Nordkapp-king Startet 2.Mai.2017 Del på Facebook Startet 2.Mai.2017 Hei. Har over tid merket meg noe røyk / damp mellom toppdeksel og eksosmanifold. Har tenkt at dette er gamle oljerester / fukt som fordamper - men er blitt usikker. Ved kjøring i dag merket jeg at det kom en god del damp fra veivhusventilasjon (slange fra toppdeksel opp til forgasser). Ser at det kommer noe (men svært lite) lysebrunt skum herfra. Lurer på om det er dette som drypper med på blokken og forårsaker damp/røyk. Om det er relevant eller ikke vet jeg ikke, men ser at eksos er ganske lys i fargen. Noen som har peiling på om dette er noe jeg bør bekymre meg for? Motor går fint både på tomgang og ved høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Ta en sjekk under ventildekselett og se om det er blitt hvit der det kan du kanskje se om du skrur av oljepåfyllingslokket også. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Nordkapp-king Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Kikket ned i oljepåfyllingdlokket og kunne ikke se antydning av hvitt der nede. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 ikke noen flere tips her? Lys eksos (ved høy turtall), og det "damper" en del fra slangen fra veivhusventilasjon. Kjenner at det er varmt på toppdeksel (for varm til å holde hånden der mer enn 4-5 sek), men vet ikke helt hva som er normalt her. Kjøling (ihht. instrument) ser ut til å funke. Ligger mellom 60 og 70 grader. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 14.Mai.2017 Del på Facebook Svart 14.Mai.2017 damp ut av veivusventilasjonsfilter er helt vanlig.Jeg har hatt det på alle motorer jeg har hatt. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Guest Balder.. Svart 15.Mai.2017 Del på Facebook Svart 15.Mai.2017 Som det er sagt her så er damp helt normalt på en motor som har gått litt, men begynner det og komme olje er det tid for å gjøre noe. En grei måte å følge med dette på er å henge på ei lita flaske på slangen å se om det samles opp olje. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 Takker for innspill. Det er vel kombinasjonen av dette og hvit eksos ved høyt turtall som bekymrer meg. Det er ikke slik at det velter ut, men jeg ser det tydelig når jeg kikker bakover ved høyt turtall. Legger ved et bilde av eksos når jeg kom til havn etter å ha kjørt motor på relativt høyt turtall en stund slik at den var god og varm. Noe å bekymre seg for? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.