Jump to content

Noen som har erfaring med båtliv og spedbarn? (bavaria cruiser 30-34 fot)

pobre gringo

Recommended Posts

Hei alle båtfolk,

Jeg har blitt besatt av tanken på å kjøpe meg seilbåt (har ordna finansiering osv). Men nå har jeg fått litt kalde føtter ettersom vi planlegger familieforøkelse, vi har ingen fra før men prøver aktivt nå.

Noen som har erfaring med båtliv og spedbarn? fungerer det ok eller bør jeg legge båtdrømmen på is noen år?

lurer på å kjøpe en bavaria cruiser 30-34 fot fra rundt midten av 2000-tallet, noe spesielt jeg burde være oppmerksom på ved besiktigelse av en slik båt?

hva slags årlig vedlikeholdsbudsjett er realistisk på en slik båt?

Takk på forhånd for svar.

Redigert av pobre gringo (see edit history)

Spørsmål rundt seilbåt får andre svare på, men båtilv og spebarn går som hånd i hanske :thumbsup:  

Våre to har vært med ut siden de ble født. Når hun eldste kom til hadde vi en 20 fot rib. Da var det perfekt å kile bæresetet fast mellom styrekonsollen og pontongen. Når hun ble bært ombord hadde hun store øyne og fulgte nyskjerrig med på alt rund seg, men idet jeg dro båten opp i plan datt øyelokka ned og hun sovnet som en stein. 30 knop over bølgetoppene ingen hindring :giggle:

Når yngstemann kom til hadde vi Viksunden vi har nå. Han var fem dager gammel når vi dro ut på første overnattingstur. Ingenting er som å vokse opp i båt fra man er helt liten :yesnod:

Hei, og lykke til med både båtkjøp og familieforøkelse.

Jeg har ikke greie på småbarn i båt, men kalde føtter kureres enkelt ved hjelp av ullsokker, eller ved å legge en sløyfe fra varmeapparatet inn under dørken (det har jeg gjort og anbefaler det samme). :giggle:

Vedlikeholdsbudsjett for seilbåt i denne størrelsen er fort minimum 10-20 000 (Forsikring, båtplass, vårpuss m.m) men i praksis pleier man vel fort å regne 10% av båtverdi. Jeg pleier å ligge på 30-50 000 bare i andre omkostninger/oppgraderinger pr år oppå de nevnte (Ny kalesje/bomtrekk mm i år. Nytt rullesystem i fjor, nytt eletrisk m batterier , dynamo/solceller året før, nytt drev året før der osv...)

Skal ikke råde deg i hverken ene eller andre retning, folk er forskjellig, og du er ikke alene om dette heller, så dette må jo bli en familie avgjørelse.

Hvis familien stemmer nei, så kan du jo kjøpe deg ett soloprosjekt av mer moderat investering og størrelse, og øve deg til å bli en flink og trygg seiler til du evt senere skal ha den dyrebare familien med deg i neste prosjekt.

Uansett utfall, lykke til :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik: Så du mener 20.000kr i året er ett realistisk budsjett? jeg tenker ikke på faste utgifter som forsikring og båtplass. Men normalt vedlikehold utover det, jeg er mekaniker av yrke så det blir vel til att jeg gjør det meste selv.

Kona er stadig mer og mer gira på båt hun også, ser for oss 4 uker i båt i sommer der Sverige, Vestfold og Danmark står på ønskelisten. Så familierådet er enstemmig, men får litt kalde føtter med tanke neste sesong da vi sannsynligvis har ett spedbarn å tenke på også. Men følger ditt tips og tar på meg ullsokker :thumbsup:.

Guest Avmønstret#

Skjønner egentlig ikke problemstillinga :-) Spebarn er jo det enkleste i verden sånt rent praktisk, blir litt mer køl når ungene begynner å bevege seg rundt på egenhånd. 

Rigge til sykkel/bilsete i cockpit på en eller annen måte. Sjøsikker køye, stellebord osv. Og når ungen blir større så må en ha rekkenett osv, osv. 

