Campingcruisern Startet 1.Mai.2017 Del på Facebook Startet 1.Mai.2017 Vi ha en 30hk Yamaha montert på båten. Denne startet visst i fjor høst. Da virket også kontrollboksen greit. Når vi testet sistnevnte i går satt den dønn. Etter masse rustoppløser både her og der gikk det seg litt til. Men dette førte iallfall til at vi ikke stoler lenger helt på at motoren starter som den skal heller. I og med at vi har lagt ned mye arbeid i resten av båten, ønsker vi ikke å risikere at vi sjøsetter den (som vil medføre en del arbeid eller noe kostnader) og at ting ikke funker. Hvis ting først ikke funker, er det greit at den fortsatt står på båthenger og kan kjøres rett dit hvor noen kan fikse den. Så vi har tenkt å prøve å testkjøre den. Men så vidt jeg har forstått hvis motoren skal testkjøres i en balje eller noe, så må motoren stå ett stykke nedi vann. (Visse deler av den må være under), og dermed må baljen eller det du kjøre den i ha litt høyde. Så hva bruker folk til å testkjøre motorer i? Eller for å kjøre de i ferskvann før vinterlagring for den saks skyld? Søkte en del på emnet før jeg laget denne tråden, og fant at noen bruker denne type hjelpemiddel til slikt? Funker det og er det trygt for motoren? Og hvordan kobles batteri til motoren? På motoren vår kommer det to parallelle kabler med klemmer fra motoren. Er det tilfelle at disse bare skal kobles til pluss og minus? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 (redigert) Den du linker til fungerer helt fint. Det er akkurat dette den er beregnet for. Legger da til grunn at du har en utenbordsmotor. Pluss (rød) til pluss og minus (sort) til minus. To ledninger til to batteripoler, stort enklere kan det ikke bli. Redigert 1.Mai.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Slik ser det ut nedi der. Er jo lause ledninger og alskens slit. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Den andre kabelen, den med 2 tynnere ledere, så suspekt ut. Følg den og se hvor den går Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Kjellg skrev 14 minutes ago: Den andre kabelen, den med 2 tynnere ledere, så suspekt ut. Følg den og se hvor den går Mener den går til kontrollboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Så ser det ut til at den ene av de tynne endene på denne er koblet til noe oppå veggen til høyre der. Den andre er løs som om den er koblet av noe. Den tykke løse kabelen er koblet til den andre "polen" på veggen der. Så forrige eier har tydeligvis koblet av noe her? Men lite kjent som jeg er med båtelektronikk så aner jeg ikke hva. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Det blir jo kun tomgangsfunksjon samt litt rusing i fri du får testet. Det er jo ingen mulighet til å få testet motor med belastning i en slik balje. Men det er kanskje ikke det du er ute etter? Fortrinnsvis benyttes jo denne typen arrangementer til å få motor gjennomspylt med ferskvann etter endt sesong, før vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 (redigert) Chiefengineer skrev 6 minutes ago: Det blir jo kun tomgangsfunksjon samt litt rusing i fri du får testet. Det er jo ingen mulighet til å få testet motor med belastning i en slik balje. Men det er kanskje ikke det du er ute etter? Fortrinnsvis benyttes jo denne typen arrangementer til å få motor gjennomspylt med ferskvann etter endt sesong, før vinteropplag. Var at den faktisk starter og går jeg tenkte på. Men alt stopper seg jo opp når man ikke en gang vet hvordan batteriet skal kobles Redigert 1.Mai.2017 av Askeladden3050 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 (redigert) Når det gjelder den kabelen, og om du ønsker å rydde opp, så tror jeg det er noe gammelt som forrige eier har brukt. Følg kabelen og se hvor den går. Normalt så går det bare kabel mellom kontrollboks og motor. Uansett så ser de "ekstra" kablene noe dårlig ut og burde kanskje skiftes om de brukes til noe. Boksen på veggen kan være et vanlig koblingspunkt. Redigert 1.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Kobla bare på de to hovedledningene og fylte ett kar med vann og så fikk vi faktisk starta den. Hva de andre ledningene skulle til aner vi fortsatt ikke ?? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 (redigert) Askeladden3050 skrev 1 minute ago: Kobla bare på de to hovedledningene og fylte ett kar med vann og så fikk vi faktisk starta den. Hva de andre ledningene skulle til aner vi fortsatt ikke ?? Flott at den starta. De andre kablene kan du ta senere. :) Redigert 1.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 restene på veggen kan feks være en gammel hovedstrømbryter. Som kan ha begynt å bli dårlig og dermed blitt utkoblet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.