Egor Startet 4.Mai.2017 Del på Facebook Startet 4.Mai.2017 Ønsker tips til reparasjon av småskader og riper i båtens gelcoat (dette er over vannlinjen). Har et par slike som på bilde + noen riper (ikke dype) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Dette er helt uproblematisk å reparere til 100% finish. Du må ha gelcoat i båtens rette farge samt herder og korrekt temperatur. Jeg tar ikke sånne reparasjoner om det er under 15 grader. Slip ren kantene slik at du unngår en skarp avslutning men får en fin "skråning". Jo slakkere jo bedre. Rengjør 100% med Aceton og masker rundt slik at du ikke søler gelcoat der du ikke vil ha stoffet. Miks deretter en liten blanding med gelcoat/herder og fyll i såret. Pass på at det ikke kommer luftblærer inn i blandingen ved ilegg. Legg litt overmål på tykkelse og bruk en transparent bred tape (skikkelig merke som Scotch etc) som du klipper til og taper direkte over den nylappede skaden når du har lagt i. Siste er nødvendig siden gelcoat ikke herder ved tilgang på luft. Når dette er ferdig herdet vil tapen ha inntatt en litt "skrukkete" fasong. Dette betyr at etter første sliping må du muligens ta en eller flere runder med nytt ilegg der du fortsatt har synk (undermål) i gropa di. Ved våtsliping av overmålet så kan du fint begynne med kornstørrelse 240 og så gradvis arbeide deg oppover. Jeg bruker 3000 som siste avsluttende før voksing. Dette var kortversjonen. Der er mange typiske nybegynnerfeil som f.eks. for dyp sliping som fører til at du må legge på mer for å komme ut i null, men når du får dreisen på dette reparerer du en skade som bildet viser til perfekt finish slik at den er umulig å oppdage i ettertid. Siste sliping tas gjerne med maskin der du går over et litt større område. Kjøp inn det du trenger av maskeringstape, blandebeger, slipepapir etc. De fineste papirene som 1500, 2000 og 3000 må du nok regne med å bestille på nettet. Så er det bare å gå igang. Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Denne jobben skal jeg også til med. Takk Chiefengineer, dette var en kort og grei forklaring. Utfordringen blir vel da å få riktig farge. Men på så små flekker betyr en liten nyanse mindre. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Chiefengineer skrev for 9 timer siden: Siste er nødvendig siden gelcoat ikke herder ved tilgang på luft. Stemmer dette? Jeg fikset noen skader på gelcoaten på roret mitt i vinter (tok med roret inn i boden), og det herdet fint uten tape over. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Chiefengineer skrev for 9 timer siden: Når dette er ferdig herdet vil tapen ha inntatt en litt "skrukkete" fasong. Dette betyr at etter første sliping må du muligens ta en eller flere runder med nytt ilegg der du fortsatt har synk (undermål) i gropa di. veldig enig i alt Chiefengineer skriver her .......... men ytterligere ett tips...hvis du er 'på hugget' og 'henger med' under herdeperioden....når gelcoat/topcoaten har herdet passe........ så river du av tapen, tar ett barberblad eller vass båtskrape.......og 'høvler av' den ferske gelcoaten, ned til omgivende nivå dette spare mye slip/pussejobb.......men husk att gelcoaten må vare akk passe....(eller 'lagom herdet' på svensk) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TB22 Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Åssen blander en inn 1-2% herder i å så små skala? Altså nøyaktig mix herder og gelcoat Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Gunga Din Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 (redigert) very carefully dette er kosmetiske skader........så %-satsen er ikke så nøye..ikke for meg...der går det litt på 'gefühlen' ! Redigert 5.Mai.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
-Luna- Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Støtter svarene over men bruker selv gelcoat sparkel. Er du heldig så finner du fargen din på maritim el.l. Marsker og legg på plastfilm. Påfør filmen stramt fra en side så får du bort luftbobler. Tar bort maskeringen før gelcoat er gjennomherdet (ca 30min). Så er det bare å pusse. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Kjellg Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Hvor på nettet kjøper dere så fint slipepapir? Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 (redigert) Siden gelcoaten ser hvit ut, så kan jeg bare legge til at hvit gelcoat-sparkel fra Biltema traff min hvite båt perfekt! Redigert 5.Mai.2017 av Smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Chiefengineer Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Kjellg skrev for 6 timer siden: Hvor på nettet kjøper dere så fint slipepapir? For eksempel hos mekonomen. https://www.mekonomen.no/bil/sok/SearchProduct?vehicleType=Car&filter.SearchQueryText=våtslipepapir Søk på våtslip her så har de også en hel del: https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes-x-cut-vatslip-papir-p3000-125-mm/ Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 TB22 skrev for 7 timer siden: Åssen blander en inn 1-2% herder i å så små skala? Altså nøyaktig mix herder og gelcoat Jeg bruker å kjøpe de minste sprøytene som de har på apoteket, selv de er i største laget om man har kun småtterier som skal utbedres men det går greit. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Chiefengineer skrev 56 minutes ago: For eksempel hos mekonomen. https://www.mekonomen.no/bil/sok/SearchProduct?vehicleType=Car&filter.SearchQueryText=våtslipepapir Søk på våtslip her så har de også en hel del: https://bilpleiekongen.no/produkt/rupes-x-cut-vatslip-papir-p3000-125-mm/ Flott, takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.