MarexSuncab_FD Startet 1.Mai.2017 Del på Facebook Startet 1.Mai.2017 (redigert) Hei, Etter vinterlagring tenkte jeg at jeg skulle prøve å starte motoren. Har ladet begge 12V batteriene. Det som skjer er at tennignslampen ved siden av nøkkelbryteren lyser (rød lampe), men når jeg trykker på startknappen kommer det en liten tikkelyd fra motoren, så stopper alt. Da får jeg heller ikke lys i lampen igjen. Dersom jeg prøver å vri nøkkelen etter at motor har stått noen timer (gjerne over natten) får jeg igjen lys i lampen, men det samme skjer når jeg trykker på startbryteren. Det virker som starteren har 3 ledninger inn. Den tykke røde, en jordingskabel fra motorblokk, og en hvit ledning med hette på. Mellom pluss og den hvite ledningen er måler jeg 12,78V. Mellom pluss og jord måler jeg også 12.78V. Jeg måler ingen motstand mellom den hvite og jord. Er det noen tips til hva som kan være galt? Bilde av starter: https://goo.gl/photos/BqNocY2YC26PVrZj9 https://goo.gl/photos/cXPCRBFntto9jnac6 Redigert 1.Mai.2017 av MarexSuncab_FD Ny link (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Høres mer ut som dårlig kontakt på batteripoler, eventuelt dårlig jording. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 (redigert) jeg ville sjekket spenningen på starter/batteri samtidig som noen prøvde å vri om nøkkelen. Dropper spenningen så er nok batteriet ferdig. Ville også testet om motoren gikk rundt ved å vri på reimskiven med et egnet verktøy. Er man uheldig nok har det kommet vann i sylindrene og motoren sitter fast. Til slutt har vi den klassiske feilen med å vaske bunnen av båten under motoren eller motoren før man legger den i opplag. Det virker som en god ide og iden blir ikke dårligere av att man har skrudd ut bunnpluggen. Søler man vann på starteren da uten å varmkjøre motoren skikklig etterpå så kan starter ruste fast. Spesielt er Amerikanske v6 og v8 mototer utsatt for dette men eiere av andre motorer har også gjort seg lignende erfaringer Redigert 1.Mai.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Motoren roterer helt fint :) Tenker du dårlig jording på starteren? Hva er egentlig den hvite ledningen til? Leste også om noen som mente at Yanmar har problemer med startknappen og at de satt et relé i mellom. Men klarer ikke å se hvordan jeg skal klare det. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 (redigert) Den tyneste ledningen er styrestrøm fra tenningslås/startknapp Du kan godt prøve å kortslutte mellom pluss og styrestrøm med en skrutrekker. Drar starter rundt da så ligger feilen i startknapp eller ledning til denne. Det kan gnistre litt men er ikke farlig for starter eller deg med mindre det finnes drivstoffgass i bunnen av båten Noen er inne på dårlig jording som også kan være tilfelle men setter du en startkabel i fra batteri minus til blokk på motor så finner du det fort ut Syntes ut fra bilde att starteren så lurvette ut så det kan være den som sitter fast Redigert 1.Mai.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 (redigert) Du har fått mange gode tips. I likhet med de andre så tipper jeg dårlig kontakt ett eller annet sted. Du kan jo likegodt begynne med selv bryteren/panelet. Rikle på alle koblinger hele veien, er noe løst så fest det bedre. Vet ikke om det kan skje men sjekk om stoppstenesoliden (ellerhvordandetnåstaves) ikke står på "stopp". Men du har kanskje wirestans på denne? Tanken min er at du kanskje har kjørt motoren på starteren med stoppen inne når du vinterkonserverte motoren i høst? Dernest ville jeg nok spandert på en motorvask når startproblemet er løst. Krypstrøm får bedre forhold i olje/skit/fukt, (jeg vet ikke men tipper krypstrøm kan gi mer irr og kontaktproblemer over tid?) og det er mye lettere å ha kontroll på evt. lekkasjer, reimslitasje osv med et sånn passe rent motorrom. Og ja, jeg kaster stein i glasshus. Har en Perkins i kjelleren som ikke akkurat er den mest reinslige motoren, drypper og svetter litt her og der, og derfor må jeg vaske ganske regelmessig for å ikke miste oversikten. Har nesten blitt litt kos å vaske over motoren etterhvert ;-) Redigert 1.Mai.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 På min Yanmar 3GM30F fusket den ofte, når jeg forsøkte å starte. Releet hørtes ut som om det slo inn, men intet skjedde. Det ble hevdet at det kunne være lav spenning, pga. spenningsfall. Satte derfor inn et rele, som slår inn og gir strøm til startreleet, når jeg trykker på startknappen. Siden har den alltid startet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.