PiperBill Startet 2.Mai.2017 Del på Facebook Startet 2.Mai.2017 Liten deltema etter årets først båttur. I vinter demonterte jeg en Aquadrive CV ledd (antivibrasjons-CV ledd mellom gir og propellaksling) i forbindelse med skift av pakkboks på båten min. Da jeg satt alt sammen igjen så kom jeg ikke til med momentnøkkel så jeg kunne ikke stramme skruene til spesifikasjonene på 66Nm. Nå viser det seg at noe av fettet har lekket ut under senterfugekreftene når båten er i gangfart. Jeg brukte loctite på skruene da jeg monterte. Spørsmål er da. Kan jeg bare stramme til skruene eller må jeg tar dem ut og påfører ny strøk med loctite? CV-leddet har vært montert en gang før uten loctite og alle skruene løsnet etter noen ukers drift. Også. De skal strammes til 66Nm men jeg aner ikke hvor mye det er om jeg skal prøver og gjette. Tror jeg skal ta i alt jeg orker uten å knekke skruene. Legger ved et diagram. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
VannTro Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 (redigert) Loctite er et anaerobt herdende lim. Når du har løsnet noe, må det påføres på nytt. Bruk gjerne en varmluftpistol om det sitter godt, da blir Loctiten lettere å få opp. Redigert: I hvert fall den typen Loctite du benytter som gjengelåsing. Redigert 2.Mai.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
PiperBill Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Takk til VannTro. Da blir det et helsikkers jobb da jeg må ligge oppe på motoren nærmest opp ned for å komme til. Det tok ca. 4 timer å montere CV-leddet (bare 10 skruer) og jeg var svimmel og kvalm i et døgn etterpå. Lurer litt på om kan forsegler leddet med sikaflex slik at det ikke spytte ut mere fett og så tar jobben til høsten da jeg skal ta ut hele motoren til overhalling. Skruene er ikke løse akkurat og så lenge de sitter og jeg kan får stoppet lekkasjen så kan hender det holder en god stund. Hvor mye håndmakt er det i 66 Nm? ( ja jeg vet...How long is a peice of string?) LOL :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
adeneo Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 (redigert) Nå tipper jeg grovt, men dersom du tilfører kraft vinkelrett på en meters avstand fra rotasjonen, så må du legge litt mer enn 6.6 kilo (6.73 omtrent) vekt på en meter arm for å oppnå 66nm. Ettersom effekten er kraft ganger arm, så blir det altså 1 meter * 66 = 66nm, men dersom du bare har en 25cm lang skralle, så blir det 0.25 * 270 = 67,5nm. Altså må du legge i overkant av 270 kilo vekt på en 25cm arm for å oppnå det tilsvarende rundt 66 newtonmeter. Hvorvidt du kan tette dette med sikafleks vet ikke jeg? Jeg ville tro det var bedre å ta jobben med å demontere, benytte flenstetting mellom delene, og så dra til med riktig moment, eventuelt med noe ny Loctite, for som Vanntro skriver ødelegges låsingen i det øyeblikket du løsner bolten igjen, uavhengig av hvilken vei du skrur. Redigert 2.Mai.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Andenoe. Dine beregninger er sikkert riktig. Jeg driver med stykeløft og kan så vidt markløfter 150 men å få 270kg trykk på en skralle? Not going to happen. Jeg må i tenkeboksen igjen :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Stiffler Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 adeneo skrev 58 minutes ago: Nå tipper jeg grovt, men dersom du tilfører kraft vinkelrett på en meters avstand fra rotasjonen, så må du legge litt mer enn 6.6 kilo (6.73 omtrent) vekt på en meter arm for å oppnå 66nm. Ettersom effekten er kraft ganger arm, så blir det altså 1 meter * 66 = 66nm, men dersom du bare har en 25cm lang skralle, så blir det 0.25 * 270 = 67,5nm. Altså må du legge i overkant av 270 kilo vekt på en 25cm arm for å oppnå det tilsvarende rundt 66 newtonmeter. Hvorvidt du kan tette dette med sikafleks vet ikke jeg? Jeg ville tro det var bedre å ta jobben med å demontere, benytte flenstetting mellom delene, og så dra til med riktig moment, eventuelt med noe ny Loctite, for som Vanntro skriver ødelegges låsingen i det øyeblikket du løsner bolten igjen, uavhengig av hvilken vei du skrur. Stemmer dette helt da? Forstår ikke helt hvorfor du ganger 0.25 med 270. Hvor kommer 270 ifra? 66 nm = 6.73 kg på en meter arm 6.73 kg på en meter = 13,46 kg på en halv meter 13.46 kg på en halv meter = 26,92 kg på 25 cm Eller tenker eg feil nå? