Jump to content

Forventet toppfart på Hansvik 500 Fisker med ny Yamaha 20 HK


LAKA

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en 2004 Hansvik 500 Fisker (åpen båt uten styrekonsoll) med en helt ny Yamaha 20 HK. Tidligere eier sier at han har satt på en propell beregnet for last og at båten vil kunne gå en del raskere med annen propell. Idag går den ca 18 knop med en mann om bord. Hva kan man forvente at toppfart ved å skifte propell? Og hva bør man skifte til? 

 

 

Link to post

Jeg syns 18 knop med 20hk høres helt greit ut - tviler for at du får noe veldig stor fartsøkning med å bytte. 

 

Om du ønsker å prøve noe annet så må du lese av størrelsen på den du har (står gjerne preget inn i bosset men kan også stå annet sted) , og så gå opp en størrelse i stigning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev On 2.5.2017 at 9.47:

Jeg syns 18 knop med 20hk høres helt greit ut - tviler for at du får noe veldig stor fartsøkning med å bytte. 

 

Om du ønsker å prøve noe annet så må du lese av størrelsen på den du har (står gjerne preget inn i bosset men kan også stå annet sted) , og så gå opp en størrelse i stigning

 

 

Nå viser det seg at knopmåleren om bord viser feil, så korrekt fart med to lette personer om bord er 14,5 knop. Tror det er potensiale for mer ved å bytte propell og føler at motoren ikke får fullt turtall slik den er nå.

Link to post

ja det blir da heilt motsatt av hva du nettop sa. Motoren hadde en lettere propell beregnet for last og ikkje fart . Så sier du nå du føler motoren ikkje oppnår fullt turtal. Mao må du ha en enda lettere propell og evt enda mindre fart. Det er nå engang slik en ikkje får meir turtall med tyngre propell. 

Link to post
Knurrbart skrev 58 minutes ago:

ja det blir da heilt motsatt av hva du nettop sa. Motoren hadde en lettere propell beregnet for last og ikkje fart . Så sier du nå du føler motoren ikkje oppnår fullt turtal. Mao må du ha en enda lettere propell og evt enda mindre fart. Det er nå engang slik en ikkje får meir turtall med tyngre propell. 

 

 

Ja, ser at det blir litt motsigende. Var forrige eier som sa at propellen var beregnet for last. Men skal lese av propellstørrelsen i kveld samt teste ut ulik tilting så får vi se. Motoren er kun et år gammel så kommer ikke til å bytte motor, men om et propellbytte kan gi et par knop ekstra så er det verdt å gjøre det. 

 

Link to post

.. og så er det vanskelig å gjette turtall..   Men om du leser av propelldim. så kan du sikkert ta en tlf til Hansvik fabrikken og sjekke om det er i tråd med hva de anbefaler. 

 

Kan jo være at forrige eier har tenkt litt feil når han byttet propell... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 16 timer siden:

.. og så er det vanskelig å gjette turtall..   Men om du leser av propelldim. så kan du sikkert ta en tlf til Hansvik fabrikken og sjekke om det er i tråd med hva de anbefaler. 

 

Kan jo være at forrige eier har tenkt litt feil når han byttet propell... 

 

Stemmer det. Har nå fått lest av propelldimensjon og den er 9 1/4 x 9. Har også kontaktet Hansvik så får vi høre hva de svarer.

 

 

Link to post

Ser på nettsidene deres at Hansvik oppgir 16,5 Standard (som vel er samme skrog bare i enklere utgave og en god del lettere) til 22 knop m/ 20hk. 

 

Er jo lettdrevne skrog dette, men båter i denne størrelsen som bygges selvlensende får jo endel med vekt å dra på..  Men den burde jo klart mye mer enn 14 knop iallefall 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 16 minutes ago:

Ser på nettsidene deres at Hansvik oppgir 16,5 Standard (som vel er samme skrog bare i enklere utgave og en god del lettere) til 22 knop m/ 20hk. 

 

Er jo lettdrevne skrog dette, men båter i denne størrelsen som bygges selvlensende får jo endel med vekt å dra på..  Men den burde jo klart mye mer enn 14 knop iallefall 

 

Mener 500 Fisker veier ca 300 kilo. I går teste vi med tre mann om bord og da klarte vi ca 12,5 knop. Tror den skal klare noe mer ja..

Link to post
  • 1 month later...

I følge importør så vil denne motoren gradvis løsne litt etter bruk og det ser faktisk ut til å stemme. Motoren har i mitt eie gått fra ca 10 til 25 timer og nå logger jeg ca 16,5 knop alene og rundt 14 med tre personer. Ikke allverden, men nok til at jeg sier meg fornøyd. Kjører jeg alene så når den turtallssperra av og til så propellen er nok antageligvis litt for liten, men neppe såpass at jeg får så veldig mye mer fart ved å skifte. Er ellers vanvittig fornøyd med egenskapene til båten i høy sjø. Var en tur utpå Boknafjorden utenfor Vignesholmene igår i ca 12 m/s og rundt 1,3-1,4 m bølger uten noe form for dramatikk. Særlig med bølgene inn skrått forfra og fra siden imponerer.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...