Jump to content

Mercruiser 3.0. damp/røyk fra veivhusventilasjon - er dette normalt

Nordkapp-king

Recommended Posts

Hei.

Har over tid merket meg noe røyk / damp mellom toppdeksel og eksosmanifold. Har tenkt at dette er gamle oljerester / fukt som fordamper - men er blitt usikker. 

Ved kjøring i dag merket jeg at det kom en god del damp fra veivhusventilasjon (slange fra toppdeksel opp til forgasser). Ser at det kommer noe (men svært lite) lysebrunt skum herfra. Lurer på om det er dette som drypper med på blokken og forårsaker damp/røyk.

Om det er relevant eller ikke vet jeg ikke, men ser at eksos er ganske lys i fargen. 

Noen som har peiling på om dette er noe jeg bør bekymre meg for? Motor går fint både på tomgang og ved høyt turtall.

• 2 uker senere...

ikke noen flere tips her? Lys eksos (ved høy turtall), og det "damper" en del fra slangen fra veivhusventilasjon. Kjenner at det er varmt på toppdeksel (for varm til å holde hånden der mer enn 4-5 sek), men vet ikke helt hva som er normalt her. Kjøling (ihht. instrument) ser ut til å funke. Ligger mellom 60 og 70 grader.

Takker for innspill.

Det er vel kombinasjonen av dette og hvit eksos ved høyt turtall som bekymrer meg. Det er ikke slik at det velter ut, men jeg ser det tydelig når jeg kikker bakover ved høyt turtall.

Legger ved et bilde av eksos når jeg kom til havn etter å ha kjørt motor på relativt høyt turtall en stund slik at den var god og varm. Noe å bekymre seg for?

IMG_2569.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...