Tommyaleks Startet 3.Mai.2017 Del på Facebook Startet 3.Mai.2017 (redigert) Hei. Pga. bytte av motor så måtte jeg bygge opp akter speilet, Båten hadde før dette en kortstammed motor og den jeg har fått tak i nå er en langstammet 40 hk Evinrude. Jeg har målt opp høyden så den er riktig. Jeg har brukt 2 stk impregnerte 2" 4 som jeg har limt og skrudd ned i speilet. Jeg har også hatt tettnings guffe (beregnet for under vann osv) i mellom planken samt i alle skrue hullene og kantene rundt. Men dette holder vel ikke akkurat så jeg må legge på glassfiber i tilegg til dette. Jeg har ikke så mye erfaring med dette, rettere sagt null erfaring med å støpe glassfiber. Jeg har lest en del om dette og sett noen youtube videoer men er alikevel litt usikker på hva jeg bør gjøre i mitt tilfelle. En 40 hk evinrude veier jo litt liksom og vil nødig miste den bare fordi jeg ikke har gjort riktig jobb. Så jeg håper dere kan hjelpe meg med nonen tips osv. Jeg har funnet det jeg trenger på biltema som er 1 Kg polyester og 20 gram herder samt glassfibervev. Jeg aner ikke hvor mye som skal til på denne jobben så takker også for tips ang. mengden jeg trenger. Det står at det skal blandes 2% herder men det står ikke noe om om dette gjelder hele Kg boksen eller sånt. 2% er etter hva jeg har skjønt 0.2 dl ? Hvor mye bør jeg blande om gangen og hvor mange lag trenger jeg? Som sagt litt veiledning og tips hadde vært fint å få. Så håper det er noen der ute som kan hjelpe meg litt. Ps. Jeg må stå ute å støpe, jeg har ikke noen muligheter for å stå inne å gjøre dette, Pga. temperaturer og slikt så er jeg litt usikker her også. Jeg bor Sarpsborg så temperaturene her er greie om dagen :) Tusen takk Tommy Redigert 3.Mai.2017 av Tommyaleks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 prøv først å bland deg en liten mengde, bare så du ser hvordan det arter seg. Blander du hele boksen så har nok mesteparten herda før du får brukt den :) mye informativt på youtube samt mange tråder om støping her inne på bp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tommyaleks Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Tusen takk for svar ivar, Er som jeg sa, jeg har sett noe av dette på youtube og lest litt av dette men kunne tenke meg en litt mere utfyllende forklaring og gjerne på Norsk :) foreksempel, kan jeg legge et lag i dag og resten i morra? 2% på 1 Kg, Du sier en liten mengde men du fortalte aldri noe om hvor mye herder jeg skal bruke i en liten mengde liksom. Jeg vet mange gjør dette på feeling men for en som aldri har gjort det før så er det vel kanskje greit å vite 100% hvordan man gjør dette. Det er sikkert en bråta sider opp og ned ang dette temaet, men det går fortere hvis noen gidder å fortelle meg det :) Det er jo ingen reprasjoner som er like og forklaringene er mange, det hadde vært fint å vite hva som passet min reperasjon. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 2% er vel 2% uansett hvor mye du blander :) er mengde det går i. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjarkmann Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Eks: 1dl = 100ml, kall det for 100% Så tar du 2% (2ml) av disse 100%, som herder. Altså 98ml polyester og 2ml herder Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Tommyaleks Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Ja ivar du har rett i det, 2% er 2% det, men nå var det vel ikke helt det jeg var ute etter heller, en bedre forklaring hadde vært tingen vettu :) Takk Sjarkmann da skjønte jeg det bedre, er litt treig i matte men detta skjønte jeg :) Og resten fikk jeg omsider greie på igjennom å lese, så da er det i boks. Blir støp i morra :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 (redigert) Her er et tips til. For at dette skal holde i lengden må du tenke litt styrke og belastning. Hvis du støper der du har treverk og renslipt plast får du et bøyemoment i speilet som du ikke hadde i den opprinnelige konstruksjonen. Hvis jeg var deg ville jeg derfor støpt litt ut til sidene også slik jeg har markert med rød strek på styrbord side her. Og så må du jo legge opp et visst antall lag for å få den styrken du trenger. Er det rovingduk du har kjøpt? I tilfelle er vel den 300g? Den er jo veldig sterk, så det er jo bra, men du må ha mange lag for at det skal bli noe tykkelse. Redigert 3.Mai.