Jump to content

Tohatsu 2 takt 8Hk får for mye bensin


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Har som sagt en 2 takt Tohatsu 8 HK 2003 modell.

Starter fint etter å ha stått et døgn, men sylindre fylles opp med for mye bensin og motor stopper. Om jeg fjerner bensinslange og plugger og tømmer motoren for bensin ved å dra I startsnora starter den igjen for så på nytt og fylles med bensin.

Har demontert forgasser og flottør beveger sg opp og ned når forgasseren snues. Det ser også ut som "dysen/ventilen" som flottøren stinger bensintilførselen også følger med flottøren.

Motrem hadde same symptom for 2 år siden da jeg kjøpte den. Etter en service hos verksted fungerte den helt fint hele sommeren. I fjor oppsto same problem da motoren skulle starts første gang. Den ble kjørt til verksted, men der started den med en gang og igjen gikk den helt fint hele sommeren. I år opplever jeg det same. Har ikke fylt på gammel bensisn og lar motoren tømme forgasser ved vinterlagring.

Noen som har ideer om hva jeg kan gjør før den går tilv erksted? (Er I stand til å skru og demontere forgasseren I fillebiter men neppe I stand til å justere opp dyser igjen)

Link to post

Ville ha utført dynamisk sjekk av flotørnivå etter å ha sett i forgasser bakfra mens den går på belastning for å se om den viser tegn til å renne over.

 

Flotørventilen kan se helt fin ut men fortsatt ikke tette som den skal...  ofte dyr å bytte men virker den ikke...så virker den ikke... 

 

Om motoren noen gang har godt pent mens du har hatt den så ikke rør blandingsskruen

Link to post

JRK, du kan gjøre et par sjekker til hvis du gidder å åpne forgasseren igjen:

 

Skru av huset til flottørkammeret og hold forgasseren sånn som den vanligvis er montert.  Dvs. med flottøren "hengende" og nåleventilen åpen.  Beveg flottøren mens du holder et øye med nåleventilen.  Nåleventilen skal stanse før flottøren er helt oppe.  Hvis den ikke gjør det, kan det være flottøren som er problemet.  Ofte er det en metallplate som "dytter" på nåleventilen og den metallplata kan du da ytterst forsiktig prøve å justere sånn at den trykker mer på ventilen.

 

Dobbeltsjekk at flottøren glir lett hele veien opp og ned.  Hvis den ikke gjør det, så er det en mulig årsak.

 

Ta av flottøren, rist og lytt etter skvalpelyder, for å utelukke at flottøren kan ha blitt utett og dermed mistet funksjonen sin som "flyte-element".

 

Hvis du kommer til så ta ut nåleventilen og se inn i åpningen om du kan se noen avleiringer der hvor nåleventilen skal tette.

Link to post

Igjen tusen takk for flotte innspill. Nåle ventilen glir lett inn og ut av messingforingen. Det ser også ut som denne bunner I foringen før flottøren er helt oppe. Blir en liten glippe I mellom metallet på flottøren og den tynne trøden som nåleventilen er festet med. Slik som dere forklarer dette er det vel bare å kjøpe nåleventil og bytte denne. Bør messinghylsen også byttes?.  I tillegg løsner jeg flottøren og sjekker om denne lekker.

Flott link til dynamisk test, må bare innrømme at dette skjønte jeg ikke I første innlegg, men I og med at forgasseren renner over var det ikke nødvendig heller.

 

Når man først skal bytte deler er det andre ting jeg bør tenke på inne I forgasseren?

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Den dynamiske testen kan du med fordel kjøre om du har motoren i tank eller tønne slik at du vet at alt er i orden før du sjøsetter....

 

Teoretisk sett kan du polere setet og prøve den gamle nåleventilen igjen... men jeg anbefaler det ikke fordi jeg har sett så mange kondemnerte forgassere, dessverre...

Link to post

Hei igjen.

Trenger flere tips. Som sagt motoren starter, men etter ca. 30 sekunder fylles sylinderne opp med bensin, slik at den stopper.

Har skrudd opp forgasseren og flottøren er tett, og man ser at nåleventilen bunner før flottøren er oppe. Gummien på enden av nåleventilen ser også fin ut. Forgasseren er blank og fin I flottørhuset og I messinghylsen som nåleventilen går inn I. Det er ikke mulig å komme til for noe dynamisk test av av nåleventil. Motoren gikk helt fint i fjor og det er ikke gjort noen justeringer. Noen som har andre forslag til hva som kan være feil?

