Gimlet Startet 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2017 Hei. Jeg har en plattgatter (27 fot) med en firesylindret diesel (36hk) som jeg godt kunne tenke meg å bytte da den er fra sekstitallet og jeg mistenker gjennomslag (luft/olje fra peilepinne). Selve båten er i god stand og jeg er interessert i å bevare den da det er et spesielt skrog. I båtens tegninger er det originalt dimensjonert for en 75hk bensinmotor, og båten skal med den løsningen enkelt kunne nå 15 knop (altså plan/halvplan). Nå har det seg slik at noen i nærheten selger en nyoverhalt sekssylindret Perkins med gir og propell til en OK pris og da er spørsmålene mine følgende: Er det slik at et bytte kan la seg gjøre overhodet og kan man gjøre dette selv med litt kunnskap og riktig verktøy? Hva må man eventuelt budsjettere om arbeidet skal settes vekk? Takker for og setter pris på alle svar vedrørende dette! Ps. For den interesserte kan jeg fremlegge skrogets tegninger ol. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Et slikt prosjekt er gjennomførbart dersom du har litt teknisk innsikt og interesse for- og godt verktøy til trearbeider. Jeg regner med at det må lages nye bunnstokker og nye fundamentsdragere under motor da den nye motoren sannsynligvis er større og tyngre enn den gamle. Dette er ikke noen heksekunst men det krever at delene er godt tilpasset til skroget og til hverandre for å få et stabilt fundament. Det er også en mulighet for at hylserøret er for lite til den nye akselen slik at dette må byttes og boring i kjøl må utvides. Ellers må det gjøres installasjonsarbeider på diesel-, kjølevann-, eksos- og elektrisk opplegg. Jeg har selv laget fundament for en mindre motor og skiftet hylserør i trebåt se Prosjekttråd som viser noen av arbeidsoperasjonene rundt et slikt arbeid. I stedet for å farge inn bunnstokkene mot skroget er det et (moderne) alternativ å bruke et lag med epoxysparkel mellom bunnstokker og hud for å ta den siste tilpassingen. Huden må da maskeres med tape eller folie slik at sparkelen kun hefter til bunnstokken. Sitér dette innlegget Link to post
Gimlet Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Takk for svar, Fiks! Jeg skal ta mål av aksling, bunnstokker osv. i nåverende motorisering, og høre med selger om han lar meg ta de samme målene i sin båt og ta det derfra. Finnes det noen andre momenter man bør ta hensyn til? Er det slik at det kan være "farlig" for skroget med den økte motstanden ved høyere fart og at man risikerer at treverket kan ta skader under fart? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Jeg ville vært mer bekymret for vekten, en 6 sylindret Perkins er ingen lettvekter! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gimlet Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 (redigert) Det er et godt poeng. Motorens egenvektvekt har jeg vanskeligheter med å finne men vi snakker kanskje om en vektdifferanse på 150 kg? Motoren som står i er forsåvidt ganske volumiøs sammenlignet med effekten den produserer, men det er gjerne Perkinsen óg. Link til nåværende motor. Edit: Legger ved et par lenker Båtens tegninger (pdf) Annonse til Perkinsmotoren Redigert 3.Mai.2017 av Gimlet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.