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tjorven III Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Jeg la en teak kloss oppå akterspeilet og boltet to 3mm plater. En på hver side helt ned. Sitter dønn med 40 hk og gjennomgående bolter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Det var en pen løsning Tjorven! Teak og rustfritt er en pen kombinasjon. Bare vær litt obs på at det ikke er avflasset lakk på motoren slik at bar alu kommer i kontakt med den store rustfrie plata og sjøvann (grøss...). I ditt tilfelle vil bøyemomentet i speilet bli tatt opp som strekk og trykkrefter i platene. Det samme prinsippet kan jo brukes med glassfiberlaminat, men da må det jo litt tykkelse til for å tilsvare de to 3mm stålplatene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Ville byttet ut trykkimp med kryssfiner eller vanlig gran da imp inneholder fukt og slikt? ved støping er det fint og bruke digital kjøkkenvekt for korrekt forhold mellom herder og polyester. Ville og gjort som kommodo sier. Få støpt utover på sidene. Og bruk rulle for og få ut luft. Og ha radius på kantene ellers så er det vanskelig og få ut lufta. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 (redigert) Tommyaleks skrev On 03.05.2017 at 21.34: Takk Sjarkmann da skjønte jeg det bedre, Bare hyggelig . boble65 skrev for 22 timer siden: ved støping er det fint og bruke digital kjøkkenvekt for korrekt forhold mellom herder og polyester. Jeg lappet litt i fjor men jeg brukte et lite desilitersmål og en måleskje for medisin (slik som sitter på toppen av for eksempel hostesaft), men en kjøkkenvekt er mer nøyaktig . Redigert 4.Mai.2017 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Tommyaleks Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Da fikk jeg støpt i dag da men fikk lakt bare 3 lag fordi jeg hadde kjøpt bare 3 matter, vil ha et par til så kjøper og støper resten i morra. Jeg kunne ha spart meg for spørsmålet ang. blandingen. når jeg fikk sett nøyere etter så står det på flaska å, lære seg å se vettu :D På flaska sto det 2% på 1 dl. kjøpte meg et liter mål og et par sprøyter og gikk som smurt det :) Det eneste var at når jeg blandet opp så var polyesteren blå, grei nok, men synest den blei litt fort grå i begeret. Er dette normalt ? Komodo: Fulgte tipset ditt og ser ut til at det forsterker litt mere ja. tok også en litt større lapp på innsidene. Ja stemmer det er vev teppe, står 300gr på etiketten. Ja den virker solid den men forbanna drit og for den går jo omtrent i oppløsning når du arbeider med den, trådene går i fra hverandre. er det noen tips å gi her ? Tjorven III: Så fint ut det der, men det ser ut til at brønnen din går mye dypere enn min så tror ikke den løsningen der hadde gått så bra på min båt. Men en kjempefin løsning da og blei stiligt :) Boble 65: Trokke jeg trenger å beskymre meg over det lenger, den er knusk tørr :) Er som å tapetesere det, Takk for tipset :) Tusen takk for alle tipsene folkens :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Tommyaleks skrev 21 minutes ago: Det eneste var at når jeg blandet opp så var polyesteren blå, grei nok, men synest den blei litt fort grå i begeret. Er dette normalt ? Ja, det er normalt. Den endrer ganske fort farge. Nå har ikke jeg brukt polyester fra BT, kun fra Reichhold. I databladene fra Reichhold er det oppgitt 1% herder på alle varianter jeg har sett. Hvis du opplever at den geller litt fort for deg kan du forsøke å gå ned på herderen. Jeg legger meg som regel et sted mellom 0,9 og 1,5%. Bruker sprøyter på små kvanta, og et målebeger på litt større kvanta. Tommyaleks skrev 21 minutes ago: Ja stemmer det er vev teppe, står 300gr på etiketten. Ja den virker solid den men forbanna drit og for den går jo omtrent i oppløsning når du arbeider med den, trådene går i fra hverandre. er det noen tips å gi her ? Prøv å bruke CSM istedet. Den rovingduken fra BT er et helsike å jobbe med. Fliser seg opp i lange tråder, og mister fasongen for et godt ord. Da er det bedre med den rovingen jeg har som veier 600g og er sydd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.