JRK Startet 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2017 Hei, Har som sagt en 2 takt Tohatsu 8 HK 2003 modell. Starter fint etter å ha stått et døgn, men sylindre fylles opp med for mye bensin og motor stopper. Om jeg fjerner bensinslange og plugger og tømmer motoren for bensin ved å dra I startsnora starter den igjen for så på nytt og fylles med bensin. Har demontert forgasser og flottør beveger sg opp og ned når forgasseren snues. Det ser også ut som "dysen/ventilen" som flottøren stinger bensintilførselen også følger med flottøren. Motrem hadde same symptom for 2 år siden da jeg kjøpte den. Etter en service hos verksted fungerte den helt fint hele sommeren. I fjor oppsto same problem da motoren skulle starts første gang. Den ble kjørt til verksted, men der started den med en gang og igjen gikk den helt fint hele sommeren. I år opplever jeg det same. Har ikke fylt på gammel bensisn og lar motoren tømme forgasser ved vinterlagring. Noen som har ideer om hva jeg kan gjør før den går tilv erksted? (Er I stand til å skru og demontere forgasseren I fillebiter men neppe I stand til å justere opp dyser igjen) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Ville ha utført dynamisk sjekk av flotørnivå etter å ha sett i forgasser bakfra mens den går på belastning for å se om den viser tegn til å renne over. Flotørventilen kan se helt fin ut men fortsatt ikke tette som den skal... ofte dyr å bytte men virker den ikke...så virker den ikke... Om motoren noen gang har godt pent mens du har hatt den så ikke rør blandingsskruen Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Hei, Takk for svar, Ja jeg mistenker denne ventilen jeg også. Får prøve å søke på om denne leveres som en service del. Ellers er det andre som har forslag, så er det fint med innspill før jeg bestiller deler. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Glemte å skrive det men forgasser renner over. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 da er det jo ingen tvil om hva som er synderen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 I denne tråden kan du få tips om dynamisk sjekk av flotørnivå: (en metode som etter min mening er kraftig undervurdert. enkel å utføre, krever lite utstyr, billig og gir et klokkeklart svar om den er riktig utført) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 JRK, du kan gjøre et par sjekker til hvis du gidder å åpne forgasseren igjen: Skru av huset til flottørkammeret og hold forgasseren sånn som den vanligvis er montert. Dvs. med flottøren "hengende" og nåleventilen åpen. Beveg flottøren mens du holder et øye med nåleventilen. Nåleventilen skal stanse før flottøren er helt oppe. Hvis den ikke gjør det, kan det være flottøren som er problemet. Ofte er det en metallplate som "dytter" på nåleventilen og den metallplata kan du da ytterst forsiktig prøve å justere sånn at den trykker mer på ventilen. Dobbeltsjekk at flottøren glir lett hele veien opp og ned. Hvis den ikke gjør det, så er det en mulig årsak. Ta av flottøren, rist og lytt etter skvalpelyder, for å utelukke at flottøren kan ha blitt utett og dermed mistet funksjonen sin som "flyte-element". Hvis du kommer til så ta ut nåleventilen og se inn i åpningen om du kan se noen avleiringer der hvor nåleventilen skal tette. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 (redigert) Igjen tusen takk for flotte innspill. Nåle ventilen glir lett inn og ut av messingforingen. Det ser også ut som denne bunner I foringen før flottøren er helt oppe. Blir en liten glippe I mellom metallet på flottøren og den tynne trøden som nåleventilen er festet med. Slik som dere forklarer dette er det vel bare å kjøpe nåleventil og bytte denne. Bør messinghylsen også byttes?. I tillegg løsner jeg flottøren og sjekker om denne lekker. Flott link til dynamisk test, må bare innrømme at dette skjønte jeg ikke I første innlegg, men I og med at forgasseren renner over var det ikke nødvendig heller. Når man først skal bytte deler er det andre ting jeg bør tenke på inne I forgasseren? Redigert 2.Mai.2017 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Den dynamiske testen kan du med fordel kjøre om du har motoren i tank eller tønne slik at du vet at alt er i orden før du sjøsetter.... Teoretisk sett kan du polere setet og prøve den gamle nåleventilen igjen... men jeg anbefaler det ikke fordi jeg har sett så mange kondemnerte forgassere, dessverre... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Hei igjen. Trenger flere tips. Som sagt motoren starter, men etter ca. 30 sekunder fylles sylinderne opp med bensin, slik at den stopper. Har skrudd opp forgasseren og flottøren er tett, og man ser at nåleventilen bunner før flottøren er oppe. Gummien på enden av nåleventilen ser også fin ut. Forgasseren er blank og fin I flottørhuset og I messinghylsen som nåleventilen går inn I. Det er ikke mulig å komme til for noe dynamisk test av av nåleventil. Motoren gikk helt fint i fjor og det er ikke gjort noen justeringer. Noen som har andre forslag til hva som kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 har erfart at nål/nåleventil kan lekke selv om alt ser helt fint ut - ville prøvd å bytte den først Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 JRK skrev for 1 time siden: Gummien på enden av nåleventilen ser også fin