Chrmeland Startet 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2017 Hei Jeg har en ny GeMi 625 CC (fantastisk båt!) og har nettopp montert spylepumpe. Den skal ha sikring på 20A og i sikringsskapet på båten er bare 3x4A tilgjengelig. Leverandøren sa jeg kunne bytte en av dem med en 20A. Det er lagt opp to ekstra brytere som jeg enkelt kan koble meg på (de er godkjent upp til 25A) Så kommer spørsmålene: Jeg planlegger å kjøpe en ny sikring av samme format som på bildet, men for 20A. Deretter bytte ut en av de på bildet (ssvis den lengst til høyre, alle tre er i bruk i dag. En til plotter+ledig bryter 1, en til lanterner+ledig bryter 2, en til 12V/USB uttak+?) Hvor får jeg kjøpt en slik sikring for 20A? Vil dette fungere? Det eneste som er koblet på kursen i dag er kartplotteren, men den har egen sikring i tillegg slik at det ikke skal være noe problem ift kortslutning i denne. mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Jula selger 1 polet 20 A sikring. http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/sikringsskap-tilbehor/automatsikringer/automatsikring-402142/ Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Er kablene dimmensjonert for 20A? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Nå har det nettopp vært innlegg vedr. bruk av AC-sikringer på DC. Slik jeg forstår er sikringen fra Jula kun for AC. Sikringer er til for å beskytte ledninger/koblinger mot for store strømmer som kan resultere i overoppheting og brann. Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Sigurd: ja, det skulle jeg mene...2,5 kvmm og de er totalt ca 2-3 meter lange. Mener jeg kom frem til at det skulle være ok, via en kalkulator jeg fant et sted.... Hulda: jeg har fulgt tråden med interesse, og vil gjerne ha en sikring som er godkjent for DC. Når det er sagt så er det vel gjerne slik at gjerne er snakk om hvorvidt produsent har tatt seg bryet, mer enn om sikringen tåler 12v DC...er det noen med god kompetanse på dette som kan forklare at det evt ikke stemmer? mch Chr Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 (redigert) 2,5 på 20A er ikke nok nei. Må opp i 4 om man skal følge forskrifter med tanke på strømføringsevne. Når det gjelder ac dc og tolv volt så vil hvertfall bimetallet i overstrømsvernet fungere uavhengig av dette, men kortslutningsvernet er eg mer usikker på. Redigert 2.Mai.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 (redigert) Ta kontakt med Onninen (elektrogrossist). De leverer Schneider sikringer. Mener den nyeste serien automatsikringer fra Schneider er godkjent for DC (tok en titt på nettkatalogen til Onninen men den var ikke oppdatert siden 2013 og var derfor noe mangelfull hva gjalt Schneider automater - > den inneholdt 1 polede automatsikringer fra ABB godkjent for DC). PS. Ville valgt minimum 4mm2 på en 20A kurs (ser Joltus foreslår det samme :)). Redigert 2.Mai.2017 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Hei Audioquattro: Har kontaktet dem og de kan skaffe. Litt omstendelig kjøpsprosess da de kun leverer til elektrikere, men som siste utvei bruker jeg dem. Joltus: Har lært at dimensjon =0,02*kabellengde*strøm/maks tillatt spenningsfall. Om jeg tar i har jeg 3 meter kabel, pumpa trekker maks 17,2 A. Da får jeg maks spenningsfall= 0,02*3*17,2/2,5=0,41 Volt. Det burde vel være innefor, eller....? mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Chrmeland skrev 1 time siden: Sigurd: ja, det skulle jeg mene...2,5 kvmm og de er totalt ca 2-3 meter lange. Mener jeg kom frem til at det skulle være ok, via en kalkulator jeg fant et sted.... Husk at lengden er pluss- og minus- kabel tilsammen. Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 jepp, står lenger opp. Totalt 2-3 meter (jeg jorder på en kabel bak i båten som er styggtjukk) mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 (redigert) Lengden er irrelevant. Spenningsfall er noe annet enn maks strømtrekk. Når du sikrer en 2,5 leder med 20A og pumpa di låser seg vil du kunne trekke vesentlig for stor strøm. Strøm, altså ikke spenningsfall. Redigert 2.Mai.