Jump to content

Herwa 17, hvordan reparere vanntrukket kryssfinér i akterspeil?

Ole73

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe oss litt på vei ??

Vi fant idag ut at akterspeilet vårt hadde en sprekk helt nede i kjølen (utv) etter litt skraping å pussing så vi at treverket var mellom glassfiberlagene var våte, så vi trenger hjelp til å få ordnet dette snarest.

Håper jo å klare det selv ?

Kan noen forklare oss fremgangsmåte ??

Takk ??

Herwa 17,1

Er en del tråder om dette på BT, mye info ellers på nettet også. Er ganske mye arbeid, så du må spørre deg selv om det er verdt det.

Et forslag, basert på masse googling og erfaring fra å ha gjort operasjonen en gang selv:

Skjær ut gammel kryssfiner, fra innsiden slik at du beholder akterspeilets utside mest mulig intakt. Slip reint der hvor platen satt og et felt rundt. Du må ned på hel glassfiberlaminat. Skjær til ny plate, lag større hull der motorbolter og drenering skal være. Lim på platen, skrutvinger på toppen, du kan bruke bolter der det er hull (pass på at de ikke limer seg fast, bruk noe plast/tape e.l). Om du stempler fra innsiden, pass på å stemple i mot fra utsiden også, slik at ikke akterspeilet buler ut. Når limet er herdet, sparkle igjen hullene i platen og sparkle opp hulkiler i kantene. Når sparkelen har herdet, legg glassfiber over, helt ut så langt du har slipt første lag, så litt kortere for hvert lag slik at det blir jevn overgang. Pass på at det blir helt tett overalt slik at platen ikke blir fuktig igjen. Hvor tjukt lag glassfiber som trengs, vet jeg ikke. Jeg la mange lag.

Hva du limer platen med, om du skal bruke polyester eller epoksy til å laminere, divinycell eller kryssfiner, det får du ta stilling til selv. Står enda mer om disse temaene her inne:yesnod:

Kan godt være boble65 har rett i dette, har sett begge deler anbefalt. Tenker at om man skal slipe over etterpå, kan det være lurt å legge størst først slik at man ikke sliper av fibrene der lagene ligger over hverandre.

PS, ser jeg skrev at det var mange tråder om dette på BT, mente selvsagt BP:wink:

På min Herwa hadde de forrige eierne klasket en litt større skive vannfast finer utenpå hekken. Det er limt fast hele veien, og så er motorfestet boltet fast. Jeg har bare pusset ned og malt over dette, og det ser ut til å være både sterkt og holdbart. Fineren som ligger utenpå har tålt mange års vannbelastning godt. Det er en enkel og ser ut til å være en solid løsning,  om ikke akkurat det vakreste. Men man må se etter før man oppdager at det er gjort slik.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...