuelrack o.l.

Det blir interesant å se hva du kommer fram til.

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...