Jump to content

Girolje eller Motorolje DPE 290 drev - ulik anbefaling fra VP-manual


Goodspeed

Recommended Posts

Jeg ser i manualen for Drev 280/290 at VP sier at man skal bruke olje 10W30 eller 10W40 som jo er motorolje, mens det i "gjør det selv-manualen" står at man skal bruke høysyntetisk 75W90 Olje på det same drevet. Jeg ser det er litt ulike meninger i noen tidligere trader, men siden det fra VP har kommet anbefaling med begge deler, så antar jeg at begge deler må være greit å bruke videre, eller er er det dårlig erfaring med motorolje som gjorde at man gikk over til anbefaling av girolje i stedet? Noen som vet?

 

 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Jeg tror det er en misforståelse det er helt sikkert best og bruke gearolje på drev om det er 280/290 drev, om det er andre drev er jeg ikke sikker. Men det er også andre oljer på markedet som ikke blander seg med vann som jeg traff på en som skulle bruke på sin båt men når jeg hørte hvor mye den kostet slo jeg det fra meg tror det var ca 4500,- for en 4 l kanne.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Det er nogenlunde smame viskotet på motoroljen og gearoljen, men de delene i et gir på et drev har den typen slitasje og mekanisk trykk som en girolje er laget for å beskytte mot. Jeg kan ikke helt se at en motorolje skal ha samme motstand mot trykk som en girolje har.

 

Det er billigere med motorolje og kanskje godt nok, men allikevel...

Link to post
Vrod skrev 35 minutes ago:

Det kan jeg ikke se er noe problem og blande samme viscositet og om det er likt når det gjelder mineral/syntetisk bare produsent som er forskjell det er vel ikke vanlig at folk gjør det for de fleste kjøper vel den mengden de trenger til et skift, men det kan ikke gjøre noe skade.

 

Har noe rester etter forrige eier, samt en ubrukt liter av en annen sort enn den jeg har tenkt å kjøpe, så da sparer jeg et par liter i innkjøp. Ikke allverdens i sum, men mange bekker små osv. :)

 

Kaffelars skrev 21 minutes ago:

Er drevet duoprop skal det være girolje, på de eldre 250-290 med singelprop var det beskrevet motorolje, eller 'samme som motor' i manualen

skjønner. Går nok uansett for girolje, så er det I alle fall innafor. Dog dropper jeg VP sin egen og går for Valvoline sin, men med riktig viskositet.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Det Kaffelars skriver er korrekt.

Alle duoprop drev skal ha girolje, mens gamle Aquamatic singleprop drev skal ha samme olje som motor.

Det er hverken uenighet eller feilinformasjon om dette, det står klart i manualene og andre steder, blant annet drevoversikten til Volvo.

 

Husk at Volvos egen olje beholder smøre-egenskapene ved høyere vanninnhold i oljen enn giroljer som ikke er beregnet på marineprodukter, noe som kan redde drevet fra havari ved lekkasje.

Link to post
adeneo skrev 23 minutes ago:

Det Kaffelars skriver er korrekt.

Alle duoprop drev skal ha girolje, mens gamle Aquamatic singleprop drev skal ha samme olje som motor.

Det er hverken uenighet eller feilinformasjon om dette, det står klart i manualene og andre steder, blant annet drevoversikten til Volvo.

 

Husk at Volvos egen olje beholder smøre-egenskapene ved høyere vanninnhold i oljen enn giroljer som ikke er beregnet på marineprodukter, noe som kan redde drevet fra havari ved lekkasje.

 

Ja, mulig jeg overså alle detaljene i serviceblekka til drevet (den er jo relativt stor). Men er uansett ingen tvil om at det blir girolje, det er duoprop-drev på min. Den Valvoline-oljen jeg tenker på er den som selges på maritime, og jeg hadde inntrykk av at denne var for marin bruk, men ser nå at de bare nevner til bruk i kjøretøy, ikke marin bruk. Sierra-oljen derimot er jo det, men den er 80W90 (mot 75W90 på det anbefalte). Har dette mye å si? Stemmer det at 80W betyr at den er mineralsk mot 75W som er syntetisk? Leste det i en annen tråd her på forumet. Er ikke interessert i gå mye på akkord med sikkerheten mtp det du nevner for risiko for havari dersom lekkasje.

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Goodspeed skrev 49 minutes ago:

Stemmer det at 80W betyr at den er mineralsk mot 75W som er syntetisk? Leste det i en annen tråd her på forumet. Er ikke interessert i gå mye på akkord med sikkerheten mtp det du nevner for risiko for havari dersom lekkasje.

 

Nei det stemmer ikke.

Det første tallet er viskositeten om vinteren, derav "W", det andre tallet er viskositeten ved rundt 100 grader, altså normal temperatur for en motor.

Det første tallet er relevant for kaldt gir om vinteren, for at oljen ikke skal være for tykk. For et drev som brukes kun om sommeren er det første tallet til en viss grad irrelevant.