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Er du normal sterk så klarer du godt over 100 Nm med 25cm skralle. Men... dei blikkdeksla som ligg å tettar har ganske så trang passning på kragen som går innpå huset, dersom du har lekkasje så ville eg absolutt tatt jobben å sjekka boltane, for eg fekk ein følelse av at dei kan være lausare en du trur. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
adeneo Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Stiffler skrev 14 minutes ago: Stemmer dette helt da? Man må altså ha 66 Newton på en meter arm for å oppnå 66 Newtonmeter, altså Newton per meter, eller 66 Newton * 1 meter = 66 Newtonmeter. Dersom man bare har 0.25 meter arm, så må man ha 264 Newton for å oppnå 66 Newton per meter arm, eller 264 * 0.25 meter = 66 Newtonmeter. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Enig i det du skriver der adeneo, men får ikke det til å bli 270 kg i kraft på skrallen. http://www.convertunits.com/from/N-m/to/kg-m Etter det eg begriper så stemmer det med 26,9 kg på skrallen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 (redigert) Stiffler skrev 6 minutes ago: Etter det eg begriper så stemmer det med 26,9 kg på skrallen. Det har du helt rett i, en kilo er rundt ti newton, jeg fikk det riktig på 6.6 kilo for 66 newton, men bommet på en null på det andre eksemplet, det skal selvfølgelig være rundt 27 kilo, eller 270 newton, ikke 270 kilo, som er mer enn selv en sterk mann som Sjeldenutpå klarer å dra på en kvart meter. Redigert 2.Mai.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Ikkje sjelden kan ein god diskusjon ødeleggjast med fakta . At erfaring kan gå både teori og feil teori ein lang gong er ikkje noko å ta på vei for. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 66Nm / 0,25m = 264N 264N / 9,81N/kg = 26,9kg (på jordas overflate) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Sjeldenutpå skrev for 7 timer siden: Er du normal sterk så klarer du godt over 100 Nm med 25cm skralle. Men... dei blikkdeksla som ligg å tettar har ganske så trang passning på kragen som går innpå huset, dersom du har lekkasje så ville eg absolutt tatt jobben å sjekka boltane, for eg fekk ein følelse av at dei kan være lausare en du trur. Ja godt poeng. På det fremste huset er det bare 4 bolter da det ikke er plass til 6 pga justeringskive som er montert foran leddet. På tegningen ser det ut som de 2 ledige hull er plugget. Jeg mangler pluggene. Det er mulig lekasjen kommer derfra. Skal bruker dagen i morgen på dette. (Huffda sliter med norsken nå det kommer til slike tekniske beskrivelser) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Problemet forhåpentligvis løst. 4 løse skruer. Jeg var faktisk kjempeglad da jeg oppdaget det for jeg tenke (som alltid) «worst case senario». Nå renset jeg gjengene så godt jeg kunne og brukt en annen type tettninglim. Ikke mulig å får momentnøkkel på dem men jeg strammet til så mye jeg turte. Bør vel la det tørker i noen dager? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Nei, kan brukes ganske omgående. Les bruksanvisningen. Hvis du har problemer, monter skruene med taggskiver. Da sitter de bankers. Hos meg er det unbrakonøkkel og hammer som gjelder. Må skjære hull i skroget for å komme til med momentnøkkel. Momentnøkkel er en oppskrytt innretning. Taggskiver byttes etter hver gang de blir skrudd opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.