Men klart, en av dere må ta mer ansvar for båten underveis enn den andre hvis ungen ikke sover. Og en må kanskje være mentalt i stand til å "legge fra seg" en misfornøyd unge i noen minutter hvis man må være to for å ordne med båten. Så jeg ville rigget båten for aleneseiling i utgangspunktet, med en god autopilot for å kunne ha hendene fri når det trengs.

---

Vi har hatt ungene med både i egne og andres båter helt fra de ble født og på en måte aldri tenkt på det som en problemstilling. Har jo bodd folk langs kysten i noen tusen år uten at unger diskvalifiserer en fra å bruke båt på noen måte :-) 

Seksåringen vår har vært med på seilferie fra første sommeren, da hun var 2 mnd gammel. Tiåringen fra sommeren hun fylte to år, og da var hun strålende fornøyd med vind, bølger og regn. Jeg skrev et blogginnlegg om opplevelsen, og den historien ble plukket opp av SeilMagasinet: https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=28233

Originalartikkel fra min blogg: http://www.bjorseth.no/blog/2008/07/siren-sundby-eat-my-shorts/

Så lenge mamma og pappa er trygge og komfortable, og ikke fremstår som nervøse ovenfor barna, så tåler de veldig mye før de blir redde. Det påstås at små barn ikke blir sjøsyke, og for vår del stemte det - ingen barn har blitt kvalme og kastet opp hos oss. Mor derimot ... ?

Det er typisk når begge foreldre er opptatt med fortøyninger eller seilheis/-dropp at barna bør være fastspent og under full kontroll. Begge våre ble satt i bilsetet på gulvet i cockpiten mens de var så små at vi ville ha full kontroll på dem. Jeg har hørt om andre som har festet sykkelseter i cockpiten og brukt det når barna har trengt litt stillesitting. Poenget er bare at de ikke må krabbe/klatre rundt mens foreldrenes fokus er andre steder.

Søvn har aldri vært noe problem med jentene våre. De kan sove gjennom alt av vær og vind. Hvis det bølger eller krenger mye når vi er utpå ligger de i hver sin lugar med iPad, eller så sover de. Pass bare på at de ikke kan rulle ut av senga når båten slår/stagvender. Dere kan rigge til sjøkøyer, eller så funker det å legge puter eller dyne ved siden av dem for å begrense bevegelighetsrommet deres.

Lykke til - barn i båt går veldig bra!

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

pobre gringo skrev for 7 timer siden:

Erik: Så du mener 20.000kr i året er ett realistisk budsjett? jeg tenker ikke på faste utgifter som forsikring og båtplass. Men normalt vedlikehold utover det, jeg er mekaniker av yrke så det blir vel til att jeg gjør det meste selv.

Ja, 20 000,- utenom faste utgifter bør egentlig holde. Jeg har ligget langt over de siste 4-5 årene, men har egentlig vært litt uheldig Tror jeg. Nytt drev og nytt rullesystem til forseilet er ekstra ordinært, ikke alle får slike behov. Men ny kalesje som i år kommer de fleste borti etterhvert, og det alene koster jo godt over. Ellers kommer det litt ann på hvor man legger lista, skal mann bare reparere ødelagt utstyr, ta tak før det går i stykker , eller vil man oppgradere? Det er jo så mangt mann får lyst på ...

Kommer vel og litt ann på båtens tilstand i utgangspunktet.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Vi har hatt med vesletøtta fra hun var noen uker gamle. Kjøpte seilbåt rett etter hun ble født da vi fant ut at havkajakk på yttersiden i Troms med spedbarn kanskje var å dra strikken litt vel langt :p

Vi har kjøpt et SeaSwing sete fra karen under. Helt genialt å ha i cokcpit og inne. Henger i vater selv om båten krenger, og vesla sitter godt festet. Funker fint å dra en liten sovepose rundt sete med innhold om det er kaldt også. Anbefales sterkt. Har vært borti sykkelsete varianten også men synes den her er mye mer elegant og fleksibel selv om den er litt dyrere.

http://www.kidsnautique.com/

Kjør på :)

Bare å kjøre på! Guttungen min har vært med myr i båten (seilbåt 40 fot) fra han var 1 1/2 måned. Bodde i praksis i båten i 2 måneder fra da :-) han er nå 6 og dyktig lettmatros.

