PiperBill Startet 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2017 (redigert) Ble overasket med en gave i dag. Lenova nettbrett https://www.komplett.no/search?q=Lenovo+Yoga+Tab+3+10.1%22+16GB+Sort Litt usikker hva jeg skulle med den siden jeg har både laptop, smartphone og Ipad mini fra før. Så jeg tenker det kunne kanskje brukes til kartplotter på båten. Den har jo GPS og det er mulig å bygge ut minne på den med SD kort. Mulighet for Sim også. Jeg har en liten Garmin fra før men kan ikke oppdatere kartene på den og den nå 6 år gammel. Da lurer jeg på om jeg bør kjøper Navionics sin app eller Gule sider sin app men først må jeg vite om Lenova nettbrett duger til kartplotter. Jeg vil helst kunne laste ned kartene slike at de kan brukes offline. Redigert 3.Mai.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Lenovo benytter Android system og det går fint med begge. Jeg lastet ned Navionics Boating HD(kostet vel rundt 500,- mener jeg å huske) og grunnen til dette er at denne appen også nå kan kjøre autorouting på android. Dette er en veldig kjekk måte å finne ut hvor lang tid du vil bruke på ruten du skal gå(du legger inn farten på båten din, eventuelt også forbruket) samt at du slipper å legge alle punktene. Det er jo autorouting sin egenskap. Når du har lagt inn parameterne og satt et start og ett sluttpunkt vil du få opp ruten på nettbrettet og du vil også få beskjed om hvor lang tid du vil bruke og hvor mye drivstoff som vil forbrukes. Jeg benytter Navionics på et eldre Samsung Galaxy II nettbrett med 16Gb minne og Android system og den fungerer fint der. Jeg vet ikke, men tviler på at Gule sider har disse funksjonene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ms Fortuna Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Ellers har man jo alternativet Embark og, det blir litt smak og behag, men der er det ikke autorouting da. Selv bruker jeg begge både Embark og Navionics. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Jeg bruker også Navionics og vet mange er fornøyd med gulesider også. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Kan gule sider lastes ned eller må man være online mens man bruker den? Jeg kommer ikke til å ha noe databruk på den bortsett fra wifi her hjemme. Autoruting høres bra ut men jeg har dårlig erfaring med den på Garmin. Førte oss helt unødvendig langt utaskjærs en gang. Lærte meg å dobbeltsjekke med sjøkart etter det. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Autoroutingen fungerer bra på Navionics så lenge instillingene dine er riktige. Du kan legge inn båtens dybde og eventuelt tidevann. Du kan selvfølgelig plotte ruten manuelt også. Uansett er det et pluss med autorouting synes nå jeg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 (redigert) For 179,- kan du laste ned kart for offline bruk i Gulesider på sjøen. Da får du også ais osv om du bruker det online. Veldig mye billigere enn det meste andre. Embark er veldig likt, men veldig dyrt i forhold. Selv syns jeg kartene i På sjøen er veldig bruker/leservennlig . Egentlig en enkel og god app. Svenskene har samme appen, har ikke studert forskjellene men om du pleier å seile svenskekysten så ville jeg sjekket det ut før jeg kjøpte. Navionics er gull, men de kartene... liker de ikke, syns de er vonde å lese og skjønne når en en gang i verden brukte papirkart. Redigert 3.Mai.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Tror det funker bra det! Navionics HD virker som et veldig bra app. Leker litt med det her hjemme og prøvde å lager noen ruter bare for å lærer litt. I "Boat settings" satte jeg dybden "draft" til 1 meter for jeg kan gå i 80cm men kanskje bedre å sette det til 1.3. Ruten den lagde fra Høysand til Hankø gikk på veldig grunt vann et par steder og ikke den veien jeg har kjørt etter kart. Må leker/lærer meg en del men det ser bra ut. Veldig fint å kunne sitter hjemme og legger opp ruter. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Se på "autoroute" som en veileder. Som du merket så klarer den like godt å lage idiotiske ruter automatisk som gode ;-) Den er jo ikke i stand til å tenke at det er mer naturlig å gå "sånn" enn "sånn" osv. Har prøvd den selv og den kunne godt kline seg opp mot grunner og gå sikk-sakk på grunne områder for å spare litt distanse fremfor å legge en naturlig rute rundt. