Too Much Startet 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2017 (redigert) Skal opp og et par skroggjennomføring skal byttes, har lest at det kan være ørlite fart å hente med flush montering, men hvor mye? Båten er en Dehler 41 cr. Jeg har ingen regatta ambisjoner men er jo greit å bestemme seg en gang for alle. Blir vel ikke flere bytter heller så det er nå eller aldri. Det er vel ca 10 hull under vann med vanlige messing gjennomføringer i dag som skal skiftes etter hvert som det blir nødvendig. Redigert 3.Mai.2017 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Er det ikke flush fra før ? -det hadde jeg på min 35 år gamle dame. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Har ikke koll på alle i farta, men noen er i allefall med flens. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Om ikke du har regatta-ambisjoner, og da ganske høye ambisjoner, så kan du droppe flush gjennomføringer. Jeg er ganske sikker på at det et mye annet du kan gjøre med båten som har dramatisk større effekt enn flush gjennomføringer. mvh J Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 På vanninntak til toalett og motor blir det jo uansett sil forran. De alene bygger vel like mye som en håndfull gjennomføringer med utenpåliggende flens. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Ingen siler på toalett inntakene mine. Da blir det nok ikke prioritert noe flush gjennomføringer. Få bare håpe at jeg ikke blir liggende å knive med en annen turseiler i ferien som seiler ørlite fortere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Too Much skrev 3 minutes ago: ..... Få bare håpe at jeg ikke blir liggende å knive med en annen turseiler i ferien som seiler ørlite fortere :-) Da er det bare å gjøre som jeg, ta en kopp kaffe og nyte utsikten Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 (redigert) Å bli forbiseilt er noe dritt! Har flush skroggjennomføringer på min båt, og hadde også det på min forrige, men det gir ingen garanti for å seile fra noen som helst. Det er viktigere å holde bunnen ren. Litt av en jobb, men jeg pleier å vaske under minst 2-3 ganger i løpet av sesongen. Bruker også hvitt bunnstoff for å kunne lettere se når det er på tide med en vask. Et annet viktig poeng er å ha foldepropell, og ikke minst la være å fylle båten med mer vekt enn du trenger. Til slutt, trening!. Du så invitasjonen min på facebook til å delta i Hurums onsdagsserie (postet den på den lukkede facebooksiden til oss som har båtplass på Storsand). Redigert 4.Mai.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Too Much Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Jeg så ikke invitasjonen, får ta meg en tur på facebook skjønner jeg. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Taper du mye fart hvis du stikker en lillefinger ned i vannet mens du seiler? Stort mer motstand er det ikke i en ikke-flush gjennomføring. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tor_ef Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Seiltrim og noenlunde rent understell er uendelig mye viktigere enn gjennomføringene Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Savner i grunnen noe håndfast men fant en tråd der en mente at 1 sekund / nautisk mil var effekten. For meg betyr det mest sannsynlig ingenting siden jeg er totalt uerfaren seiler. Har garantert ikke de beste seilene heller selv om de er nesten nye og tilnærmet ubrukte. Fast propell har jeg også. Men jeg skal jo bytte, prisen er omtrent den samme, jobben er omtrent den samme men effekten er marginal. Ser egentlig ikke hvorfor jeg ikke skal bytte til flush gjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Skal du ha flush skroggjennomføringer må den utvendige flensen være forsenket i skroget på et eller annet vis. Jeg ville skiftet til Truedesign gjennomføringer, og levd med at flensen stikker litt ut. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
klk Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Hardkokte regattaseilere kan bruke hundretusener for å oppnå en hundredels knop ekstra. Man kan i teorien vinne regatta på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Dersom du seiler Shetlandrace, så vil 1 sek pr NM bli 3 minutt. Absolutt verdt å ta med seg om ein satser i toppen. Dette er egentlig 3 "billige" minutt. Hadde flushmonterte gjennomføringer på forrige båt. Der var botnen så glatt og støken som eg fekk til. På båten eg har no, bryr eg meg ikkje så mykje. Seiler ikkje regatta pr d.d. Då betyr ikkje 0,04 knop noko. Men - monterte nye seil i dag, med ferske brettekantar. Stas Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Mao bytt flush med flush og flens med flens :) og om du monterer Tru design, sparer du ihverfall vekt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.