Jump to content

Testkjøring av 30hk Yamaha på land. Hvordan gjør dere det?


Campingcruisern

Recommended Posts

Vi ha en 30hk Yamaha montert på båten. Denne startet visst i fjor høst. Da virket også kontrollboksen greit. Når vi testet sistnevnte i går satt den dønn. Etter masse rustoppløser både her og der gikk det seg litt til. Men dette førte iallfall til at vi ikke stoler lenger helt på at motoren starter som den skal heller. I og med at vi har lagt ned mye arbeid i resten av båten, ønsker vi ikke å risikere at vi sjøsetter den (som vil medføre en del arbeid eller noe kostnader) og at ting ikke funker. Hvis ting først ikke funker, er det greit at den fortsatt står på båthenger og kan kjøres rett dit hvor noen kan fikse den.

Så vi har tenkt å prøve å testkjøre den. Men så vidt jeg har forstått hvis motoren skal testkjøres i en balje eller noe, så må motoren stå ett stykke nedi vann. (Visse deler av den må være under), og dermed må baljen eller det du kjøre den i ha litt høyde. Så hva bruker folk til å testkjøre motorer i? Eller for å  kjøre de i ferskvann før vinterlagring for den saks skyld?  Søkte en del på emnet før jeg laget denne tråden, og fant at noen bruker denne type hjelpemiddel til slikt? Funker det og er det trygt for motoren?

 

Og hvordan kobles batteri til motoren? På motoren vår kommer det to parallelle kabler med klemmer fra motoren. Er det tilfelle at disse bare skal kobles til pluss og minus?

Link to post
Share on other sites

Så ser det ut til at den ene av de tynne endene på denne er koblet til noe oppå veggen til høyre der. Den andre er løs som om den er koblet av noe. Den tykke løse kabelen er koblet til den andre "polen" på veggen der. Så forrige eier har tydeligvis koblet av noe her?   Men lite kjent som jeg er med båtelektronikk så aner jeg ikke hva.

Link to post
Share on other sites

Det blir jo kun tomgangsfunksjon samt litt rusing i fri du får testet. Det er jo ingen mulighet til å få testet motor med belastning i en slik balje. Men det er kanskje ikke det du er ute etter?

 

Fortrinnsvis benyttes jo denne typen arrangementer til å få motor gjennomspylt med ferskvann etter endt sesong, før vinteropplag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Chiefengineer skrev 6 minutes ago:

Det blir jo kun tomgangsfunksjon samt litt rusing i fri du får testet. Det er jo ingen mulighet til å få testet motor med belastning i en slik balje. Men det er kanskje ikke det du er ute etter?

 

Fortrinnsvis benyttes jo denne typen arrangementer til å få motor gjennomspylt med ferskvann etter endt sesong, før vinteropplag.

 

Var at den faktisk starter og går jeg tenkte på.

Men alt stopper seg jo opp når man ikke en gang vet hvordan batteriet skal kobles

Redigert av Askeladden3050 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den kabelen, og om du ønsker å rydde opp, så tror jeg det er noe gammelt som forrige eier har brukt. Følg kabelen og se hvor den går. Normalt så går det bare kabel mellom kontrollboks og motor. Uansett så ser de "ekstra" kablene noe dårlig ut og burde kanskje skiftes om de brukes til noe. Boksen på veggen kan være et vanlig koblingspunkt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

restene på veggen kan feks være en gammel hovedstrømbryter. Som kan ha begynt å bli dårlig og dermed blitt utkoblet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...