Jeg er alenepappa og har derfor vært mest alene med han i båten hele tiden, ingen problem! Han sov i bærebagen eller hang på magen min i bæresele første sommeren, andre sommer stablet han rundt i cockpit med sikkerhetssele.

Lykke til!

Mitt tips, basert på to lettmatroser som mer eller mindre er vokst opp i båt: 

Kjøp båt nå og kom i gang med båtlivet. Når dere så kommer til svangerskapspermisjon og fedrekvote og alt det der så klarer dere kanskje å kombinere dette med ferie og dermed kunne ha ganske mange uker til disposisjon. Disse bør dere utnytte, det kan bli mange år til dere får en slik sjanse igjen. Jeg ville brukt disse ukene i båten og dermed hatt muligheten til en litt lengre tur enn man rekker på en vanlig ferie. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 41 minutes ago:

Kjøp en bra redningsflåte, så er alt på stell. 

Får meg til å tenke på de første turene vi hadde med spedbarn i småbåt. Da la vi ungen i en isoporkasse. Skulle det verste skje så ville nå i hvertfall ungen flyte rundt i kassa :-D. 

Vår erfaring er at småunger/spedbarn sover utrolig godt i båt, særlig når en er under fart. Tror bevegelsene og lyden gjør susen. 

Ett vennepar av oss solgte seilbåten når kulen på magen kom.

Vi kjøpte seilbåt når kulen på magen kom og planlegger å benytte mesteparten av de 3 ukene med ferie i båten i år.

Dette er en fin nettside om barn i båt: http://www.seilbaaten.com/p/barn-i-bat.html

Vi fikk barn i September i fjor og jeg var fast bestemt på at det skulle bli båtturer etter den tid... Det ble 1 tur, men da uten mor&barn.

Poden er nå 8mnd og vi hadde første overnatting i båten i påsken. Det gikk veldig greit, han stortrives men pga kulden så var mor&barn under dekk når vi seilte.

Nå som det blir varmere i været så kan han være i cockpit sammen med oss, erfaringsmessig med å hatt med andre sine barn i båt så er det veldig stas den første halvtimen også er de drit lei etterpå. Så tror det blir korte turer i år.. 

Sandstranda i nabovika er en helt ny verden for poden.

Reisetiden kommer vi til å prøve å time med sovingen til poden.

Det viktigste er vel ikke å reise langt med barn, men heller det å være på tur. 

(Vi er heldige og nærmeste holme er 5min fra huset og båtplassen vår).. 

I byssa har vi en sånn: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S29067293/ lett å stue bort og passer perfekt mellom bordet og veggen til forpigg.

I senga i forpiggen så har jeg kjøpt ett trekk som monteres mot byssa så hele senga blir en lekegrind. 

Poden har nettopp begynt å krabbe (i dag) så rekkenett må vel også på plass etterhvert.

I tillegg tror jeg en god bæremeis og en sammenleggbar trille kan bli bra.

Jeg snakket med en godt voksen dame som hadde hatt seilbåt i alle år og oppdratt barna sine der. Hun ga ett tips om å alltid ha en pose nonstop tilgjengelig i nødstilfeller.

Dersom været på seilasen gjorde til at de trengte å være begge voksne på dekk så åpnet de luken til byssa og tømte ut nonstoppen, da hadde de ett par timer hvor ungene var opptatt med å plukke nonstop som fløt rund på gulvet, mens foreldrene kunne konse om seilingen.

Det skal legges til at hun mente at dette ikke var en metode som bruktes hver dag, og sikkert ikke anbefalt av barnevernet... Men en god historie ihvertfall :)

Jeg såg også ett bilde ett sted av noen som hadde festet ett sete til barnet i trappa ned til byssa. Den vil da være mer stabil mot bølger, godt skjermet for vær og vind og i tillegg kan barnet se hva som skjer.

