Goodspeed Startet 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2017 Jeg ser i manualen for Drev 280/290 at VP sier at man skal bruke olje 10W30 eller 10W40 som jo er motorolje, mens det i "gjør det selv-manualen" står at man skal bruke høysyntetisk 75W90 Olje på det same drevet. Jeg ser det er litt ulike meninger i noen tidligere trader, men siden det fra VP har kommet anbefaling med begge deler, så antar jeg at begge deler må være greit å bruke videre, eller er er det dårlig erfaring med motorolje som gjorde at man gikk over til anbefaling av girolje i stedet? Noen som vet? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Frehau Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Var vel andre veien så vidt jeg husker, de gikk over til å bruke motorolje. Men hør med ditt nærmeste vp verksted, så er du sikker. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Vrod Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Jeg tror det er en misforståelse det er helt sikkert best og bruke gearolje på drev om det er 280/290 drev, om det er andre drev er jeg ikke sikker. Men det er også andre oljer på markedet som ikke blander seg med vann som jeg traff på en som skulle bruke på sin båt men når jeg hørte hvor mye den kostet slo jeg det fra meg tror det var ca 4500,- for en 4 l kanne. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
alfaalfa Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Det er nogenlunde smame viskotet på motoroljen og gearoljen, men de delene i et gir på et drev har den typen slitasje og mekanisk trykk som en girolje er laget for å beskytte mot. Jeg kan ikke helt se at en motorolje skal ha samme motstand mot trykk som en girolje har. Det er billigere med motorolje og kanskje godt nok, men allikevel... Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 takk for svar. Et lite oppfølgingsspørsmål, kan man blande ulike giroljemerker så lenge de har same viskositet? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Vrod Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Det kan jeg ikke se er noe problem og blande samme viscositet og om det er likt når det gjelder mineral/syntetisk bare produsent som er forskjell det er vel ikke vanlig at folk gjør det for de fleste kjøper vel den mengden de trenger til et skift, men det kan ikke gjøre noe skade. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Kaffelars Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Er drevet duoprop skal det være girolje, på de eldre 250-290 med singelprop var det beskrevet motorolje, eller 'samme som motor' i manualen Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Vrod skrev 35 minutes ago: Det kan jeg ikke se er noe problem og blande samme viscositet og om det er likt når det gjelder mineral/syntetisk bare produsent som er forskjell det er vel ikke vanlig at folk gjør det for de fleste kjøper vel den mengden de trenger til et skift, men det kan ikke gjøre noe skade. Har noe rester etter forrige eier, samt en ubrukt liter av en annen sort enn den jeg har tenkt å kjøpe, så da sparer jeg et par liter i innkjøp. Ikke allverdens i sum, men mange bekker små osv. :) Kaffelars skrev 21 minutes ago: Er drevet duoprop skal det være girolje, på de eldre 250-290 med singelprop var det beskrevet motorolje, eller 'samme som motor' i manualen skjønner. Går nok uansett for girolje, så er det I alle fall innafor. Dog dropper jeg VP sin egen og går for Valvoline sin, men med riktig viskositet. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
adeneo Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Det Kaffelars skriver er korrekt. Alle duoprop drev skal ha girolje, mens gamle Aquamatic singleprop drev skal ha samme olje som motor. Det er hverken uenighet eller feilinformasjon om dette, det står klart i manualene og andre steder, blant annet drevoversikten til Volvo. Husk at Volvos egen olje beholder smøre-egenskapene ved høyere vanninnhold i oljen enn giroljer som ikke er beregnet på marineprodukter, noe som kan redde drevet fra havari ved lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 (redigert) adeneo skrev 23 minutes ago: Det Kaffelars skriver er korrekt. Alle duoprop drev skal ha girolje, mens gamle Aquamatic singleprop drev skal ha samme olje som motor. Det er hverken uenighet eller feilinformasjon om dette, det står klart i manualene og andre steder, blant annet drevoversikten til Volvo. Husk at Volvos egen olje beholder smøre-egenskapene ved høyere vanninnhold i oljen enn giroljer som ikke er beregnet på marineprodukter, noe som kan redde drevet fra havari ved lekkasje. Ja, mulig jeg overså alle detaljene i serviceblekka til drevet (den er jo relativt stor). Men er uansett ingen tvil om at det blir girolje, det er duoprop-drev på min. Den Valvoline-oljen jeg tenker på er den som selges på maritime, og jeg hadde inntrykk av at denne var for marin bruk, men ser nå at de bare nevner til bruk i kjøretøy, ikke marin bruk. Sierra-oljen derimot er jo det, men den er 80W90 (mot 75W90 på det anbefalte). Har dette mye å si? Stemmer det at 80W betyr at den er mineralsk mot 75W som er syntetisk? Leste det i en annen tråd her på forumet. Er ikke interessert i gå mye på akkord med sikkerheten mtp det du nevner for risiko for havari dersom lekkasje. Redigert 4.Mai.2017 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
