Jump to content

Bytte av Eksosbend VP V8


bmb

Recommended Posts

Har en Windy med VP V8 (AQ 290A). Eksosbendet (såkalt bukkehorn), dvs. røret som går fra raiserne og ned i drevet er litt rustent. På styrbord side er litt av røret rustet bort på enden der hvor raiseren kobles til med en slangebit. Ca 5 cm. av enden på røret er borte. Utover dette kan jeg ikke se rustskader. Slangebiten med klemmer går akkurat over den skadete tuppen og det holder helt tett.

 

Spørsmålet er: Bør jeg bytte hele bukkehornet nå ? Er tilbøyelig til å tro det, om ikke annet så for å få sove godt om natten. Eller er det andre måter å utbedre dette på ?

 

Bytte av hele saken koster nok en del da motoren må løftes ut.

 

Synspunkter ?

 

Bård.

Link to post
Share on other sites

Har selv en AQAD 31 A - 290DP. Oppdaget i vår at det lå mye hvitt pulver i dørken under bukkehornet. Dette kom fra øverste del av bukkehornet der hvor belgen mellom eksosbendet og bukkehornet er festet. Støvet var korrodert aluminium/støpegods. Øverste 5 cm. var korrodert og gropete. Det var imidlertid mye gods igjen og pusset rent, hadde på noe alugalvanisering og satte på igjen belgen med mye sikafleks. Ser ut som det ble bra. For tilfeller hvor bukkehornet er enda mer ødelagt vet jeg at det selges forlengere/repsett som gjør at du kan kutte vekk den delen som er ødelagt og sette inn et mellomstykke/forlenger. Alternativ så går det sikkert også an å kutte til en universal eksosslange å feste denne med to slangeklemmer i hver ende. Det er ihvertfall den billigste utveien.

Link to post
Share on other sites

De selges hos enhver Volvo Penta forhandler. Hos enkelte forhandlere er ikke alltid betjeningen like opplyst, så det kan hende du får tilsvar at dette kjenner de ikke til. Jeg måtte mase litt på min forhandler før han etter å ha sjekket litt, kunne bekrefte at de kunne skaffe dette repsettet for ca. 700-800 kr.

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt så greier du vel å ta ut bukkehornet uten å ta ut motoren?

Jeg vet ikke helt hvordan dette ser ut på en V8, men på min V4 løsner du det på drevplata (eksosbelg må av), så løsner du belgen mellom bukkehorn og manifoil (kanskje må også manifoilen av) og så skal hornet være løst.

Jeg har hørt at ved bruk av nevnte rep.sett så bør bukkehornet av for at du skal kunne gjøre et noenlunde rent kutt før du trer på reparasjonshylsen.

Link to post
Share on other sites

Takk for flere konstruktive forslag.

 

I følge VP-forhandleren er det ikke rep.sett tilgjengelig for V8, bare til mindre motorer.

Nå ser det imidlertid ut til at jeg kan få tak i et pent brukt bukkehorn til en "rimelig" penge.

 

Spørsmålet da blir: finnes det noen som kan montere dette i Oslo-området litt rimeligere enn VP-verkstedene, og som ikke har ukesvis med ventetid ?

 

Noen som ha forslag ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...