Jump to content

Bytte automatsikring til 20A


Chrmeland

Recommended Posts

Hei

Jeg har en ny GeMi 625 CC (fantastisk båt!) og har nettopp montert spylepumpe. Den skal ha sikring på 20A og i sikringsskapet på båten er bare 3x4A tilgjengelig. Leverandøren sa jeg kunne bytte en av dem med en 20A. Det er lagt opp to ekstra brytere som jeg enkelt kan koble meg på (de er godkjent upp til 25A)

 

Så kommer spørsmålene:

Jeg planlegger å kjøpe en ny sikring av samme format som på bildet, men for 20A. Deretter bytte ut en av de på bildet (ssvis den lengst til høyre, alle tre er i bruk i dag. En til plotter+ledig bryter 1, en til lanterner+ledig bryter 2, en til 12V/USB uttak+?)

 

Hvor får jeg kjøpt en slik sikring for 20A?

Vil dette fungere? Det eneste som er koblet på kursen i dag er kartplotteren, men den har egen sikring i tillegg slik at det ikke skal være noe problem ift kortslutning i denne.

 

mvh

Chr

 

sikringer.JPG

Link to post

Sigurd: ja, det skulle jeg mene...2,5 kvmm og de er totalt ca 2-3 meter lange. Mener jeg kom frem til at det skulle være ok, via en kalkulator jeg fant et sted....

 

Hulda: jeg har fulgt tråden med interesse, og vil gjerne ha en sikring som er godkjent for DC. Når det er sagt så er det vel gjerne slik at gjerne er snakk om hvorvidt produsent har tatt seg bryet, mer enn om sikringen tåler 12v DC...er det noen med god kompetanse på dette som kan forklare at det evt ikke stemmer?

 

mch

Chr

Link to post

Ta kontakt med Onninen (elektrogrossist). De leverer Schneider sikringer. Mener den nyeste serien automatsikringer fra Schneider er godkjent for DC (tok en titt på nettkatalogen til Onninen men den var ikke oppdatert siden 2013 og var derfor noe mangelfull hva gjalt Schneider automater - > den inneholdt 1 polede automatsikringer fra ABB godkjent for DC). PS. Ville valgt minimum 4mm2 på en 20A kurs (ser Joltus foreslår det samme :)).

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post

Hei

Audioquattro: Har kontaktet dem og de kan skaffe. Litt omstendelig kjøpsprosess da de kun leverer til elektrikere, men som siste utvei bruker jeg dem.

Joltus: Har lært at dimensjon =0,02*kabellengde*strøm/maks tillatt spenningsfall. Om jeg tar i har jeg 3 meter kabel, pumpa trekker maks 17,2 A.

 

Da får jeg

 

maks spenningsfall= 0,02*3*17,2/2,5=0,41 Volt. Det burde vel være innefor, eller....?

 

mvh

Chr

Link to post

Jeg tenker at når 2,5 mm2 er nok til 16A i en bolig med den sikkerhetsmarginen man ønsker der, vil det vel klare en (kortvarig) maksbelastning på 17,2 A i en båt. Er du veldig uenig i det? Om jeg skal bytte kabel blit det mer arbeid og jeg kan ikke kjøpe std sikring da de jeg har sett har tilkobling opp til 2,5 mm2. Videre må jeg da skifte kabel til bryteren jeg har tenkt å bruke. 

 

Når du skrur på ironibryteren og skriver 'svært lurt' høres det ut som jeg har tenkt å bruke sprengtråd, men vi er vel ikke helt der vel? :)

 

Mvh Chr

Link to post
Chrmeland skrev 5 minutes ago:

Jeg tenker at når 2,5 mm2 er nok til 16A i en bolig med den sikkerhetsmarginen man ønsker der, vil det vel klare en (kortvarig) maksbelastning på 17,2 A i en båt. Er du veldig uenig i det? Om jeg skal bytte kabel blit det mer arbeid og jeg kan ikke kjøpe std sikring da de jeg har sett har tilkobling opp til 2,5 mm2. Videre må jeg da skifte kabel til bryteren jeg har tenkt å bruke. 

 

Når du skrur på ironibryteren og skriver 'svært lurt' høres det ut som jeg har tenkt å bruke sprengtråd, men vi er vel ikke helt der vel? :)

 

Mvh Chr

Gjør det samme i båten som du ville gjort i huset ditt. Men husk på at 12v er minst like farlig som 220v. Hjemme kan du springe ut når det brenner, det kan du ikke i båt..

Link to post

Erfaring er at spylepumpe fungerer best med nok spenning, regner med den ikke er så langt unna batteriet, og en enkel løsning er da å dra en 4mm2 kabel rett til pumpen via et relé med sikring(42305) som du styrer med bryteren og kabelen du allerede har. 

Selv om du som du foreslår å ta minus direkte fra 'fet kabel' må fremdeles plussleder fra batteri, frem til bryterpanel og så tilbake til pumpen, så lett miste en drøy volt på veien. 

 

Link to post

Hei

Denne må jeg se nærmere på, har ingen kunnskap om releer.

