StHårek Startet 3.Mai.2017 Del på Facebook Startet 3.Mai.2017 Lurer på å kjøpe meg en Mercury 3.0 TDI 260 hk til båten for å erstatte den gamle motoren, en Mercruiser D 4.2 200 LD. På motoren jeg har i dag har jeg en vannutskiller med dieselfilter på tilførselen før det så går inn i finfilteret på motoren. Ser at 3.0 TDIen har egen vannutskiller på motoren med vannalarm, samt filter, men tenker at det kan være greit med ett forfilter her også for å være ekstra sikker. Spørsmålet blir da, trenger jeg eget filter med vannutskiller før motor?, og i så fall, hvor stor gjennomstrømming må dette ha? Eneste jeg finner om motoren sin dieseltilførsel er at slangene må være Ø 8 mm innvendig og at den bruker ca 55 liter i timen på fullt. Men skal vel en del mer gjennom filteret grunnet dieselreturen? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 (redigert) På QSD 4.2 350hk anbefales 227 liter/h i flow rate på forfilter med motorens maks forbruk på 81,4 liter/h - altså 2,5-3ggr motorens maks - fra 148 l/h til din motor. Det er "pålagt" ("Cummins Mercruiser Diesel requires installing the following fuel water separator: flow rate 227l/h, filtration 10 micron") i workshop manual fra motorens produsent å ha et forfilter. Motoren har eget forfilter med vann-alarm. Jeg antar at dette da vil være slik at motstanden i systemet ikke vil bli for høy med denne løsningen. Det er selvsagt også beskrevet dimensjoner på slanger og høyder mellom motor og tank. Redigert 3.Mai.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Er stor fan av filtrering av drivstoff men vil samtidig nevne at man heller ikke må ha for stor samlet motstand i systemet slik må får om man setter mange filter i serie. Søk råd hos forhandler/importør også, gjerne skriftlig slik at du kan ha det i mappa til motoren om noe skulle skje. Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Tusen takk for svar. Tenker i utgangspunktet det er bra med god filtrering av drivstoffet, men skal ta en prat med forhandler når jeg bestiller så ikke det blir noe kluss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.