Trophy Startet 27.Juni.2005 Del på Facebook Startet 27.Juni.2005 Som sikkert flere har fått med seg så holder jeg på å skifte til dieselmotor og hadde tenkt å bruke cobra drevet som var på båten. Det viser seg nå at det ikke fungerer p.g.a lav utveksling 1,41 : 1 og for liten propell( 15,5"). Dette fordi dieselmotoren har en bratt dreiemomentskurve fra 1800 omdr. og opp til 2800 og synkende derfa till max turtall. Derfor bør båten være i plan ved 2800 omdr. Et drev som passer til dette er Bravo 2 med minimum utveksling 2 : 1 og 18" propell. Jeg er allerede i gang med og skaffe drevet og OMC cobra drevet er lagt ut for salg her på forumet og Finn.no ADVARSEL til dere som har kjøpt båt med bensinmotor og skal skifte til diesel PS: omdreiningene jeg har oppgitt er ca. tall Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
RIB Svart 27.Juni.2005 Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 Har litt vansker med å forstå ditt problem; ( kanskje jeg missforstår ) Det er vanlig at drev for dieselmotorer har lavere utveksling en for bensin ( du mener vel utveksling 1:1,41 ? - en omdr. på propell er 1,41 omdr. på motor ? ) I såfall burde du kunne bruke drevet ditt, selv har jeg en liten Rib på 3 t med 200 hk diesel, utveksling 1:1,61. Propell 16 x 21. Båten "rykkes" ut av vannet på 23-2400 o/min og planer fint på 2500 o/min. Så vidt jeg husker, er maks propell diameter på Mercruiser/Cobra drevene 15,5", større diameter vil gi bedret skyvekraft. Avhengig av propell geometri, mener jeg at propellturtallet for en planende båt bør ligge på ca 2200 - 2500 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 27.Juni.2005 Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 Som sikkert flere har fått med seg så holder jeg på å skifte til dieselmotor og hadde tenkt å bruke cobra drevet som var på båten. Det viser seg nå at det ikke fungerer p.g.a lav utveksling 1,41 : 1 og for liten propell( 15,5"). Dette fordi dieselmotoren har en bratt dreiemomentskurve fra 1800 omdr. og opp til 2800 og synkende derfa till max turtall. Derfor bør båten være i plan ved 2800 omdr. Et drev som passer til dette er Bravo 2 med minimum utveksling 2 : 1 og 18" propell. Jeg er allerede i gang med og skaffe drevet og OMC cobra drevet er lagt ut for salg her på forumet og Finn.no ADVARSEL til dere som har kjøpt båt med bensinmotor og skal skifte til diesel PS: omdreiningene jeg har oppgitt er ca. tall <{POST_SNAPBACK}> Hvordan gm-maskin ble det, og hvilket mariniseringsutstyr? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2005 Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 (redigert) Hvilket drev har du på din da henboe? Bruker selv VP280SP på min GM. Redigert 27.Juni.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 27.Juni.2005 Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 samme drev som deg. 1:1,61 vp 280 sp med 16" 17" prop Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 Beklager at jeg skrev feil. Utvekslingen på Cobra drevet er 1 : 1,41 og jeg bruker en 15,5 x 17 og da får jeg 15/16 knop og jeg bør ha minst 19 for at den skal gå fint i sjø'n. Motoren er en GM 6.5 liter uten turbo og skal yte bortimot 200 hk når pumpen er justert på max( samurai marine marinisering). Båten aksellererer fort opp til 2900 omdr. og ganske sakte videre til 3200 omdr. og da skulle båten ha vært i planog fortsatt og øke omdreiningen. Dette har sin naturlige forklaring i at dreiemomentet synker like etter at jeg passerer 2500 omdr. Til rib : På noen dieselmotorer som f.eks. Steyr 236 har en dreiemomentskurve som er ganske lik en bensinmotor og da er der en viss forskjell.Vet ikke hvilke motor du har. Min båt er en Bayliner 2556 med dyp V- bunn og veier 3300 kg med kvart tank diesel og ingen last ellers. Er begynnt å bli ganske forvirret etter hvert som alle jeg snakker med har forskjellig mening om utveksling og størrelse på propell. Mercruiser Bravo 2 kan ta propell på over 18" og det er det som skal få båten i plan rundt 2500 omdr. Gi meg gjerne flere inspill for dette skal jeg til bunns i Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
RIB Svart 27.Juni.2005 Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 Prøver med noen innspill da... Min motor er en Volvo AQAD 41 A og dreiemomentskurven er etter hva jeg erfarer mye lik din motor - ivertfall ikke lik en bensiner. På meg virker det som om stigningen på propellen er noe for stor, dette gir seg utslag i større motstand når hastigheten øker. I fjor forsøkte jeg etter anbefaling fra en kjent leverandør, en propell 14,5" x 23 dette ga båten min ca 5 knopp større fart en med 16 x 21 - samme turtall. Men båten planet ikke før ved ca 3100 o/min. Tror du trenger en propell som er mere effektiv i lave hastigheter f.eks 17 x 15 ? Ta en titt på:Boatdiesel her er en propell kalkulator jeg har fått til å stemme svært godt. Sjekk også på Mercrusier sine sider mhp utveksling og riktig propell i forhold til hastighet i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Noen som kan tipse om brukte Bravo transom!!! har fått tak i Bravo 2 drev Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Brumle Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Jeg har et 90 mod Bravo 2 kompl. med transom og powertilt, servo pumpen til styringen følger ikke med. Pris ant 20.000,- Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Jeg har et 90 mod Bravo 2 kompl. med transom og powertilt, servo pumpen til styringen følger ikke med. Pris ant 20.000,- <{POST_SNAPBACK}> Jeg er interresert i å kjøpe, men det kommer selvfølgelig an på tilstand. Kan du sende bilder på epost: rflaate@online.no eller ring meg på 99 51 31 50 haster !!! Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.