Dostum Startet 1.Mai.2017 Del på Facebook Startet 1.Mai.2017 Hei I den nye "gamle" båten så lå det noe som jeg har spurt meg rundt til er en Decca Navigator. Har forstått det slik at det var egne kart og telle streker osv. I Norge var det vel 5 Decca sendere en gang i tiden? Men hvordan er forskjellen på dette og LORAN systemet? Og hvordan fungerte dette systemet for fritidsflåten. Ser ganske gresk ut for meg... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Den Decca mottakeren du har viste posisjon i i grader og minutter. Da var det ikke lenger nødvendig med egne Decca-kart. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
LALUNA II Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Utgått system bare å arkivere under gamle navigasjonshjelpemidler Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Dostum Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Hehe. Hadde ingen intensjoner å bruke dette :) lurte mer på historien bak systemet. Står mye på Wikipedia. Men lurte litt på de hvorfor dette og ikke mer bruk av Loran? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Begynte egentlig tidlig på 30 tallet da en lærer ved navigasjonskolen i Lubeck fant at han kunne posisjonere ved hjelp av radiosendere. Loran kom til på 40 tallet da amerikanerne bygde et system for å posisjonere skip. Etterhvert som mobilen ble mindre kom de også i fly. Under 2. verdenskrig hadde de i England et likedant system som het Glee. På slutten av krigen utviklet engelsmennene Decca Navigation. Etter krigen kommersialiserte Decca systemet. Du kunne ikke kjøpe en mottager, den måtte leies. Danske AP utfordret dem på dette ved å selge sin mottaker. Rettsaker og greier som AP vant. Forskjellen er grovt sagt frekvensen de sendte på. Decca brukte høyere frekvenser for økt nøyaktighet. Dette er hyperbolske systemer. Det fantes en hel haug av dem. Pulse-8, Argo og andre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Da jeg tok Kystskipper i 1978 var det bare leiemaskiner på størrelse med et lite kjøkkenskap. På 80-tallet kom småmottakerene som kunne plasseres i lystbåter. Decca for lysbåt mener jeg i starten kostet rundt 20 000 kroner. Utenkelig investering for oss den gangen. Men jeg monterte en slik i båten til direktøren i et rederi. Han hadde fått den for 'uttesting'. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Loran systemet kan fort komme til heder og ære igjen. USA har nylig bestemt at de vil satse på eLoran som sitt backupsystem for navigasjon. I Europa er det spesielt Frankrike og England som nå har tatt stilling til dette og iverksatt videreutvikling av Loran. Russland har også foretatt vellykkede tester av eLoran på sitt gamle Chayka system som er kompatibelt med våre eksisterende Loran-kjeder. Det er imidlertid ikke kjent om det er tatt endelig stilling til en fullstendig oppgradering i Russland. https://www.blv.no/bo/peker-igjen-pa-loran/s/1-1175899-7747889 Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 https://www.blv.no/bo/nyheter/vitenskap-og-teknologi/loran-c-er-historie/s/5-9-87539 Litt vemodig i hjembygda mi da denne ble slått av for en stund siden. Var visst et vanvittig støy i kontrollrommet. Gøy om det fornyes å settes i drift igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 navid skrev On 01.05.2017 at 15.39: Loran systemet kan fort komme til heder og ære igjen. USA har nylig bestemt at de vil satse på eLoran som sitt backupsystem for navigasjon. I Europa er det spesielt Frankrike og England som nå har tatt stilling til dette og iverksatt videreutvikling av Loran. Russland har også foretatt vellykkede tester av eLoran på sitt gamle Chayka system som er kompatibelt med våre eksisterende Loran-kjeder. Det er imidlertid ikke kjent om det er tatt endelig stilling til en fullstendig oppgradering i Russland. https://www.blv.no/bo/peker-igjen-pa-loran/s/1-1175899-7747889 http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/cyberhot-väcker-intresse-för-gamla-radiosystem-1.4511278 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
shipahoy Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 (redigert) Blir vel ingen eLoran i England hvis de ikke får med seg Norge. Uten sendere på begge sider av Nordsjøen fungerer det dårlig etter det jeg har forstått :-( Fant en artikkel der det står at England har gitt opp eLoran siden både Frankrike, Norge, Tyskland og Danmark har lagt ned sine sendere: http://www.maritime-executive.com/article/europe-gives-up-on-eloran Norge mener at fyrlykter og radar er godt nok hvis GPS-signalene forsvinner... Redigert 7.August.2017 av shipahoy Lagt til link til artikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Med GPS, GLONASS og Galileo tror jeg ikke vi går tom for navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Dostum skrev On 01.05.2017 at 9.50: Hei I den nye "gamle" båten så lå det noe som jeg har spurt meg rundt til er en Decca Navigator. Har forstått det slik at det var egne kart og telle streker osv. I Norge var det vel 5 Decca sendere en gang i tiden? Men hvordan er forskjellen på dette og LORAN systemet? Og hvordan fungerte dette systemet for fritidsflåten. Ser ganske gresk ut for meg... Det var radiosendere som stod plassert blant annet i England og Norge, og andre Nordsjøland. Dette gav apparatet ditt mulighet til og krysspeile posisjonen din ved hjelp av min. 3 sendere.. Var faktisk ganske nøyaktig, vi brukte det en av de første gangene vi hadde" guttetur/handletur " til Shetland i 92.... Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Systemet var greit nok, det. Vi fikk i hvert fall greie på hvilken side av Oslofjorden vi var på, og bare det kunne jo være nyttig i den diskusjonen som gjerne oppsto etter en god ankerdram. Men teknisk var det ikke snakk om noen "krysspeiling". Til det hadde man helt andre anordninger. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Ida Marie III Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 torkelmj skrev 30 minutes ago: Systemet var greit nok, det. Vi fikk i hvert fall greie på hvilken side av Oslofjorden vi var på, og bare det kunne jo være nyttig i den diskusjonen som gjerne oppsto etter en god ankerdram. Men teknisk var det ikke snakk om noen "krysspeiling". Til det hadde man helt andre anordninger. Fjordene var vel problemet, i alle fall her vest med høye fjell. .ingen brukte det der.. Det funket bare skikkelig på utsiden og til havs, og det var til fiskeflåten der var myntet på... Posisjonen fant apparatet ved og krysspeile seg mellom radiofyrene den fikk kontakt med.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Ida Marie III skrev 26 minutes ago: Posisjonen fant apparatet ved og krysspeile seg mellom radiofyrene den fikk kontakt med.. Nope. Ingen peiling. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Absolutt ingen peiling involvert. Fra kunnskapens brønn: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyperbolic_navigation Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Noen som husker denne......en Navstar 2000.....en decca navigator.......tror jeg betalte rundt 5-6000 kr mitten på 80-tallet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ida Marie III Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Mulligan skrev for 1 time siden: Nope. Ingen peiling. Ikke?? hvordan da ?? Den målte vel mellom de forskjellige radiofyrene den fikk kontakt med, og beregnet posisjon utifra det, eller ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Gunga Din skrev 48 minutes ago: Noen som husker denne......en Navstar 2000.....en decca navigator.......tror jeg betalte rundt 5-6000 kr mitten på 80-tallet Husker den. Og denne. (skrekk og gru). Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 (redigert) En slags krysspeiling kan man vel kalle det, selv om man bruker tidsforskjell for et signal og sammenholder med en et annet og så finner sannsynlig posisjon for de kombinerte mulige punktene. https://timeandnavigation.si.edu/navigating-air/navigation-at-war/new-era-in-time-and-navigation/hyperbolic-systems http://www.tokokai.org/je_aids/e/e_koro04.html Redigert 7.August.2017 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 De er ingen krysspeiling involvert. Systemene måler faseforskjellen mellom de forskjellige senderne og kalkulerer posisjonen ut fra det. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Som jo er en matematisk krysspeiling - det er jo en sammenstilling mellom to mulige posisjonslinjer fra to sendere. Med kun en sender er det for mange mulige posisjoner, med to signaler inn kan mange elimineres. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Ida Marie III skrev 21 minutes ago: Ikke?? hvordan da ?? Den målte vel mellom de forskjellige radiofyrene den fikk kontakt med, og beregnet posisjon utifra det, eller ?? Ja. Du sier det selv, og Bårdp utfyller din egen kommentar: visst ble det målt, men det ble ikke krysspeilet. Hvorfor dette flisespikkeriet? Jo, fordi det er stor forskjell på å måle faseforskjellen mellom og å peile retningen til et knippe signaler. Og siden Båtplassen utmerker seg med informasjon av god kvalitet, er det greit å skille snørr og barter også når vi er i det historiske hjørnet. Uansett var det artig å se bilder av diverse DECCA, OMEGA og LORAN mottakerutstyr gjengitt her. Kanskje er det også noen som har bilde av første generasjons GPS-mottakere? Disse var heller ikke spesielt ...estetisk utformet. En båt i hjemmehavna kjører forresten rundt med sin DECCA-antenne ennå. Tvilsom nytteverdi, men kanskje et ork å fjerne den. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Mulligan Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 torkelmj skrev for 11 timer siden: Kanskje er det også noen som har bilde av første generasjons GPS-mottakere? Disse var heller ikke spesielt ...estetisk utformet. De så ut som bildet jeg la ut av MX-1105. Den er en kombinert Transit/Omega mottager. Man støttet posisjonen med Omega mellom satelittfix som det gikk mange timer mellom. Som ren Transit mottager het den MX-1102. Svært og tungt beist. Magnavox (av brukerne gjerne kalt Maggotbox) brukte dette kabinettet til en bråte ting. Transit, GPS, Omega, Loran og alle mulige kombinasjoner der imellom. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Ventus skrev for 11 timer siden: Som jo er en matematisk krysspeiling - det er jo en sammenstilling mellom to mulige posisjonslinjer fra to sendere. Med kun en sender er det for mange mulige posisjoner, med to signaler inn kan mange elimineres. Skulle mene det går an å bruke ordet krysspeiling på det ja...uansett ordkløveri.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.