Jeg har bare hatt båten min ett år, men tror driftskostnader på 20.000,- pr år (+ båtplass) burde være realistisk. Men man bør også være klar over at det kan komme store kostnader på "eldre" båter. Også kommer alle oppgraderinger man har lyst på i tillegg, sky is the limit :) 

Opptak/utsett kostet meg 3200,-, forsikring 3800,-, diesel 500,-

Jeg eier båtplass men en plass på Nøtterøy til min båt vil vel ligge på 8.000-10.000 om man leier privat og halvparten om man får plass hos en båtforening. 

Det finnes mange tråder her om hva man bør se etter på en brukt seilbåt men det jeg såg på var følgende:

- Historikk (antall eiere, vært på grunn, generelt vedlikehold).

- Man får fort inntrykk fra selger om båten er øyenstenen hans/hennes eller om det har vært ett fremkomstmiddel.

- Er drevbelg byttet? (Den koster 15-30.000,- å bytte om man setter det bort, gjør man jobben selv så er delekostnad på 3-5000,-. Volvo sier den skal byttes hvert 7.år, jeg byttet min i vår når den var 13år og den var like fin)

- Tilstand på seil?

- Ekstrautstyr: Webasto, cockpittelt, elektronikk, ankervinsj, solcelle etc.

Sammenlign prisen på båten ut ifra hvilket utstyr den har.. Jeg lagde meg ett excelark hvor jeg førte inn utstyret, så om f.eks en båt manglet ankervinsj og en annen hadde det så låg jeg på 15.000,- på den som manglet det sånn at jeg kunne sammenligne eple mot eple. (Da kun utstyr som var viktig for meg).

Båt-ting er svindyrt, selv om en ankervinsj koster 10.000,- så er det alt som skal være rundt også som gjør at kanskje totalen kommer på 15-20.000,-

- Autopilot var ikke noe jeg vektlåg når jeg begynte å se på seilbåt for jeg aldri hatt det på motorbåter jeg har hatt, men etter anbefaling her inne så skjønte jeg at dette var viktig, det er jeg veldig glad for, for jeg tror aldri jeg har vært ute med båten uten å bruke autopiloten.

- Rulle / vanlig seil: Denne diskusjonen kommer vel opp i alle "kjøpsråd-tråder", men mitt inntrykk er at mange Bav 30-34 på 2000 tallet ble solgt med rulle. 

Jeg kjøpte heller en godt vedlikeholdt båt med oppgraderte seil, god autopilot, god dieselvarmer, cockpit-telt og rulleseil enn en med normalt seil som ikke var så godt vedlikeholdt. Jeg har ikke kjøpt en regattabåt, jeg har en turbåt.

- Størrelse: Se på litt forskjellige båter (også andre merker enn Bavaria), vi såg på 30fot først og hadde veldig lyst på båten.. Lite brukt og 1 eier. Men jeg hadde også avtalt visning på 32`en vi kjøpte (2003 Bav 32 er 34 fot i dagens målestokk visstnok). Forpiggen i 30foteren var for kort for oss og vi er ikke høye (173 og 158). Bav 32 hadde de ekstra cm vi trengte i forpigg for at det er brukende for oss. 

Vi samsover med poden og forpiggen har da god plass til oss 3 om vi ligger med hodene akterover. I akterlugaren så tror jeg det kunne blitt litt trangt (uten av vi har prøvd).

Det er ikke så viktig hva båtlivet koster... Når du våkner opp om morningen, setter på kaffen og stuper ut fra badeplattformen i blikkstille hav.. Da glemmer du alle kostnader rundt båten, det er så sinnsykt verdt det!

P.S: Lykke til med "prøvingen" og nyt det! Blir fort bli litt "tørke" om en 9mnd tid :ghost:

Vi hadde båt helt fra vi var små selv, og har vært i båt med minstemor siden hennes første sommer (hun ble født på høsten).

Har gått helt fint. Riktignok var det en liten daycruiser det første året, så det var dagsturer, men etter hvert overnattinger og en uke eller to på båten.

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter. Hvis dere voksne har lyst er det bare å kjøre i gang, man vet ikke hvordan det blir før man har forsøkt.