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 RD mulig å koble til sonar/dybdemåler til nettbrett? Jeg kan bruker Garmin ved siden av men alt i ett hadde vært bedre. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Båtb123 Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Har lenovo nettbrett med navionics fungerer uten problem. Kjøpte Ram Mount feste på clas ohlsen til nettbrettet ? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 PiperBill skrev for 2 timer siden: RD mulig å koble til sonar/dybdemåler til nettbrett? Jeg kan bruker Garmin ved siden av men alt i ett hadde vært bedre. http://store12459.americommerce.com/store/p/27-SP200-T-BOX.aspx Sakset fra en annen Norsk nettside: Det SP200 Permanent Mount-systemet er beregnet for montering i båter med enkel tilgang til en 12 volt strømforsyning (ikke inkludert). Som navnet tilsier, gjør SonarPhone smarttelefonen eller nettbrettet til en fullt funksjonell ekkolodd som kan konkurrere med et hvert high end ekkolodd på markedet i dag. Bruker Patentert WiFi signal teknologi for å overføre til smarttelefoner eller nettbrett. Du trenger ikke mobildekning for å bruke den, dermed vil SonarPhone virke hvor som helst i verden. SonarPhone T-BOX skaper sitt eget WiFi hotspot, og du kan dele signalet med så mange mennesker som du ønsker, App lastes ned gratis fra App Store eller Google Play og fungerer med både Android og IOS systemer. Med den kraftige SP200 T-BOX systemet, kan du nå dybder på 240 fot (ca 75m) med en 200kHz, Dual-Beam (20/40 grader) svinger og temp sensor. svingeren kan monteres utvendig på akterspeilet på båten for bruk i høy hastighet eller internt i glassfiberskrog, men da vil du miste temp sensor alternativet. Også inkludert i SP200 pakken er en 12 volt bil plug / USB-adapter for å drive dine tabletter Jeg har ingen erfaring med dette, bare Googlet litt for moro skyld. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
leopard Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Noen som har erfaringer med lenova kontra Samsung S2. Ser Lenova er en del billigere. Har i dag Samsung tab 2.10 men den begynner å bli treg, samt ikke alverden av batteri kapasitet heller lenger. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 (redigert) SonarPhone ser veldig bra ut og kan integreres i Navionics. SonarPhone vid på Youtube Redigert 5.Mai.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Barbaria Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Brukte gulesider appen på tur i dag. Syntes den funket fint, et par små ting som er irriterende. Sol og et kart med dårlig kontrast er ikke digg. Sammenlignet med Navionics appen, som ettr min mening er kontrastrik er gule sider litt svak i det henseendet. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bårdp Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Jeg har både Navionics med helt nye kart og Seapilot. Etter min mening har Seapilot mye bedre kart en Navionics så det er den jeg bruker. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Embark har den beste kontrasten av de jeg har testet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 jotto skrev 20 minutes ago: Embark har den beste kontrasten av de jeg har testet. Er det lov å påpeke at du smetter inn ved enhver mulighet og sier at Embark er det beste som finnes? Jeg syns moderator skal få vurdere dine innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 (redigert) Pinkvin skrev 29 minutes ago: Er det lov å påpeke at du smetter inn ved enhver mulighet og sier at Embark er det beste som finnes? Jeg syns moderator skal få vurdere dine innlegg. Jeg tror antall innlegg fra meg om Embark kan telles på en hånd, men det er jo synd om føler deg støtt av det. Jeg deler min erfaring i tråder der emnet allerede diskuteres. For ordens skyld: jeg har ingenting med dem å gjøre, og kjenner ingen av de som jobber der. Edit: Jeg måtte telle. Jeg har hatt tre innlegg utenom dette. I et av dem påpekte jeg til og med at funksjonaliteten er litt begrenset. Kan det tenkes at du forvekslet meg med en annen, Pinkvin? Redigert 5.Mai.2017 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Ser på meg selv som en over