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Skjønner, men med maks 17,2 (antar det er ved start) og bruk maks minutter i strekk tar jeg sjansen på den. Kan jo kjenne på kabelen etter en skikkelig runde. mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Gjør du det. Høres svært lurt ut...... Meb hvorfor ikke bytte kablene? Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Jeg tenker at når 2,5 mm2 er nok til 16A i en bolig med den sikkerhetsmarginen man ønsker der, vil det vel klare en (kortvarig) maksbelastning på 17,2 A i en båt. Er du veldig uenig i det? Om jeg skal bytte kabel blit det mer arbeid og jeg kan ikke kjøpe std sikring da de jeg har sett har tilkobling opp til 2,5 mm2. Videre må jeg da skifte kabel til bryteren jeg har tenkt å bruke. Når du skrur på ironibryteren og skriver 'svært lurt' høres det ut som jeg har tenkt å bruke sprengtråd, men vi er vel ikke helt der vel? :) Mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Chrmeland skrev 5 minutes ago: Jeg tenker at når 2,5 mm2 er nok til 16A i en bolig med den sikkerhetsmarginen man ønsker der, vil det vel klare en (kortvarig) maksbelastning på 17,2 A i en båt. Er du veldig uenig i det? Om jeg skal bytte kabel blit det mer arbeid og jeg kan ikke kjøpe std sikring da de jeg har sett har tilkobling opp til 2,5 mm2. Videre må jeg da skifte kabel til bryteren jeg har tenkt å bruke. Når du skrur på ironibryteren og skriver 'svært lurt' høres det ut som jeg har tenkt å bruke sprengtråd, men vi er vel ikke helt der vel? :) Mvh Chr Gjør det samme i båten som du ville gjort i huset ditt. Men husk på at 12v er minst like farlig som 220v. Hjemme kan du springe ut når det brenner, det kan du ikke i båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Erfaring er at spylepumpe fungerer best med nok spenning, regner med den ikke er så langt unna batteriet, og en enkel løsning er da å dra en 4mm2 kabel rett til pumpen via et relé med sikring(42305) som du styrer med bryteren og kabelen du allerede har. Selv om du som du foreslår å ta minus direkte fra 'fet kabel' må fremdeles plussleder fra batteri, frem til bryterpanel og så tilbake til pumpen, så lett miste en drøy volt på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Hei Denne må jeg se nærmere på, har ingen kunnskap om releer. Nå er det slik at batteriet og sikringsboksen hos meg står under styreplassen, så det er ikke snakk om frem og tilbake for plussleder. Den går fra batteriet innom sikring og bryter og så rett bak. Jord som jeg kobler på bak er 5-6 mm i diameter, så ca 20-25 mm2. Vil du fortsatt anbefale relé? Kan du forklare litt? mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Hmm..sorry, så ikke så nøye på båttypen før nå, tenkte det var en type pilothouse el.l., men det er jo en konsollbåt. Løsning uten rele er helt greit, og en hengesikring på ledning til bryteren likeså. Schneider- automatene er god for 60v dc, men som du fant ut sikkert litt kronglete å få tak i enpolte, og du trenger en lenger bit med samleskinne(lasken under sikringene) som du i værste fall må kjøpe en hel lengde av (ca 12-1500kr) + noen dager leveringstid sikkert. En hengesikringsholder(35648) fra bt til 20kr + en flatstiftsikring gir samme sikkerheten, har 4mm2 ledere, og ryker ikke før noe er gærnt. BilXtra, Mekonomen etc. har også disse. Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Takk for svar :) tenkte bytte ut den ene 4A så trenger ikke lengre samleskinne. Skal gå litt i tenkeboksen nå mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
aannddrreeaass Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 visst du skal bytte ut ei av 4A sikringene til ei 20A sikring så må du nok bytte ut tilførselen til sikringene til 6mm2, det som er der no er vel 2,5mm2? Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Har nå funnet spesifikasjonene til pumpa. Der anbefaler de faktisk 2,5 mm2 (eller større) tverrsnitt på kabel. Årsaken er nok at den ikke trekker mer enn 8A under normal bruk, men 17,2A Max (oppstart, antar jeg) mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Ser ut som tilførsel er 4 mm2. Burde vel holde bra, max kontinuerlig forbruk kan vel bli plotter 11W, LED lanterner ca 5 W(?), lading av iPhone 2W og spyler 96W, totalt 114 W eller 9,5 A. Mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
