Jump to content

Sigerfjord 19, noen som har informasjon om denne?


EspenSø

Recommended Posts

Kommentar fra moderator: Tittel endret, var opprinnelig "18 fots åpen båt fra 70-tallet, hvilket merke?"

 

Kjøpte for 8 år siden en gammel glassfiberbåt i den tro at det var en gammel Hansvik. Nå tyder mye på at det ikke stemmer.

Men hvilket fabrikat er det? Båten er 18 fot og bygd på 70 tallet. 

 

Dette er før CE merkingen men den har typesertifikat fra DNV  154-557

Engang i verden var båten registrert i politiets frivillige båtregister  B-27824

 

Noen som vet om produsenten kan spores igjennom disse?

 

Alle som der båten synes å føle seg forpliktet til å komme med forslag på hva den kan være, men det er lite hjelp i, da tipsene går i alle retninger :-/

 Så kvalifiserte forslag mottas med takk. Gjetninger har jeg ikke bruk for..

 

Håper noen kan hjelpe :-)

 

DSC_0246.JPG

DSC_0248.JPG

DSC_0249.JPG

DSC_0247.JPG

DSC_0250.JPG

DSC_0251.JPG

Link to post
Share on other sites

Syns den minner i skrog og innredning om Rana 17 Fisk. 

 

Ellers , kan også minne om Sigerfjord...

 

Kan du ta noen bilder som viser bunn/kjøl? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Etter å ha googlet litt på Sigerfjordbåter dukket denne linken opp..

http://www.autodb.no/bat/view/1471533

Dette er nøyaktig slik båten min så ut når jeg kjøpte den. Jeg var sikker på at det overbygget var uorginalt.

Isåffall kan det se ut til at det kan være en Sigerfjord 19, Det kan godt stemme at den er litt stor for en 18 foting.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Den båten på Auto db....overbygget er originalt. Fabrikken som bygde disse båtene het Polyplast, og holdt til i Sigerfjord. Det kan meget godt hende at det er min mor som har produsert dette eksemplaret du har her, og jeg kan godt ha vært med og montert rekke og fenderlist :). Er opprinnelig fra Sigerfjord.

Min mor jobbet på Polyplast sist på 70, først på 80 tallet. Var ofte innom fabrikken etter skoletid, og fikk være med i montering av ferdige skrog. Polyplast brukte som regel røde skrog, hvite rekker/overbygg. Gikk senere over til lys brun rekke/innerliner på rødt skrog.

Det var på den tiden 2 plastfabrikker i Sigerfjord, den andre het Fiberplast. Dem bygde båter fra 6 til 23 fot. De 2 største skrogene fra Fiberplast var sjarkskrog 21 og 23 fot. Oransje var vanlig farge på Fiberplast sine båter, med lys grønnaktig rekke. Overbygg/vindskjerm var som regel hvite. Fiberplast brukte også hvite skrog med rød eller grønn rekke.

Link to post
Share on other sites

interessant - var ikke klar over at det var 2 fabrikker der.    Hvilken av de var det som produserte 17,5 foteren? 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Joda, det var 2 fabrikker som produserte båter i Sigerfjord. Sluttstreken ble vel satt tidlig 80 tall. Detaljer om størrelser på forskjellige båter, fra hvilken fabrikk vet jeg ikke. Men vil tro dem hadde ca samme range på utvalget, var jo tross alt konkurenter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...