 

Hvorvidt oljen er syntetisk eller ikke, står helt sikkert på flasken, å har ikke noe med viskositeten å gjøre.

Igjen, Volvo og Mercury sine oljer er spesielt fremstilt for å kunne ha høyt vanninnhold men samtidig beholde smøreevnen.

En hvilken som helst olje som oppfyller spesifikasjonene smører drevet helt fint, problemet oppstår ved vannlekkasje, ettersom tradisjonelle oljer tåler svært lite forurensning før de mister smøreevnen.

Link to post
adeneo skrev 40 minutes ago:

 

Nei det stemmer ikke.

Det første tallet er viskositeten om vinteren, derav "W", det andre tallet er viskositeten ved rundt 100 grader, altså normal temperatur for en motor.

Det første tallet er relevant for kaldt gir om vinteren, for at oljen ikke skal være for tykk. For et drev som brukes kun om sommeren er det første tallet til en viss grad irrelevant.

 

Hvorvidt oljen er syntetisk eller ikke, står helt sikkert på flasken, å har ikke noe med viskositeten å gjøre.

Igjen, Volvo og Mercury sine oljer er spesielt fremstilt for å kunne ha høyt vanninnhold men samtidig beholde smøreevnen.

En hvilken som helst olje som oppfyller spesifikasjonene smører drevet helt fint, problemet oppstår ved vannlekkasje, ettersom tradisjonelle oljer tåler svært lite forurensning før de mister smøreevnen.

Takk for fin og grei  oppklaring!

 

I.M.S. skrev 37 minutes ago:

Enkelt og greit. DP drev -A til og med -E, syntetisk API GL5 75W90. 

 Den delen som anger "API GL5" - er dette noe som indikerer at oljen er egnet for marin bruk, ref. det adeneo skriver over mtp å tåle vanninnhold, eller er det bare en betegnelse for en type syntetisk olje?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Adeneo. Er det noen tall eller bokstaver som angir at oljen til Volvo tåler innblanding av vann? Altså, på mine DP-G drev benytter jeg Mobil1 Delvac 75-140 GL5 hypoid helsyntetisk gearolje (får meget god literpris ved kjøp av 20ltr dunk). Sjekket spesifikasjonene på denne akkurat nå og der står intet om smøreevne og vanninnblanding.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Sannsynligvis ikke, dette er additiver de benytter. Volvo er generelt dårlig til å spesifisere produktene, men Quicksilver har kanskje noe bedre oversikt over akkurat hvorfor deres oljer er bedre ved vanninntrengning.

 

Generelt sett så fungerer altså alle oljer som oppfyller spesifikasjonene, jeg ville ikke nølt med å benytte vanlig girolje på eget drev, men det er altså slik at de oljene produsentene selger som er beregnet for marinebruk tåler betydelig mer vann før de mister smøreevnen.

Link to post
Kaffelars skrev for 4 timer siden:

Er drevet duoprop skal det være girolje, på de eldre 250-290 med singelprop var det beskrevet motorolje, eller 'samme som motor' i manualen

Det er korrekt!

Duoprop skal ha skikkelig girolje mens singelprop kan bruke motorolje.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
adeneo skrev for 1 time siden:

Sannsynligvis ikke, dette er additiver de benytter. Volvo er generelt dårlig til å spesifisere produktene, men Quicksilver har kanskje noe bedre oversikt over akkurat hvorfor deres oljer er bedre ved vanninntrengning.

 

Generelt sett så fungerer altså alle oljer som oppfyller spesifikasjonene, jeg ville ikke nølt med å benytte vanlig girolje på eget drev, men det er altså slik at de oljene produsentene selger som er beregnet for marinebruk tåler betydelig mer vann før de mister smøreevnen.

 

En interessant observasjon jeg opplevde nå nettopp i sted når jeg var innom Bjordal&Madsen på vei hjem, så spurte jeg om dette med om de anbefalte VP sin egen olje pga dette med at den var litt mer smøredyktig ved vanninnblanding, og da følte jeg nesten at han såg litt rart på meg. Han hadde tydeligvis ikke hørt om det. Så tydeligvis ikke 100% god merking/opplysning fra VP sin side vedrørende dette, som du nevner. Han sa at så lenge det var 75W90 ( i mitt tilfelle), så var det godt nok, og mente det at dersom det kom inn vann, så ble alle oljer svekket uansett.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

qs.jpg.c781b52fba3cbe57582d3c3e4c2008cd.jpg

 

Volvo sine oljer er det lite informasjon om, men de har oljer som er "spesielt formulert" for marineapplikasjoner, som sannsynligvis har samme egenskaper som Quicksilver sine oljer.

At en forhandler ikke kjenner til egne produkter er ikke noe nytt, dog trodde jeg Bjordal & Madsen hadde kontroll på slike ting.

Alle oljer svekkes ved vanninnblanding, men disse spesialoljene opprettholder altså smøreevnen lengre enn vanlige oljer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...