aannddrreeaass Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 tilførselen skal dimensjonerast etter sikringstørrelsane, så tilførselen må da vere dimensjonert for 28A. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 (redigert) Chrmeland skrev for 4 timer siden: Jeg tenker at når 2,5 mm2 er nok til 16A i en bolig med den sikkerhetsmarginen man ønsker der, vil det vel klare en (kortvarig) maksbelastning på 17,2 A i en båt. Er du veldig uenig i det? Om jeg skal bytte kabel blit det mer arbeid og jeg kan ikke kjøpe std sikring da de jeg har sett har tilkobling opp til 2,5 mm2. Videre må jeg da skifte kabel til bryteren jeg har tenkt å bruke. Når du skrur på ironibryteren og skriver 'svært lurt' høres det ut som jeg har tenkt å bruke sprengtråd, men vi er vel ikke helt der vel? :) Mvh Chr Nei vi er overhodet ikke der. :) Ironibryteren slås på når du får to klare henvisninger til hva som er riktig, og du velger å se bort fra disse. Å kjenne på ledningene for å konkludere om det er greit synes eg er en dårlig ide, og når du bare avfeier disse rådene så trekker eg på skuldrene. Litt ekstra arbeid for å gjøre det skikkelig... Men man gjør jo som man vil. :) I hus er forøvrig 15A sikring maks på 2,5mm skjult. Hvis man ikke bruker spesialsikring. Vet du hvorfor? Fordi det viste seg at kablene ikke tålte å stå med 1,45 x 16A i en time slik kravet er. Kablene blir ødelagte over tid ved overstrømmer. Så sikkerhetsmarginen er nok ikke så heftig. Eg reagerer på pumpen som skal ha 20A sikring og 2,5 kvadrat. Produsenten vet jo heller ikke helt hvilke regler som gjelder. Og 20A sikring på en pumpe som trekker 8A? Hvorfor? En pumpe som låser seg vil trekke ganske mye mer strøm enn driftsstrøm. Nå sier jo du at den ikke skal brukes noe mye eller lenge om gangen. Men hva om noen andre plutselig bruker den og ikke gjør ting skikkelig? Derfor spør eg: Hvorfor ikke gjøre det skikkelig. Det er som du sier lite ekstra arbeid. Og sikringer på 20A kan kobles med 4mm ledninger. Noe annet høres humbug ut. Nå sier du jo at pumpen trekker 8A nominell, da kan du gå for en treg 15A sikring og 2,5mm. Kan ikke skjønne noe annet enn at det skal funke? Så lenge trekker ikke den pumpa 17A under normal drift. Da er du sikret og har et trygt anlegg. Det er slik man vanligvis dimensjonerer til en motor. Man sørger for at startstrøm ikke slår ut vernet, og sikrer ned mot nominell. Eg har en holdning når det kommer til strømmen: Alle skal kunne bruke det, uten å måtte vite om en masse begrensninger som kan gjøre anlegget utrygt om man ikke følger disse begrensningene. Eg har sett ledninger som har hatt større perioder med rett i overkant av 16 A. De har sett helt fine ut og ingen har skjønt hvorfor vi skulle bytte til større dimensjon. Men eg har også sett det motsatte og ikke hatt noen problemer med å forstå hvorfor de gikk ned på sikring på 2,5mm.... Hvis pumpa låser seg når en novise bruker den, hvor kortvarig blir denne maks strømmen da? Redigert 2.Mai.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Takk for mange gode svar og ny kunnskap (for meg) Har grublet litt og tenker jeg går for en 16A sikring, selv om produsent anbefaler 20A. Årsaken er at da mener jeg at jeg skal klare meg med den tilførselen jeg har (4 mm2), mener det skal holde til 16+4+4 A. Jeg har kjørt pumpa fra 4A og den klarer å starte, trekke opp vann og spyle i et par minutter. Med 16A burde den klare kontinuerlig drift, ettersom den skal trekke kun 8A. Kjøper en 16A 1-polet fra Clas (AEG E91 C16, artikkel 552793 hos AEG) http://www.clasohlson.com/no/Automatsikring 1-pol, 16 A/Pr363072000 Av det jeg kan forstå fra http://www.elfa.gr/el/proionta/ylika?format=raw&task=download&fid=3 er den godkjent for inntil 60V DC mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.