Link to post
JRK skrev for 1 time siden:

Gummien på enden av nåleventilen ser også fin ut. Forgasseren er blank og fin I flottørhuset og I messinghylsen som nåleventilen går inn I. Det er ikke mulig å komme til for noe dynamisk test av av nåleventil. Motoren gikk helt fint i fjor og det er ikke gjort noen justeringer. Noen som har andre forslag til hva som kan være feil?

 

Det er uproblematisk å komme til Tohatsu 2T 8 HK 2003 modell. 

All mengderegulering av bensin inn i flotørkammeret gjøres av flotørventilen (nåleventilen)

 

Helt typisk at den henger seg av og til... noen ganger kan den se helt fin ut... men gummien eldes og blir hard, da tetter den dårligere.

Dersom forgasseren renner over så er saken ganske klar. Flotørventilen fungerer ikke. ("noen" kan ha bøyd på leppa, forsøkt å pusse på setet, feil montering, lekk flotør, irr på setet, irr på ventil body, byttet til feil ventil ++++)

 

Du behøver ikke ha tro på metoden men jeg vet ikke om en eneste test som kan gi deg svaret på spørsmålet du trenger svar på nå: Hva er flotørnivå under drift...

(alt du trenger er en slangenippel m pakning og 15cm med klar slange)

Link to post

Tusen takk Dieselfan. Slike klare svar liker jeg!

Jeg har absolutt tro på metoden din dynamisk test. For meg ser det bare ut til at det er litt trangt og gjøre den, mens forgasseren er montert. Men slik som du beskriver det så er det jo her feilen er. Ser ikke ut som noen har bøyd på festet for nåleventilen heller, så da bestiller jeg en ny nåleventil. og prøver det.

Link to post

Den koster noen kroner men å miste helg etter helg pga problemer har jo også en pris. :diving:

Har du sjekket at flotøren går fritt og at den bunner før flotøren er helt oppe i øvre posisjon ville jeg kjøpt ny...

 

Har for egen del opplevd å få feil lengde på nåleventil fordi han på delelageret hadde en som så akkurat lik ut... så pass på at du får den som er helt riktig til din motor :thumbsup:

Link to post

Feil på flottør-høyden og feil på flottør-ventilen er to forskjellige ting.

 

Flottør-ventilen åpner og stenger for bensin til flottør-kammeret. Feil her gjør at motoren flommer over av bensin. Det renner og renner.

Årsaken er slitasje eller smuss. Ikke bruk for mye seig olje som laver seige bevegelser på funksjonen. Bruk bensinfilter.

Demonter, inspiser, rengjør alle impliserte deler. Sjekk at ikke flottør sitter fast av seig olje eller har lekkasje. Nye deler finnes ofte som sett. Nål og sete.

Funksjonen kan også testes med gasseren ute, ved å pumpe med blæra til den blir hard. Blir den ikke hard, renner det gjennom.

Når pumpa blir hard er det pga flottør-ventilen stenger og virker som den skal.

 

Feil på flottør-høyden gir feil nivå på bensinmengden i flottør-kammeret og derved suge-høyde i hoved-dyse.

Motoren suger for lite eller mye bensin.

Riktig høyde finnes som mm-mål oppgitt i spesifikasjonene for motoren.

Måles som regel som avstand mellom kant på flottør-kammer og flottør når ventilen stenger.

Justeres ofte med tang på nålfestet.

Nøyaktighet påkrevet da det kun er +- 1mm toleranse.

 

Er disse to ting i orden, har du løst problemet.

Håper dette var til hjelp.

God sommer.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post

Hei igjen,

 

Oppsummering:

De gode rådene I tråden her stemte, det var nåleventilen som lakk.

Det som er litt merkelig er at jeg måtte bøye den lille fliken på flottøren for at nåleventilen skulle tette. Det kan være at dette er en uorginal nåleventil for det virker rett og slett som at den er 0,5 mm for kort. Nok om det. Tusen takk til de som har bidratt.

 

Link to post

 

dieselfan skrev On 8.5.2017 at 11.36:

Den koster noen kroner men å miste helg etter helg pga problemer har jo også en pris. :diving:

Har du sjekket at flotøren går fritt og at den bunner før flotøren er helt oppe i øvre posisjon ville jeg kjøpt ny...

Har for egen del opplevd å få feil lengde på nåleventil fordi han på delelageret hadde en som så akkurat lik ut... så pass på at du får den som er helt riktig til din motor :thumbsup:

 

JRK - Det er nok ikke bare oss to som har fått feil lengde. Opplevde 2.7mm lengdeforskjell på en MarinerYamaha 4/5 HK fra 1992. Etter det måler jeg den gamle før jeg tar i bruk en ny...

 

Takk for at du også poster hvordan det gikk :thumbsup:  Det er lærerikt for alle :thumbsup:  Også er det bra for de som har en liten gul bok og fører statistikk :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...