Se for eksempel dette norske paret: http://www.sy-empire.com/ 7 år til sjøs og to barn født underveis...

Har akkurat byttet til seilbåt nå, og hun elsker båt :smiley:

Første bilde: 2013, neste bilde 2017, første seiltur :thumbsup:

2013-06-25 17.49.57.jpg

IMG_20170429_154604.jpg

Redigert av CSSGT (see edit history)

Roger H.

Fersk seilbåtkaptein :)

Første turen til ungen ble tatt i åpen snekke når hun var to måneder. Jeg tok med et barnesete til bil som hun kunne sitte i. Så ble det en 32 fots dorry og ting ble enklere. Så over til liten seilbåt på 22 fot og ting ble behageligere, men like trangt som i dorryen. Nå har vi en 35 fots seilbåt med både god plass og god komfort. Hun er 10 nå og tar litt mer plass enn før, blant annet siden hun har en aktiv tilnærming til livet ombord og deltar aktivt når vi seiler. Planen hennes er å lære nok til å få seg en sailyak og ta seg en helgetur på egenhånd.

Resultatet er en unge som maser dersom det ikke har vært tur på en stund. Hun blir som regel trøtt og sovner som en stein etter noen timer og hun sier hun elsker det. Hun sover gjennom alt av vær, hun er vant med det.

Her er et bilde fra siste tur, hun bare legger seg ned der hun måtte være når hun blir trøtt:
DSC_0101.JPG

Under en biltur for et par uker siden spurte hun hvorfor vi ikke bare bor i båten.

Barn som er oppvokst i båt blir enkle å ha med i båt. Vår unge liker det enda, men jeg forventer egentlig et opprør om noen år.

Jeg må si at jeg er utrolig glad for å ha fått ha henne med. Man kommer nært ungene og man får skikkelig kvalitetstid sammen. Det skaper masse minner. Jeg anbefaler det.

Når det kommer til vedlikehold er det bare å se en annen vei og akseptere at kontoen stort sett tømmes. Jeg tror 10% av innkjøpspris er et bra estimat for en båt fra rundt 2000. Personlig har jeg bestandig hatt eldre båter og større utgifter enn det og vi regner 30% av kjøpesum hvert år. Men jeg elsker dingser, kona elsker dingser og innredning, begge liker gode motorer. Ikke en bra kombo for pengeboka. Men man gjør det til hva man selv vil.

Kjøper man en eldre båt har man bestandig muligheten til å bruke så mye penger man vil på oppgraderinger. Kjøper man en nyere båt er nøyaktig den samme muligheten til stede. :)

Hvis både mor og far er motiverte for og trygge på båtlivet, er babyer som regel veldig greie å ha med å gjøre i seilbåt.  De tar ikke så stor plass, sover som regel godt underveis og beveger ikke så mye på seg.  De fleste seilbåter er også utstyrt med et praktisk stellebord rett til babord for nedgangen (noen tror dette heter "kartbord", men det er altså feil ;-).  Det kan bli litt mer slitsomt når de blir eldre og mer mobile og masete.

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Xtian skrev for 2 timer siden:

De fleste seilbåter er også utstyrt med et praktisk stellebord rett til babord for nedgangen (noen tror dette heter "kartbord", men det er altså feil ;-). 

Hvis man har en båt laget av og for keivhendte så er stellebordet/kartbordet til styrbord. Vår er sånn (og jeg er keivhendt). ??

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har tvillinger som har vært med siden de ble født. Det har fungert fint det, stilte samme spm for to år siden 

? i år når de er tre år, spør de etter når neste tur blir. 

Det mest slitsomme året i båt var da de fylte 1... da ble det bare småturer ut og grille osv. Da de var helt mini, lå de bare og pludra uansett, kjøpte en vifte til dem så de skulle ha det litt svalere, blir varmt i båt på sommeren....

Eneste jeg fortsatt sliter med, er tid til å utføre båtpuss og vedlikehold. Satte bort litt i år, men er mye igjen....

Hun på 6 stortrives også og vil overnatte mer i uthavn i år.

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...