Nå er det slik at batteriet og sikringsboksen hos meg står under styreplassen, så det er ikke snakk om frem og tilbake for plussleder. Den går fra batteriet innom sikring og bryter og så rett bak. Jord som jeg kobler på bak er 5-6 mm i diameter, så ca 20-25 mm2. Vil du fortsatt anbefale relé? Kan du forklare litt?

mvh Chr

Link to post

Hmm..sorry, så ikke så nøye på båttypen før nå, tenkte det var en type pilothouse el.l., men det er jo en konsollbåt. Løsning uten rele er helt greit, og en hengesikring på ledning til bryteren likeså. Schneider- automatene er god for 60v dc, men som du fant ut sikkert litt kronglete å få tak i enpolte, og du trenger en lenger bit med samleskinne(lasken under sikringene) som du i værste fall må kjøpe en hel lengde av (ca 12-1500kr) + noen dager leveringstid sikkert. En hengesikringsholder(35648) fra bt til 20kr + en flatstiftsikring gir samme sikkerheten, har 4mm2 ledere, og ryker ikke før noe er gærnt. BilXtra, Mekonomen etc. har også disse.

Link to post
Chrmeland skrev for 4 timer siden:

Jeg tenker at når 2,5 mm2 er nok til 16A i en bolig med den sikkerhetsmarginen man ønsker der, vil det vel klare en (kortvarig) maksbelastning på 17,2 A i en båt. Er du veldig uenig i det? Om jeg skal bytte kabel blit det mer arbeid og jeg kan ikke kjøpe std sikring da de jeg har sett har tilkobling opp til 2,5 mm2. Videre må jeg da skifte kabel til bryteren jeg har tenkt å bruke. 

 

Når du skrur på ironibryteren og skriver 'svært lurt' høres det ut som jeg har tenkt å bruke sprengtråd, men vi er vel ikke helt der vel? :)

 

Mvh Chr

Nei vi er overhodet ikke der. :) Ironibryteren slås på når du får to klare henvisninger til hva som er riktig, og du velger å se bort fra disse. Å kjenne på ledningene for å konkludere om det er greit synes eg er en dårlig ide, og når du bare avfeier disse rådene så trekker eg på skuldrene. Litt ekstra arbeid for å gjøre det skikkelig... Men man gjør jo som man vil. :)

 

I hus er forøvrig 15A sikring maks på 2,5mm skjult. Hvis man ikke bruker spesialsikring. Vet du hvorfor? Fordi det viste seg at kablene ikke tålte å stå med 1,45 x 16A i en time slik kravet er. Kablene blir ødelagte over tid ved overstrømmer. Så sikkerhetsmarginen er nok ikke så heftig.

 

Eg reagerer på pumpen som skal ha 20A sikring og 2,5 kvadrat. Produsenten vet jo heller ikke helt hvilke regler som gjelder. Og 20A sikring på en pumpe som trekker 8A? Hvorfor?

 

En pumpe som låser seg vil trekke ganske mye mer strøm enn driftsstrøm. Nå sier jo du at den ikke skal brukes noe mye eller lenge om gangen. Men hva om noen andre plutselig bruker den og ikke gjør ting skikkelig? Derfor spør eg: Hvorfor ikke gjøre det skikkelig. Det er som du sier lite ekstra arbeid. Og sikringer på 20A kan kobles med 4mm ledninger. Noe annet høres humbug ut.

 

Nå sier du jo at pumpen trekker 8A nominell, da kan du gå for en treg 15A sikring og 2,5mm. Kan ikke skjønne noe annet enn at det skal funke? Så lenge trekker ikke den pumpa 17A under normal drift. Da er du sikret og har et trygt anlegg. Det er slik man vanligvis dimensjonerer til en motor. Man sørger for at startstrøm ikke slår ut vernet, og sikrer ned mot nominell. 

 

Eg har en holdning når det kommer til strømmen: Alle skal kunne bruke det, uten å måtte vite om en masse begrensninger som kan gjøre anlegget utrygt om man ikke følger disse begrensningene. Eg har sett ledninger som har hatt større perioder med rett i overkant av 16 A. De har sett helt fine ut og ingen har skjønt hvorfor vi skulle bytte til større dimensjon. Men eg har også sett det motsatte og ikke hatt noen problemer med å forstå hvorfor de gikk ned på sikring på 2,5mm.... 

 

Hvis pumpa låser seg når en novise bruker den, hvor kortvarig blir denne maks strømmen da?

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Takk for mange gode svar og ny kunnskap (for meg)

Har grublet litt og tenker jeg går for en 16A sikring, selv om produsent anbefaler 20A. Årsaken er at da mener jeg at jeg skal klare meg med den tilførselen jeg har (4 mm2), mener det skal holde til 16+4+4 A. Jeg har kjørt pumpa fra 4A og den klarer å starte, trekke opp vann og spyle i et par minutter. Med 16A burde den klare kontinuerlig drift, ettersom den skal trekke kun 8A.

 

Kjøper en 16A 1-polet fra Clas (AEG E91 C16, artikkel 552793 hos AEG)

http://www.clasohlson.com/no/Automatsikring 1-pol, 16 A/Pr363072000

 

Av det jeg kan forstå fra

http://www.elfa.gr/el/proionta/ylika?format=raw&task=download&fid=3

er den godkjent for inntil 60V DC

 

mvh Chr

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...