Jump to content

"Feil" MMSI nummer på håndholdt VHF - problem?


MegaTrondy

Recommended Posts

Lå inn "Feil" MMSI nummeret på min Standard Horizon vhf. Leste etter at det skal stå 8 først siden det er en håndholdt enhet også skal jeg sløyfe det siste tallet. Nå står det samme som en stasjonær VHF. Er det et problem? 

 

Sitat

Håndradioer får tildelt MMSI i en egen serie bestående av 8 + skipets MMSI-nummer (- siste siffer). Hvis f.eks. MMSI-nummeret til konsesjonen er 257123450, så blir den håndholdtes MMSI-nummer 825712345. Dette er fordi en stasjonær radio er knyttet til en bestemt båt, mens en håndradio ikke trenger en egen konsesjon.

 

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Kystradio.no sine sider:

En del ønsker å medbringe en håndholdt VHF-radio fra båt til båt, for eksempel kajakk, vannscooter, RIB og Daycruiser. Enkelte ønsker ikke å knytte VHF-radioen til et bestemt fartøy men ønsker heller å knytte VHF-radioen opp mot seg selv. Det er til og med enkelte som ønsker å inneha en VHF-radio men som ikke har båt (for eksempel dykkere på dykketur med klubben, eller seilere).

En VHF-radio må i dag knyttes mot et fartøy, men det er egentlig ikke noe i veien for at en privatperson kan tegne lisensabonnement og ha en praksis som nevnt ovenfor. En mulighet er at du knytter VHF-radioen opp mot din vannscooter eller seilbrett. Bare velg et navn du syns passer, f eks Yamaha eller Bic. Du kan også velge å bruke navnet ditt som båtnavn, f eks Ola. Dette kan du også gjøre dersom du ikke har båt eller annen farkost, men ønsker å ha lisensabonnement på en håndholdt VHF-radio. Når du tegner lisens, kan du oppgi data som er i tråd med hva du finner naturlig, f eks relatert til båtens lengde. Har du ikke båt, oppgir du bare en fiktiv lengde.

Det som er viktig, er at du legger inn nødkontaktinformasjon på Telenor Kystradio Mine Sider. Her kan du notere at du tar med VHF-radioen mellom forskjellige båter, og si gjerne noe om bruksmønsteret ditt.  Du kan lese mer om dette her;

http://kystradio.no/privat/kystradio/lagre-din-noedkontaktinformasjon/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

TB22 skrev for 11 timer siden:

Eg har på kajakken og ga den kallenavnet jeg bruker den. Håndholdt og tar med på forskjellige båter. Null problem her


I følgere det jeg leste skal man bytte ut det første tallet med 8 og sløyfe det siste tallet for at det skal bli rett. Det virker å bruke den over alt, men det jeg lurer på er om jeg får problemer?

Link to post
Share on other sites

Ta den med deg til forhandler så resetter de den og legger inn riktig nummer for deg. Tror de fleste tar ca. kr. 500,- for det.

Da kan du også notere inne på siden til Kystradio.no at du bruker radioen i flere båter, hvor du normalt ferdes, samt f.eks. bruke ditt eget navn som navn på "båten".

Du kan også legge inn kontaktinformasjon til noen på land som de kan kontakte ved eventuell krise. Det er mye du kan gi informasjon om på hjemmesiden deres som vil hjelpe de som skal hjelpe i en nødssituasjon. Jo bedre og mer korrekt informasjon, jo lettere for "hjelperne" :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

MegaTrondy skrev 27 minutes ago:


I følgere det jeg leste skal man bytte ut det første tallet med 8 og sløyfe det siste tallet for at det skal bli rett. Det virker å bruke den over alt, men det jeg lurer på er om jeg får problemer?

Ja, ser jeg leste litt fort og svart på feil spm. Menne tallet skal vel bare si på hvilke måte/fartøy du bruker det for å logge dette rett. Legge inn rett tall for rett bruk hvis du har sjans, men ingen arresterer deg om det står noe feil der tror jeg.

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, MegaTrondy said:

Lå inn "Feil" MMSI nummeret på min Standard Horizon vhf. Leste etter at det skal stå 8 først siden det er en håndholdt enhet også skal jeg sløyfe det siste tallet. Nå står det samme som en stasjonær VHF. Er det et problem? 

 

 

Neida, dette går nok bra om du benytter den håndholdte i tilknytning til moderskipet. Men du får vel et lite problem om du har tenkt å bruke dsc mellom håndholdt og moderskip da de har samme mmsi.

Om du tar den bærbare med på andre fartøy kan det nok skape uklarhet i f.eks. en nødsituasjon da det ikke går frem av mmsi at det er snakk om en bærbar.

 

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Jeg hadde same problemet med min vhf å skulle forandre mmsi nr. i manualen sto det at jeg måtte kontakte forhandler for å ordne dette. Jeg tok kontakt  dær jeg kjøpte den, å fikk til svar at dette kunne dem ikke ordne for dem hadde ikke dataprogram for det. Kunne til nød sende den inn til Raymarin men det ville nå ha kosta like mye i frakt som en ny, å det var helst å kjøpe ny forhandler såg for seg at jeg skulle gjåre. (ingen får meg til å tro at en forhandler går i hylla å henter en ny å skroter den andre hvis dem legger inn feil nr.). Takket være Jørn hær på forumet fikk jeg bruksanvisning, å det var enkelt hold inn 2 forskjellige taster for så å slå på aparatet. Ingen dataprogram som måtte til.

Takker Jørn:thumbsup: så mye for hjelpen.

Å må si jeg er skuffet over forhandler. Dem lurte meg med en radar også,som jeg ga bort til en bekjent å det kosta han 300 i deler å arbeidet gjorde han selv radaren går den dag i dag. Den å var det bare å få i søpla:discuss:

Link to post
Share on other sites

Sayana skrev for 6 timer siden:

Hei

Jeg hadde same problemet med min vhf å skulle forandre mmsi nr. i manualen sto det at jeg måtte kontakte forhandler for å ordne dette. Jeg tok kontakt  dær jeg kjøpte den, å fikk til svar at dette kunne dem ikke ordne for dem hadde ikke dataprogram for det. Kunne til nød sende den inn til Raymarin men det ville nå ha kosta like mye i frakt som en ny, å det var helst å kjøpe ny forhandler såg for seg at jeg skulle gjåre. (ingen får meg til å tro at en forhandler går i hylla å henter en ny å skroter den andre hvis dem legger inn feil nr.). Takket være Jørn hær på forumet fikk jeg bruksanvisning, å det var enkelt hold inn 2 forskjellige taster for så å slå på aparatet. Ingen dataprogram som måtte til.

Takker Jørn:thumbsup: så mye for hjelpen.

Å må si jeg er skuffet over forhandler. Dem lurte meg med en radar også,som jeg ga bort til en bekjent å det kosta han 300 i deler å arbeidet gjorde han selv radaren går den dag i dag. Den å var det bare å få i søpla:discuss:

Hvilke vhf var dette og hvilke knapper?

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig det Sayana :)

 

Det er M-Tek 500. Man gjør slik:

"Sluk for apparatet. Hold knapperne SCAN og MEM indtrykkede og tænd for
apparatet. Så spørger den om den skal resettes til "factory standard" og
det siger du så ja"

Etter det er det bare å legge inn nytt nr :)

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd dette? Jeg garanterer ikke noe, men det jeg fant ved å google:" With the Power OFF, Press and HOLD the FUNC, 16/9 and DSC keys while you power ON. Do not release the keys until you hear the audio BEEP which means your done. Then reprogam your NMSI number as per the manual."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...