Jump to content

Navionics vs Gule Sider på Lenova Nettbrett

PiperBill

Recommended Posts

Første båttur med Navionics på Lenova i dag. Ganske fornøyd. En ting jeg la merke til er at nettbrettet bruker strøm fortere en laderen klare å fylle på. Etter 2 timers bruk tilkoblet laderen så gikk batteri ned fra 78% til 76%. Ser ingen problem med dette så lenge jeg starter med fulladet batteri.

Ikke helt fortrolig med grensesnitt på Navionics men jeg må ofte få inn slike ting med teskje. Jeg får den ikke til å viser nåværende posisjon konstant slik som Garmin gjør.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Guest Avmønstret#

Vet ikke om det med strømforbruk er overførbart med iPad. Men om du har betalt for appen og laster ned kartet på forhånd så kan du slå av mange funksjoner som wifi, blåtann, simkort. Da sparer du mye strøm.

Ifht skjermen så er det vel noe timeoutinnstillinger en eller annen plass under innstillinger eller noe. 

---

Ifht brukervennlighet så må jeg rett og slett anbefale iSailor fremfor Navionics. Navionics virker gammelt og rotete i forhold. 

Og Gulesider på Sjøen, Eniro På Sjøen, Embark osv er laget mye over samme lest og er også veldig enkle og greie program. Men om du vil ha noe mer avansert så er iSailor ett bedre valg enn Navionics, syns jeg. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Kjører ulike kartprogrammer på iPad i tillegg til plotter. Erfarer at iPad krever en lader som gir minst 2 Amp for å vedlikeholde ladenivået. Bruker selv en RoHs Smart Line som skal gi 2,4 Amp, og ser at batterikapasiteten på ipad ikke faller med denne konstant på.

Forøvrig kan jeg slutte meg til anbefalingen om iSailor. Har brukt det i flere år, og ryddigere kart, ruteoppbygging og funksjoner forøvrig har ikke jeg funnet. Men, det er nå min smak og erfaring. Nå har ikke iSailor autorouting, og bruker du denne funksjonen på Navionics, så vær meget kritisk til hvilken rute den lager for deg. Den har for meg laget ruter på steder jeg aldri ville funnet på å gå, eksempelvis ville den en gang jeg lekte litt med autorouting at jeg fra Sandefjord til Strømstad skulle gå syd om Thorbjørnskjær, omtrent der det bryter som verst fra gammel sjø. Autorouting i Navionics er en grei funksjon, lettvint. Men vær kritisk, og rediger der du mener det er nødvendig. Forøvrig tror jeg du skaffer deg mer og bedre informasjon om og omkring ruten du legger opp, om du gjør alt selv, spesielt i ukjente farvann.

Man kan selvfølgelig legge inn andre kriterier for båtstørrelse, større dypgående og bredde/lgd, og at navionics autorouting derfor må velge en noe "sikrere" rute. Jeg bruker ofte Gule sider sitt sjøkart for oversiktens skyld når jeg legger opp ruter på iSailor, der jeg må zoome godt inn i meget trange farvann.

Som nevnt tidligere på flere andre tråder så er en av bakdelene med at iPad, at under gitte forhold vil du ikke klare å gi padden nok strøm. Den tapper av batteriet selv om du har 2A lader. Usikker på hvilke batteri som er i dem nå, li-po eller li-ion, så vær forsiktig å gi den for mye. Faren for brann er stor.

Guest Avmønstret#

Selv med 2.4 A lader går iPad tom hvis en har på "alt" og en har den på lenge nok. Har erfart det selv flere ganger. Men om jeg slår av sim, wifi, blåtann og i grunnen det meste unntatt GPS så holder den litt lengre. Men har opplevd å gå tom etter 12 timers seilas i litt rufsete vær og rett før en innseiling med ganske dårlig sikt osv, ikke noe gøy. 

Så på lengre overfarter nå så slår jeg av skjermen og går på kompass på de lange strekkene. Sett opp appen du bruker til å vise grader på ruta så er det bare å følge det så lenge en går i åpent hav. Og med waypointene så kan en se tiden frem til evt neste punkt og regne seg til klokkeslettet en slår på og sjekker kursen på nytt. Er jo som regel ikke nødvendig å "kjøre nintendo" hele veien. :-) 

Men jeg ville slitt med å stole på iPad som eneste hjelpemiddel hvis jeg feks skulle gå en hel dag og ankomme om kveld/natt, når en absolutt må ha noe som virker. 

Guest Avmønstret#

Byttet til Motorola/Lenovo telefon for et halvt år siden eller så og den har "turbolading". Fyller opp fra 0 til rundt 90% på 15 minutter ish. Flotte greier egentlig. Men usikker på om det er en teknologi som fungerer fra 12V. Mobilen må ha sin egen lader for å klare å "turbolade". 

Siden det skal være dedikert plotter og ikke brukes til annet så har jeg slettet det meste av apper som jeg ikke komme til å bruker men det er mange standard apper som ikke la seg fjerner. Jeg kan deaktiverer wifi , skru av lyden og demper skjermen litt også.

Hvis den tapper bare 2% i timen på lader så er det bare et teoretisk mulig problem men i realiteten så kommer jeg aldri til å bruker den i mere en 4 – 6 timer om gangen. Hvis så skulle skje så har jeg en Garmin plotter som backup.

Finnes mange såkalt «battery savers» i app store men er det noen som har gode erfaring med slikt eller er de bare tulle apper som bare leverer reklamer?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Installert Embark appen også. Ser veldig bra ut og jeg likte den måten man lager ruter på. Veldig ryddige kart. Vi får se hva jeg kommer til å bruke mest Navionics eller Embark. Har ikke sett på Gule Sider så langt.

• 1 måned senere...

Liten oppdatering etter noen ukers bruk. Fortsatt ganske fornøyd med nettbrett og Navionics. Noen småting som ikke er helt optimale.

Lysstyrke på nettbrett er ikke like sterk som på min Garmin plotter og dermed litt vanskelig å se dersom det er lav sol eller his jeg har på solbriller.  Kanskje en "anti glare" film hadde hjulpet?

Jeg bruker den tilkoblet laderen men den tapper strøm likevel. Tipper det kan går ca. 6 timer i strek før den må slås av og lades opp igjen. Kommer neppe å bruke den i mere en et par timer om gangen likevel.

Må av og til «scroler» skjermen da min posisjon forsvinner nedover etter hvert som jeg kjører. Må se om dette kan ordnes i innstilingene.

Ellers er det kjempebra å kunne sitter her hjemme i godstolen med Havneguide og papirkart og legger opp ruter til neste tokt.

Redigert av PiperBill (see edit history)

• 2 uker senere...
2 hours ago, abbor said:

Jeg har et kart som heter Skagerak og Kattegat, har betalt 319 kr for det. 

Prøver å finne ut av dette med navionics app og kart. Men sliter skikkelig med å finne det riktige. Lastet ned ene appen, men finner ikke riktig kart. Er det navionics hd appen som er den rette? Finner heller ingen kart som heter Skagerak og Kattegat. Ser ut som om det er det jeg egentlig skal ha. Har Samsung nettbrett, forholdsvis nytt, og har Android 7 på det.

Kan noen forklare framgangsmåte, evt legge ut linker for meg? 

På forhånd takk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...