Jump to content

båtvarme om natten når du sover NEI!!


Marton

Recommended Posts

Understreker at det er like viktig med røykvarsler i båten som hjemme.

Skulle jeg hatt det i båten, måtte jeg hatt en av/på bryter på den. :wink:

 

Lars H.

(som røyker og har en kone som også røyker)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det nå så sikkert at det var varmeapparatet da? Eierne sier de "mener" det "må" ha vært varmeapparatet, men med et utbrent vrak på havets bunn blir det vel vanskelig å fastslå årsaken. Ikke det at jeg har grunn til å tro at det var noe annet, men her er jo ingenting "bevist"...

 

Likevel all grunn til å være forsiktig med all slags "varme" om bord... :wink:

Link to post
Share on other sites

Har akkurat bestillt Wallas vannvarmer. Det skal være for kabinvarme i kalde høstnetter, til varmt vann til morgendusjen og til forvarming av motor før start i den kalde årstid.

 

Jeg synes røykvasler i båt med overnatting må være enda viktegere enn hjemme. Hos meg blir det røking forbudt innendørs i båten (som hjemme).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når vi legger oss stenger jeg alt med åpen flamme + gassflaske. Skulle det være kaldt tar jeg heller en fyringsvakt.

Bedre med kalde barn en helstekte.

Røkvarsler og rømningssvei i begge ender av båt ER ET MØST. Tar batteriene ut ved gange.

2 stk. røkvarslere. 2 stk. gassvarsler og 1 stk. lekkasjevakt.

Redigert av Marton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har allerede røyk/Co2 varslere ombord.... med de-aktiverings knapp (de-aktiveres i 15 min., før de går tilbake til aktiv normal status).

 

Er i ferd med å gå til innkjøp og installasjon av Micro-K Fire system i maskin/utstyrsrom, som vil dekke alt elektrisk og mekanisk opplegg ombord.

Bilde

 

Dyrt ?? vel gjerne .... rundt NOK 15K .... men brann ombord er vel alle sjøfarendes mareritt.... Har derfor også totalt 4x 1Kg Pulver i sovekabinene, og 2 x ved førerplass og bysse, pluss brannteppe ved bysse og et 5 Kg Co2 under dørkplaten akterut.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg hatt det i båten, måtte jeg hatt en av/på bryter på den. :wink:

 

Lars H.

(som røyker og har en kone som også røyker)

<{POST_SNAPBACK}>

Trodde nå alle hadde forstått hvor viktig en røykvarsler er.

Etter godt å vel 20 års erfaring som røykdykker kan jeg med 99 % sikkerhet si at de personer jeg har sett omkommet i branner ikke hadde røykvarsler, eller at batteri ikke var montert i eller utladet.

For de som tror de våkner lettere av co (kullos) i båt enn andre steder, tar dere feil!

Men til ditt problem Lars H, kan jeg berolige at det finnes en løsning :flag:

Dersom det er et problem der røykvarsleren står montert med at den løser ut i tide og utide, monter en optisk røykvarsler i stedet.

Koster 100-200,- mer enn ionisk, som er mest brukt.

Steder hvor en optisk varsler kan være et bedre alternativ er: i nærheten av baderom, kjøkken garasje etc.

 

Ionisk røykvarsler - "Lukter røyken"

 

Optisk røykvarsler - "Ser røyken"

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Trodde nå alle hadde forstått hvor viktig en røykvarsler er.

Hei.

 

Men det er det å få gjort noe med det i praksis, da. Hjemme har vi sikret oss med en varsler (optisk/ionisk, aner ikke) utenfor kjøkkenet (det farligste stedet?) mot trappen opp til 2.etg. I 2.etg har vi en separat "Gjensidige-varsler" utenfor soverommet. Døren til soverommet er alltid åpen. Og varsleren i 1.etg er koblet til Securitas alarmsystem sammen med innbruddsalarmen, så løser den ut, går alarmen øyeblikkelig hos dem. Utilsiktet os fra stekepanne/grillelement har utløst alarmen flere ganger.

 

En gang ble det så mye styr at vi ikke fikk varslet dem pr. telefon om at det var falsk alarm. Det ble litt oppstyr da brannvesenet troppet opp i stikkveien med blålys og det hele og to brannmenn med hjelmer og økser durte på ringeklokken! Da var vi glad at abonnementet dekket falske utrykkinger.

 

Men det var en god test å få vite at de var der på under 10 minutt. Nå har vi en plasthette vi setter på alarmen når det stekes og brases på kjøkkenet. Og i og med at vi har en taustump hengende ned fra den som vi kommer borti på vei ut av kjøkkenet, glemmer vi ikke å ta den vekk etter bruk.