middels avansert bruker og har testet alle: Enbark: helt ok, mangler litt på avanserte funksjoner som jeg liker å ha. Navionics: medium priset for skagen inkl danmark (699). Mangler støtte for AIS. Rotete kart med alle de kryssene på dybder som er irrelevante - ser lett ut som skvalpeskjær. Sonar charts er digg, men føler meg ikke helt trygg på om jeg ksn stole 100% på dybdene som ofte er veldig forskjellig fra vanlig kartdybder? Seapilot: Dyrt, godt over 1000 kr i året om man skal ha alle funksjoner og hele skagen. Billig for bare Norge. Mest oversiktlig kart synes jeg. Veldig bra internet AIS uten forsinkelser. Støtte for det meste. ISailor: Også ganske dyrt om man skal ha med Skagens rev da Danmark deles i to kartpakker. Evig lisens. Billig for bare Norge. Liker godt funksjonen om å markere usikre dybder med rød kontur. Liker kartene til Seapilot bedre. Mindre rotete synes jeg. Ellers alle avanserte funksjoner. Står mellom å gå all inn på Seapilot eller iSailor da disse har støtte for AIS over wifi. Skal sette opp en rpi AIS wifi bridge før overfarten til Skagen i sommer så er avhengig av denne funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Subsea79 Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Jeg er amatør, og driver å skal velge kart nå. Syns Navionics er forferdelig rotete med alle de dybdekurvene. Har prøvd og finne ut om man kan slå de av, men får det ikke til. Mitt bruk er av en art at jeg ikke trenger så latterlig mye detaljer om havbunn. Gule sider er ikke så rotete. Men kan egentlig gule sider sammenlignes med Navionics? Gule sider er vel et planleggingsverktøy slik jeg har forstått det, og ikke noe man skal bruker som plotter. Eller? Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 jotto skrev for 7 timer siden: Kan det tenkes at du forvekslet meg med en annen, Pinkvin? Beklager, jeg surrer. Og takk for høflighet din :-). Kan jo ikke slette så surgubbeinnlegget mitt kan bare stå til spott og spe :-) Ang Embark og kontraster så syns jeg vel fargepaletten på kartene er blassere enn i andre apper. Når det er sagt så liker jeg kartene i Embark. Men samlet sett får en ganske mye mer for pengene med På Sjøen/sjön, dog med med andre kart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Magnuje: Helt enig i dine vurderinger. Navionics har blitt forbigått av to apper og fremstår som rotete med kart som ikke er blant de beste. Fortsatt helt ok og relativt billig med mye funksjonalitet osv, men langtfra beste valg pr nå. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Pinkvin skrev 34 minutes ago: Beklager, jeg surrer. Og takk for høflighet din :-). Kan jo ikke slette så surgubbeinnlegget mitt kan bare stå til spott og spe :-) Ang Embark og kontraster så syns jeg vel fargepaletten på kartene er blassere enn i andre apper. Når det er sagt så liker jeg kartene i Embark. Men samlet sett får en ganske mye mer for pengene med På Sjøen/sjön, dog med med andre kart. Det må ha vært ankerdrammen som snakket Jeg skjønner hva du mener med at fargepaletten er blassere. Det er imidlertid en innstilling som gjør at du kan øke fargekontrasten, og det hjelper litt. Ellers liker jeg at kystlinja er tegnet med en tykkere strek enn i andre apps jeg har prøvd, og det er fint for synlighet i solskinn. Jeg har brukt Gule Sider På Sjøen også. Den fremstår som mere polert enn Embark, men den har en uheldig policy på skalering slik at tekst og symboler ofte tar altfor stor plass på enkelte zoomnivåer. Er det forresten noen som vet om det er mulig å se fritidsfartøyer på AIS-funksjonen? Jeg liker symbolene i AIS på Gule Sider - de blir tegnet forskjellig avhenging om det er cargoskip, tankskip, ferge etc. Artig! Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Jeg synes autorouting på Navronics er ganske bra egentlig. Der man kjører mye innaskjærs med mange små holmer og skjær så kan den lager noen ulogisk ruter men så vidt jeg vet så kan man redigerer rutene etterpå. Gleder meg til å prøve den på båten og ikke bare her i godstolen hjemme. Synes jeg har fått en fullverdig plotter til litt over 2 lapper med Lenova Yoga og Navronics HD app. En såpass stor (10 tommers) dedikert plotter ville kostet mye mer Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.