Jump to content

Decca og Loran, hvordan fungerte disse navigasjonssystemene?


Dostum

Recommended Posts

Man kan si at for å finne ene posisjonslinjen er det kun en tidsforskjell mellom ett par av sendere (jeg var upresis i går). Det er vel dette som menes med tidligere innlegg med at basisen i systemet er tidsforskjellen mellom to signaler. Men dette alene gir jo ingen eksakt posisjon.

 

For å finne hvor langs denne posisjonslinjen man er trengs det ett par sendere til som gir en annen posisjonslinje.  Der de to posisjonslinjene krysses ("krysspeiling" kan det jo da kalles - men ikke direkte mellom to rette linjer som krysses som i en visuell peiling eller radardstråle til fast punkt etc. ) så har man sin faktiske posisjon.

 

Så er resten opp til sematikken vil jeg mene og tro :)

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Ventus skrev 12 minutes ago:

Man kan si at for å finne ene posisjonslinjen er det kun en tidsforskjell mellom et par av sendere (jeg var upresis i går). Det er vel dette som menes med tidligere innlegg med at basisen i systemet er tidsforskjellen mellom to signaler. Men dette alene gir jo ingen eksakt posisjon.

 

For å finne hvor langs denne posisjonslinjen man er trengs det et par sendere til som gir en annen posisjonslinje.  Der de to posisjonslinjene krysses ("krysspeiling" kan det jo da kalles) så har man sin faktiske posisjon.

 

Så er resten opp til sematikken vil jeg mene og tro :)

 

Ja slik ble jeg også forklart det av en tidligere styrmann...

Men Muligan sier dette er  feil... så jeg venter spent på den andre forklaringen...

Link to post

(Kryss)peiling er og blir noe helt annet. Andre maritime hjelpemidler til posisjonsbestemmelse baserte seg på dette. Mener å huske en BP-tråd med bilder av div. peileutstyr. Peiling er og blir "direction finding", uavhengig av personlige oppfatninger. Eller peiler dere GPS-satelittene også? 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Er forsåvidt enig i det - ordet henger nok mer sammen med mer direkte linjer (visuelt eller annet). Deler av prinsippet er likevel det samme i alle tilfeller - også GPS - skjæringspunkter mellom flere vektorer eller geometriske former, men det brukes forskjellige underliggende prinsipper for å lage disse linjene/formene.

 

 

Link to post
ivar skrev 16 minutes ago:

jeg vil også si at krysspeiling blir litt feil å bruke her..     Det forbinder jeg mye mer med visuell- eller radio/radarpeiling

 

Visuell radio peiling, der ble jeg usikker ...

Under krigen krysspeilet tyskerne ulovlige sendere/mottakere ute i øyene her vest.. er ordet feil der også ??

Link to post
Ida Marie III skrev for 18 timer siden:

Under krigen krysspeilet tyskerne ulovlige sendere/mottakere ute i øyene her vest.. er ordet feil der også ??

 

Nei, hvorfor skulle det være feil? Flere kryssende peilinger satt ut på kartet resulterte i  ...krysspeiling. 

 

Den vesentlige forskjellen er at hyperbolske navigasjonssystemer ikke baserer seg på retningen radiosignalet kommer fra. Ved radiopeiling måler man hvilken retning signalet kommer fra. 

 

Ingen grunn til å omrokkere på godt etablerte definisjoner. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
On 07/08/2017 at 6:27 PM, Mulligan said:

Med GPS, GLONASS og Galileo tror jeg ikke vi går tom for navigasjon.

Navigasjon går man vel ikke tom for, i værste fall må man se på papirkart og skjærene med egne øyer fremfor på en skjerm...  Eyeball-navigation er navigering det og... 

 

Men GPS, GLONASS og Galileo er alle  basert på at vi har satelitter som fungerer. Nå aner ikke jeg sannsynligheten for at en solstrom, meteorittregn eller hva-vet-jeg- skal kunne slå ut alle systemer på en gang, men poenget med GLNASS og Galileo er vel heller politisk for å ikke være avhengig av amerikanerens godvilje og med dagens klovn i det hvite hus kan ma si at det trolig er lur strategi. Men hvis redundans er et poeng er det kanskje vært lurt med en teknologi som ikke baserer seg på det samme?

 

Link to post
torkelmj skrev 13 minutes ago:

Den vesentlige forskjellen er at hyperbolske navigasjonssystemer ikke baserer seg på retningen radiosignalet kommer fra. Ved radiopeiling måler man hvilken retning signalet kommer fra. 

 

god forklaring :thumbsup:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Krimart skrev 37 minutes ago:

Men hvis redundans er et poeng er det kanskje vært lurt med en teknologi som ikke baserer seg på det samme?

 

Joda, det kan tenkes.

Men da er det en hel haug av radionavsystemer som er bedre enn Loran, som på en god dag er innenfor 100 m. Rekkevidden reduseres med en tredjedel i mørket og problemer med landstrekk og nedbør.

Hyperfix f. eks. som med gode skjæringer er innenfor meteren. Det var Hyperfixkjeder rundt hele Nordsjøen til innpå 90 tallet.

Link to post
ivar skrev 10 minutes ago:

.. men disse feks hi-fix) har vel ikke all verdens rekkevidde..? 

 

Nei Hi-Fix var ikke rare greiene.70-80 km.

Hyperfix klarte ca 700 om dagen og 250 om natta.

 

Ref artikkel i Bladet Vesteråle: GPS almanakk kan enhver med smarttelefon laste ned og korreksjoner får vi fra fyrstasjoner. Trenger ikke Loran til det.

Eller som Ole Paus sa: Hvem var nå denne Lorang forresten?

 

Link to post

trodde det var det samme først, ser hyperfix er etterfølgeren..   Uansett så rekker vel Loran endel lenger, opptil 2400 km om jeg ikke husker feil..? 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
torkelmj skrev On ‎07‎.‎08‎.‎2017 at 22.52:

 

Kanskje er det også noen som har bilde av første generasjons GPS-mottakere? Disse var heller ikke spesielt ...estetisk utformet.

 

 

absolutt ikke første generasjons GPS.............men min første og som fortsatt funker og sender NMEA 0183......

kjøpte den for 20 år siden

 

big-gps12xl.jpg

 

første Deccan jeg kom ikontakt med på en tankbåt jeg jobbet på, var en sån her....begynnelsen 70-tal

300px-DeccaNaviMark12.jpg

og så hadde man spesielle kart...såg ut så her

decca%20kort.jpg

 

S/Y Gunga Din

Link to post
ivar skrev On ‎08‎.‎08‎.‎2017 at 15.51:

jeg vil også si at krysspeiling blir litt feil å bruke her..     Det forbinder jeg mye mer med visuell- eller radio/radarpeiling

 

Ventus skrev On ‎08‎.‎08‎.‎2017 at 16.06:

Er forsåvidt enig i det - ordet henger nok mer sammen med mer direkte linjer (visuelt eller annet). Deler av prinsippet er likevel det samme i alle tilfeller - også GPS - skjæringspunkter mellom flere vektorer eller geometriske former, men det brukes forskjellige underliggende prinsipper for å lage disse linjene/formene.

 

 

 

da det kommer til GPS så snakker man om 'triangulering' da bygger prinsippet på avstandsmåling.

 

radarpeiling, kan du, hvis du har en kompass innkoblet, klare uten krysspeiling,  gjennom att du får både bæring og avstand 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...