Jump to content

Flush Skroggjennomføring, mye å hente på fart 41 fot seilbåt?

Too Much

Recommended Posts

Skal opp og et par skroggjennomføring skal byttes, har lest at det kan være ørlite  fart å hente med flush montering, men hvor mye?

Båten er en Dehler 41 cr. Jeg har ingen regatta ambisjoner men er jo greit å bestemme seg en gang for alle. Blir vel ikke flere bytter heller så det er nå eller aldri.

Det er vel ca 10 hull under vann med vanlige messing gjennomføringer i dag som skal skiftes etter hvert som det blir nødvendig.

Redigert av Too Much (see edit history)

Å bli forbiseilt er noe dritt!

Har flush skroggjennomføringer på min båt, og hadde også det på min forrige, men det gir ingen garanti for å seile fra noen som helst. 

Det er viktigere å holde bunnen ren. Litt av en jobb, men jeg pleier å vaske under minst 2-3 ganger i løpet av sesongen. Bruker også hvitt bunnstoff for å kunne lettere se når det er på tide med en vask.

Et annet viktig poeng er å ha foldepropell, og ikke minst la være å fylle båten med mer vekt enn du trenger. 

Til slutt, trening!. Du så invitasjonen min på facebook til å delta i Hurums onsdagsserie (postet den på den lukkede facebooksiden til oss som har båtplass på Storsand).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Savner i grunnen noe håndfast men fant en tråd der en mente at 1 sekund / nautisk mil var effekten. For meg betyr det mest sannsynlig ingenting siden jeg er totalt uerfaren seiler. Har garantert ikke de beste seilene heller selv om de er nesten nye og tilnærmet ubrukte. Fast propell har jeg også.

Men jeg skal jo bytte, prisen er omtrent den samme, jobben er omtrent den samme men effekten er marginal.

Ser egentlig ikke hvorfor jeg ikke skal bytte til flush gjennomføringer.

Dersom du seiler Shetlandrace, så vil 1 sek pr NM bli 3 minutt. Absolutt verdt å ta med seg om ein satser i toppen. Dette er egentlig 3 "billige" minutt. Hadde flushmonterte gjennomføringer på forrige båt. Der var botnen så glatt og støken som eg fekk til. På båten eg har no, bryr eg meg ikkje så mykje. Seiler ikkje regatta pr d.d. Då betyr ikkje 0,04 knop noko. Men - monterte nye seil i dag, med ferske brettekantar. Stas:lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...