I.M.S. Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 (redigert) Enkelt og greit. DP drev, syntetisk API GL5 75W90. Redigert 4.Mai.2017 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Goodspeed skrev 49 minutes ago: Stemmer det at 80W betyr at den er mineralsk mot 75W som er syntetisk? Leste det i en annen tråd her på forumet. Er ikke interessert i gå mye på akkord med sikkerheten mtp det du nevner for risiko for havari dersom lekkasje. Nei det stemmer ikke. Det første tallet er viskositeten om vinteren, derav "W", det andre tallet er viskositeten ved rundt 100 grader, altså normal temperatur for en motor. Det første tallet er relevant for kaldt gir om vinteren, for at oljen ikke skal være for tykk. For et drev som brukes kun om sommeren er det første tallet til en viss grad irrelevant. Hvorvidt oljen er syntetisk eller ikke, står helt sikkert på flasken, å har ikke noe med viskositeten å gjøre. Igjen, Volvo og Mercury sine oljer er spesielt fremstilt for å kunne ha høyt vanninnhold men samtidig beholde smøreevnen. En hvilken som helst olje som oppfyller spesifikasjonene smører drevet helt fint, problemet oppstår ved vannlekkasje, ettersom tradisjonelle oljer tåler svært lite forurensning før de mister smøreevnen. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Enkelt og greit. DP drev -A til og med -E, syntetisk API GL5 75W90. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 adeneo skrev 40 minutes ago: Nei det stemmer ikke. Det første tallet er viskositeten om vinteren, derav "W", det andre tallet er viskositeten ved rundt 100 grader, altså normal temperatur for en motor. Det første tallet er relevant for kaldt gir om vinteren, for at oljen ikke skal være for tykk. For et drev som brukes kun om sommeren er det første tallet til en viss grad irrelevant. Hvorvidt oljen er syntetisk eller ikke, står helt sikkert på flasken, å har ikke noe med viskositeten å gjøre. Igjen, Volvo og Mercury sine oljer er spesielt fremstilt for å kunne ha høyt vanninnhold men samtidig beholde smøreevnen. En hvilken som helst olje som oppfyller spesifikasjonene smører drevet helt fint, problemet oppstår ved vannlekkasje, ettersom tradisjonelle oljer tåler svært lite forurensning før de mister smøreevnen. Takk for fin og grei oppklaring! I.M.S. skrev 37 minutes ago: Enkelt og greit. DP drev -A til og med -E, syntetisk API GL5 75W90. Den delen som anger "API GL5" - er dette noe som indikerer at oljen er egnet for marin bruk, ref. det adeneo skriver over mtp å tåle vanninnhold, eller er det bare en betegnelse for en type syntetisk olje? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
adeneo Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Goodspeed skrev 19 minutes ago: Den delen som anger "API GL5" - er dette noe som indikerer at oljen er egnet for marin bruk, Nei, det er kun en standard angitt av American Petroleum Industry (API) for giroljer (GL). Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Adeneo. Er det noen tall eller bokstaver som angir at oljen til Volvo tåler innblanding av vann? Altså, på mine DP-G drev benytter jeg Mobil1 Delvac 75-140 GL5 hypoid helsyntetisk gearolje (får meget god literpris ved kjøp av 20ltr dunk). Sjekket spesifikasjonene på denne akkurat nå og der står intet om smøreevne og vanninnblanding. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
adeneo Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Sannsynligvis ikke, dette er additiver de benytter. Volvo er generelt dårlig til å spesifisere produktene, men Quicksilver har kanskje noe bedre oversikt over akkurat hvorfor deres oljer er bedre ved vanninntrengning. Generelt sett så fungerer altså alle oljer som oppfyller spesifikasjonene, jeg ville ikke nølt med å benytte vanlig girolje på eget drev, men det er altså slik at de oljene produsentene selger som er beregnet for marinebruk tåler betydelig mer vann før de mister smøreevnen. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Kaffelars skrev for 4 timer siden: Er drevet duoprop skal det være girolje, på de eldre 250-290 med singelprop var det beskrevet motorolje, eller 'samme som motor' i manualen Det er korrekt! Duoprop skal ha skikkelig girolje mens singelprop kan bruke motorolje. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Goodspeed Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 adeneo skrev for 1 time siden: Sannsynligvis ikke, dette er additiver de benytter. Volvo er generelt dårlig til å spesifisere produktene, men Quicksilver har kanskje noe bedre oversikt over akkurat hvorfor deres oljer er bedre ved vanninntrengning. Generelt sett så fungerer altså alle oljer som oppfyller spesifikasjonene, jeg ville ikke nølt med å benytte vanlig girolje på eget drev, men det er altså slik at de oljene produsentene selger som er beregnet for marinebruk tåler betydelig mer vann før de mister smøreevnen. En interessant observasjon jeg opplevde nå nettopp i sted når jeg var innom Bjordal&Madsen på vei hjem, så spurte jeg om dette med om de anbefalte VP sin egen olje pga dette med at den var litt mer smøredyktig ved vanninnblanding, og da følte jeg nesten at han såg litt rart på meg. Han hadde tydeligvis ikke hørt om det. Så tydeligvis ikke 100% god merking/opplysning fra VP sin side vedrørende dette, som du nevner. Han sa at så lenge det var 75W90 ( i mitt tilfelle), så var det godt nok, og mente det at dersom det kom inn vann, så ble alle oljer svekket uansett. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
adeneo Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Volvo sine oljer er det lite informasjon om, men de har oljer som er "spesielt formulert" for marineapplikasjoner, som sannsynligvis har samme egenskaper som Quicksilver sine oljer. At en forhandler ikke kjenner til egne produkter er ikke noe nytt, dog trodde jeg Bjordal & Madsen hadde kontroll på slike ting. Alle oljer svekkes ved vanninnblanding, men disse spesialoljene opprettholder altså smøreevnen lengre enn vanlige oljer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.