Too Much Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 (edited) Skal opp og et par skroggjennomføring skal byttes, har lest at det kan være ørlite fart å hente med flush montering, men hvor mye? Båten er en Dehler 41 cr. Jeg har ingen regatta ambisjoner men er jo greit å bestemme seg en gang for alle. Blir vel ikke flere bytter heller så det er nå eller aldri. Det er vel ca 10 hull under vann med vanlige messing gjennomføringer i dag som skal skiftes etter hvert som det blir nødvendig. Edited May 3, 2017 by Too Much (see edit history) Quote Link to post
Eureka Posted May 3, 2017 Share Posted May 3, 2017 Er det ikke flush fra før ? -det hadde jeg på min 35 år gamle dame. Quote Link to post
Too Much Posted May 3, 2017 Author Share Posted May 3, 2017 Har ikke koll på alle i farta, men noen er i allefall med flens. Quote Link to post
jonsverre Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Om ikke du har regatta-ambisjoner, og da ganske høye ambisjoner, så kan du droppe flush gjennomføringer. Jeg er ganske sikker på at det et mye annet du kan gjøre med båten som har dramatisk større effekt enn flush gjennomføringer. mvh J Quote Link to post
Eureka Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 På vanninntak til toalett og motor blir det jo uansett sil forran. De alene bygger vel like mye som en håndfull gjennomføringer med utenpåliggende flens. Quote Link to post
Too Much Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Ingen siler på toalett inntakene mine. Da blir det nok ikke prioritert noe flush gjennomføringer. Få bare håpe at jeg ikke blir liggende å knive med en annen turseiler i ferien som seiler ørlite fortere :-) Quote Link to post
Bidevind Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Too Much skrev 3 minutes ago: ..... Få bare håpe at jeg ikke blir liggende å knive med en annen turseiler i ferien som seiler ørlite fortere :-) Da er det bare å gjøre som jeg, ta en kopp kaffe og nyte utsikten Quote Link to post
Framtia Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 (edited) Å bli forbiseilt er noe dritt! Har flush skroggjennomføringer på min båt, og hadde også det på min forrige, men det gir ingen garanti for å seile fra noen som helst. Det er viktigere å holde bunnen ren. Litt av en jobb, men jeg pleier å vaske under minst 2-3 ganger i løpet av sesongen. Bruker også hvitt bunnstoff for å kunne lettere se når det er på tide med en vask. Et annet viktig poeng er å ha foldepropell, og ikke minst la være å fylle båten med mer vekt enn du trenger. Til slutt, trening!. Du så invitasjonen min på facebook til å delta i Hurums onsdagsserie (postet den på den lukkede facebooksiden til oss som har båtplass på Storsand). Edited May 4, 2017 by Framtia (see edit history) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Too Much Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Jeg så ikke invitasjonen, får ta meg en tur på facebook skjønner jeg. :-) Quote Link to post
Popeye70 Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Taper du mye fart hvis du stikker en lillefinger ned i vannet mens du seiler? Stort mer motstand er det ikke i en ikke-flush gjennomføring. Quote SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tor_ef Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Seiltrim og noenlunde rent understell er uendelig mye viktigere enn gjennomføringene Quote Link to post
Too Much Posted May 4, 2017 Author Share Posted May 4, 2017 Savner i grunnen noe håndfast men fant en tråd der en mente at 1 sekund / nautisk mil var effekten. For meg betyr det mest sannsynlig ingenting siden jeg er totalt uerfaren seiler. Har garantert ikke de beste seilene heller selv om de er nesten nye og tilnærmet ubrukte. Fast propell har jeg også. Men jeg skal jo bytte, prisen er omtrent den samme, jobben er omtrent den samme men effekten er marginal. Ser egentlig ikke hvorfor jeg ikke skal bytte til flush gjennomføringer. Quote Link to post
Framtia Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Skal du ha flush skroggjennomføringer må den utvendige flensen være forsenket i skroget på et eller annet vis. Jeg ville skiftet til Truedesign gjennomføringer, og levd med at flensen stikker litt ut. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
klk Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Hardkokte regattaseilere kan bruke hundretusener for å oppnå en hundredels knop ekstra. Man kan i teorien vinne regatta på den måten. Quote Link to post
sunnmøre Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Dersom du seiler Shetlandrace, så vil 1 sek pr NM bli 3 minutt. Absolutt verdt å ta med seg om ein satser i toppen. Dette er egentlig 3 "billige" minutt. Hadde flushmonterte gjennomføringer på forrige båt. Der var botnen så glatt og støken som eg fekk til. På båten eg har no, bryr eg meg ikkje så mykje. Seiler ikkje regatta pr d.d. Då betyr ikkje 0,04 knop noko. Men - monterte nye seil i dag, med ferske brettekantar. Stas Quote Link to post
Eureka Posted May 4, 2017 Share Posted May 4, 2017 Mao bytt flush med flush og flens med flens :) og om du monterer Tru design, sparer du ihverfall vekt? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.