 

BildeBildeBilde

 

Men så til båten, og her trenger jeg litt råd. Som du sier, er nok optisk varsler tingen. Vi har en Saga 27 med hovedsalong fremme, uterommet under kalesje og akterkabin der vi kun sover. Dørene mellom disse tre avdelingene er alltid åpne når vi er tilstede bortsett fra når det er ekstra kalt i april eller oktober og vi lukker oss inne i salongen fremme.

 

Varmepparatet, varmluft på lampeolje uten trykk er i uterommet under kalesje. Det samme er Wallas kokeapparatet som også går på lampeolje uten trykk. Her befinner også laderen seg. Og her bruker vi gjerne levende lys og parafinlamper. Under dørken her finnes dieselmotoren og i eget rom batteriene. I akterkabinen er det kun et elektrisk taklys.

 

I salongen fremme er det kun elektrisk lys pluss TV. Men her hender det at det brukes levende lys/T-lys.

 

Her er tegningen av båten:

Bilde

 

Så hvor skal vi plassere varsleren/varslerne? Begge to røyker, også når vi sitter i salongen fremme med lukket dør!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det finnes aldri noe fasitsvar :confused:

Men for å være på den sikre siden ville jeg montert en røykvarsler i aktercabin (i og med døren er lukket deler av sesongen) og en under hardtopen i uterommet og latt døren til den fremre cabinen stå oppe om natten.

Da har dere et glimrende utgangspunkt for å få en tidlig varsle slik at en eventuell brann blir slukket i startfasen, eller at mannskapet og den flotte skipshunden får reddet seg ut.

Det blir ofte som du sier at en ikke tenker på dette til daglig og at det blir litt sånn at dette aldri skal hende meg.

Bedre føre var enn etter...........

Håper dette var til hjelp Lars.

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men for å være på den sikre siden ville jeg montert en røykvarsler i aktercabin (i og med døren er lukket deler av sesongen) og en under hardtopen i uterommet

Hei.

 

Takk så mye for svar. Men forsto ikke helt hvorfor vi skulle ha en alarm i akterkabinen. Den er riktignok lukket dagtid, og der er det vel minimal sjanse for at en brann skulle oppstå, og når vi sover der er døren ut åpen med 2 meter til en fremtidig varsler montert i høyeste punkt i uterommet.

 

Så, - hvor får en kjøpt en liten optisk smekker detektor?

 

Lars H. BildeBildeBilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har varsler i salongen/ved førerposisjon, i maskinrommet og i avlukket hvor Eberspächer'n står montert. Varslerene er optiske og montert trådløst sammen, slik at dersom en av dem detekterer røyk, vil alle pipe og ule i kor.

Tanken bak dette er at det kan ulme og brenne "lenge" i maskinrommet under gange før jeg oppdager at noe er gærn't; derfor en i maskinen.

Om natten må vi jo ha varme, ihverfall oss som bruker båten litt mer enn kun i fellesferien. Eber'n durer og går og gir lun og fin lunk, mens vi sover så det durer; derfor en i "Eber-rommet"

...og til sist en i salong/ved lugarer som sier ifra at nå er det leven nedi maskin eller i Eber-rommet.

 

Fåes hos Clas Ohlason (de har det utroligste) Art.nr. 32-6397. Kr. 547,- pr.stk.

 

 

M/Y Ellen Marie

 

(har forresten en skokk av dem hjemme også)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk så mye for svar. Men forsto ikke helt hvorfor vi skulle ha en alarm i akterkabinen. Den er riktignok lukket dagtid, og der er det vel minimal sjanse for at en brann skulle oppstå, og når vi sover der er døren ut åpen med 2 meter til en fremtidig varsler montert i høyeste punkt i uterommet.

 

Så, - hvor får en kjøpt en liten optisk smekker detektor?

 

Lars H. BildeBilde  Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig jeg misforsto spørsmålet, men er døren til akterlugaren oppe om natten er det ikke behov for en der.

Poenget mitt er at det bør også være varsler i rom der personer sover, så lenge døren er lokt og det er trukket ledninger med kontakter, stikk, koplinger etc. i rommet.

Mvh

 

Ps nå logger jeg av for å dra ut i båten, og blir på tur 3-4 uker, god sommer!!!!!

:flag:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde husbrann for snart 2 år siden, å da så vi hvordan du blir "tatt på senga". Alt sjkedde veldig fort. Etter dette så sover ikke jeg i båten uten røykvarsler. Det er en billig invistering.

Men jeg er ikke helt trygg før gass varsleren er på plass, den skal nemlig mannen ta seg av. Ellers så håper jeg at vi slipper å oppleve noe slikt igjen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...