Ventus Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Man kan si at for å finne ene posisjonslinjen er det kun en tidsforskjell mellom ett par av sendere (jeg var upresis i går). Det er vel dette som menes med tidligere innlegg med at basisen i systemet er tidsforskjellen mellom to signaler. Men dette alene gir jo ingen eksakt posisjon. For å finne hvor langs denne posisjonslinjen man er trengs det ett par sendere til som gir en annen posisjonslinje. Der de to posisjonslinjene krysses ("krysspeiling" kan det jo da kalles - men ikke direkte mellom to rette linjer som krysses som i en visuell peiling eller radardstråle til fast punkt etc. ) så har man sin faktiske posisjon. Så er resten opp til sematikken vil jeg mene og tro :) Redigert 8.August.2017 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Ventus skrev 12 minutes ago: Man kan si at for å finne ene posisjonslinjen er det kun en tidsforskjell mellom et par av sendere (jeg var upresis i går). Det er vel dette som menes med tidligere innlegg med at basisen i systemet er tidsforskjellen mellom to signaler. Men dette alene gir jo ingen eksakt posisjon. For å finne hvor langs denne posisjonslinjen man er trengs det et par sendere til som gir en annen posisjonslinje. Der de to posisjonslinjene krysses ("krysspeiling" kan det jo da kalles) så har man sin faktiske posisjon. Så er resten opp til sematikken vil jeg mene og tro :) Ja slik ble jeg også forklart det av en tidligere styrmann... Men Muligan sier dette er feil... så jeg venter spent på den andre forklaringen... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Mere bekymringer. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (Kryss)peiling er og blir noe helt annet. Andre maritime hjelpemidler til posisjonsbestemmelse baserte seg på dette. Mener å huske en BP-tråd med bilder av div. peileutstyr. Peiling er og blir "direction finding", uavhengig av personlige oppfatninger. Eller peiler dere GPS-satelittene også? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
ivar Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 jeg vil også si at krysspeiling blir litt feil å bruke her.. Det forbinder jeg mye mer med visuell- eller radio/radarpeiling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ventus Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Er forsåvidt enig i det - ordet henger nok mer sammen med mer direkte linjer (visuelt eller annet). Deler av prinsippet er likevel det samme i alle tilfeller - også GPS - skjæringspunkter mellom flere vektorer eller geometriske former, men det brukes forskjellige underliggende prinsipper for å lage disse linjene/formene. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 ivar skrev 16 minutes ago: jeg vil også si at krysspeiling blir litt feil å bruke her.. Det forbinder jeg mye mer med visuell- eller radio/radarpeiling Visuell radio peiling, der ble jeg usikker ... Under krigen krysspeilet tyskerne ulovlige sendere/mottakere ute i øyene her vest.. er ordet feil der også ?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 øh, visuell- eller radiopeiling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 ivar skrev 14 minutes ago: øh, visuell- eller radiopeiling ups. .. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Artikkel om Loran... https://www.blv.no/politikk/samferdselsdepartementet/bo/alt-kan-stoppe-opp/s/5-9-219817 Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
176-671 Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Ida Marie III skrev for 18 timer siden: Under krigen krysspeilet tyskerne ulovlige sendere/mottakere ute i øyene her vest.. er ordet feil der også ?? Nei, hvorfor skulle det være feil? Flere kryssende peilinger satt ut på kartet resulterte i ...krysspeiling. Den vesentlige forskjellen er at hyperbolske navigasjonssystemer ikke baserer seg på retningen radiosignalet kommer fra. Ved radiopeiling måler man hvilken retning signalet kommer fra. Ingen grunn til å omrokkere på godt etablerte definisjoner. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Krimart Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 On 07/08/2017 at 6:27 PM, Mulligan said: Med GPS, GLONASS og Galileo tror jeg ikke vi går tom for navigasjon. Navigasjon går man vel ikke tom for, i værste fall må man se på papirkart og skjærene med egne øyer fremfor på en skjerm... Eyeball-navigation er navigering det og... Men GPS, GLONASS og Galileo er alle basert på at vi har satelitter som fungerer. Nå aner ikke jeg sannsynligheten for at en solstrom, meteorittregn eller hva-vet-jeg- skal kunne slå ut alle systemer på en gang, men poenget med GLNASS og Galileo er vel heller politisk for å ikke være avhengig av amerikanerens godvilje og med dagens klovn i det hvite hus kan ma si at det trolig er lur strategi. Men hvis redundans er et poeng er det kanskje vært lurt med en teknologi som ikke baserer seg på det samme? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 torkelmj skrev 13 minutes ago: Den vesentlige forskjellen er at hyperbolske navigasjonssystemer ikke baserer seg på retningen radiosignalet kommer fra. Ved radiopeiling måler man hvilken retning signalet kommer fra. god forklaring Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Krimart skrev 37 minutes ago: Men hvis redundans er et poeng er det kanskje vært lurt med en teknologi som ikke baserer seg på det samme? Joda, det kan tenkes. Men da er det en hel haug av radionavsystemer som er bedre enn Loran, som på en god dag er innenfor 100 m. Rekkevidden reduseres med en tredjedel i mørket og problemer med landstrekk og nedbør. Hyperfix f. eks. som med gode skjæringer er innenfor meteren. Det var Hyperfixkjeder rundt hele Nordsjøen til innpå 90 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 .. men disse feks hi-fix) har vel ikke all verdens rekkevidde..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ventus Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 3 hours ago, Key Freak said: Artikkel om Loran... https://www.blv.no/politikk/samferdselsdepartementet/bo/alt-kan-stoppe-opp/s/5-9-219817 Spre denne artikkelen til avisene og redaksjonene - VG, TU etc. Typisk norsk å gå mot fornuftsstrømmen kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 ivar skrev 10 minutes ago: .. men disse feks hi-fix) har vel ikke all verdens rekkevidde..? Nei Hi-Fix var ikke rare greiene.70-80 km. Hyperfix klarte ca 700 om dagen og 250 om natta. Ref artikkel i Bladet Vesteråle: GPS almanakk kan enhver med smarttelefon laste ned og korreksjoner får vi fra fyrstasjoner. Trenger ikke Loran til det. Eller som Ole Paus sa: Hvem var nå denne Lorang forresten? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 trodde det var det samme først, ser hyperfix er etterfølgeren.. Uansett så rekker vel Loran endel lenger, opptil 2400 km om jeg ikke husker feil..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 torkelmj skrev On 07.08.2017 at 22.52: Kanskje er det også noen som har bilde av første generasjons GPS-mottakere? Disse var heller ikke spesielt ...estetisk utformet. absolutt ikke første generasjons GPS.............men min første og som fortsatt funker og sender NMEA 0183...... kjøpte den for 20 år siden første Deccan jeg kom ikontakt med på en tankbåt jeg jobbet på, var en sån her....begynnelsen 70-tal og så hadde man spesielle kart...såg ut så her Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 ivar skrev On 08.08.2017 at 15.51: jeg vil også si at krysspeiling blir litt feil å bruke her.. Det forbinder jeg mye mer med visuell- eller radio/radarpeiling Ventus skrev On 08.08.2017 at 16.06: Er forsåvidt enig i det - ordet henger nok mer sammen med mer direkte linjer (visuelt eller annet). Deler av prinsippet er likevel det samme i alle tilfeller - også GPS - skjæringspunkter mellom flere vektorer eller geometriske former, men det brukes forskjellige underliggende prinsipper for å lage disse linjene/formene. da det kommer til GPS så snakker man om 'triangulering' da bygger prinsippet på avstandsmåling. radarpeiling, kan du, hvis du har en kompass innkoblet, klare uten krysspeiling, gjennom att du får både bæring og avstand Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
shipahoy Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 GPS-signalene er så svake at det er lett å jamme eller forfalske de. Kunne vært nyttig med eLoran som backup. Det er ikke bare posisjonering som bruker GPS, også alt som trenger nøyaktig klokke / synkronisering, som for eksempel DAB-radio og enkelte seismikksystemer. https://www.digi.no/artikler/falske-gps-signaler-narret-navigasjonsutstyret-til-flere-titalls-skip/399100 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.