ut. Forgasseren er blank og fin I flottørhuset og I messinghylsen som nåleventilen går inn I. Det er ikke mulig å komme til for noe dynamisk test av av nåleventil. Motoren gikk helt fint i fjor og det er ikke gjort noen justeringer. Noen som har andre forslag til hva som kan være feil? Det er uproblematisk å komme til Tohatsu 2T 8 HK 2003 modell. All mengderegulering av bensin inn i flotørkammeret gjøres av flotørventilen (nåleventilen) Helt typisk at den henger seg av og til... noen ganger kan den se helt fin ut... men gummien eldes og blir hard, da tetter den dårligere. Dersom forgasseren renner over så er saken ganske klar. Flotørventilen fungerer ikke. ("noen" kan ha bøyd på leppa, forsøkt å pusse på setet, feil montering, lekk flotør, irr på setet, irr på ventil body, byttet til feil ventil ++++) Du behøver ikke ha tro på metoden men jeg vet ikke om en eneste test som kan gi deg svaret på spørsmålet du trenger svar på nå: Hva er flotørnivå under drift... (alt du trenger er en slangenippel m pakning og 15cm med klar slange) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Tusen takk Dieselfan. Slike klare svar liker jeg! Jeg har absolutt tro på metoden din dynamisk test. For meg ser det bare ut til at det er litt trangt og gjøre den, mens forgasseren er montert. Men slik som du beskriver det så er det jo her feilen er. Ser ikke ut som noen har bøyd på festet for nåleventilen heller, så da bestiller jeg en ny nåleventil. og prøver det. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Den koster noen kroner men å miste helg etter helg pga problemer har jo også en pris. Har du sjekket at flotøren går fritt og at den bunner før flotøren er helt oppe i øvre posisjon ville jeg kjøpt ny... Har for egen del opplevd å få feil lengde på nåleventil fordi han på delelageret hadde en som så akkurat lik ut... så pass på at du får den som er helt riktig til din motor Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 (redigert) Feil på flottør-høyden og feil på flottør-ventilen er to forskjellige ting. Flottør-ventilen åpner og stenger for bensin til flottør-kammeret. Feil her gjør at motoren flommer over av bensin. Det renner og renner. Årsaken er slitasje eller smuss. Ikke bruk for mye seig olje som laver seige bevegelser på funksjonen. Bruk bensinfilter. Demonter, inspiser, rengjør alle impliserte deler. Sjekk at ikke flottør sitter fast av seig olje eller har lekkasje. Nye deler finnes ofte som sett. Nål og sete. Funksjonen kan også testes med gasseren ute, ved å pumpe med blæra til den blir hard. Blir den ikke hard, renner det gjennom. Når pumpa blir hard er det pga flottør-ventilen stenger og virker som den skal. Feil på flottør-høyden gir feil nivå på bensinmengden i flottør-kammeret og derved suge-høyde i hoved-dyse. Motoren suger for lite eller mye bensin. Riktig høyde finnes som mm-mål oppgitt i spesifikasjonene for motoren. Måles som regel som avstand mellom kant på flottør-kammer og flottør når ventilen stenger. Justeres ofte med tang på nålfestet. Nøyaktighet påkrevet da det kun er +- 1mm toleranse. Er disse to ting i orden, har du løst problemet. Håper dette var til hjelp. God sommer. Redigert 8.Mai.2017 av Åge Grevlingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Tusen takk igjen. Det stemmer også at når jeg pumper så får jeg ikke noen følelse av at det er full stop. Flottør høyden er ikke sjekket, men den ligger vannrett I forhold til flottørkammeret. Har lest at det vanligvis er slik, men skal sjekke hva det står I manualen. God sommer til dere også Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Vanligvis... tja. Ville gjort som Åge anbefaler. Bruk verdien for din motor slik at du kan være trygg , generelt så opplever jeg at det er få som tar flotørhøyde alvorlig i båtbransjen.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Hei igjen, Oppsummering: De gode rådene I tråden her stemte, det var nåleventilen som lakk. Det som er litt merkelig er at jeg måtte bøye den lille fliken på flottøren for at nåleventilen skulle tette. Det kan være at dette er en uorginal nåleventil for det virker rett og slett som at den er 0,5 mm for kort. Nok om det. Tusen takk til de som har bidratt. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Har vore borti same fenomenet på to ulike motorar av same type ( 8 hk og 9,8hk ) Begge fløymer tilfeldig under bruk, løysinga har vore å demontera flottørkammer, flottør og dyse. Etter dette fungerer det ok til fenomenet oppstår igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 dieselfan skrev On 8.5.2017 at 11.36: Den koster noen kroner men å miste helg etter helg pga problemer har jo også en pris. Har du sjekket at flotøren går fritt og at den bunner før flotøren er helt oppe i øvre posisjon ville jeg kjøpt ny... Har for egen del opplevd å få feil lengde på nåleventil fordi han på delelageret hadde en som så akkurat lik ut... så pass på at du får den som er helt riktig til din motor JRK - Det er nok ikke bare oss to som har fått feil lengde. Opplevde 2.7mm lengdeforskjell på en MarinerYamaha 4/5 HK fra 1992. Etter det måler jeg den gamle før jeg tar i bruk en ny... Takk for at du også poster hvordan det gikk Det er lærerikt for alle Også er det bra for de som har en liten gul bok og fører statistikk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.