MarexSuncab_FD Startet 5.Mai.2017 Del på Facebook Startet 5.Mai.2017 Hei, Har en pumpe som forrige eier fortalte alt lakk fra sladrehullet de siste sesongene. Ettersom han ikke gjorde noe med det, er pumpel blitt veldig rusten. Kjøpte nye lagre, simmerring og pakninge, men da jeg åpnet den var bare lagre og alt rustet vekk. Klarte å banke akslingen forsiktig ut og har begynt å pusse. Det er imidlertid ekstremt med rust vet ikke om det blir bra igjen. Er det mulig å bytte til elektrisk, evnt andre tips. Ny pumpe koster ca 8.600 inkludert mva. Synes det er veldig mye penger. Dersom jeg kan bytte til elektrisk, har noen erfaringer med det? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 (redigert) Min erfaring med elektrisk pumpe er fra en bekjent: Han glemte å skru denne på før han startet motoren. Når han hadde gått noen minutter var skaden allerede skjedd... Pass ihvertfall på å ha en "forigling" som det heter på elektrofagspråket: En kobling som hindrer deg fra å starte dersom pumpa ikke går (kanskje ikke veldig lurt), eventuelt at pumpa startes automagisk når motoren går. Redigert 5.Mai.2017 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Ikke at jeg har noen erfaring med elektrisk pumpe, men ville gått for den originale eller funnet en uorginal pumpe. Et søk på nettet så finner du pumper som passer :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Like viktig kan det være at elektrisk pumpe stopper når motor stopper. Nokon eksossystem er bygde slik at kjølevatn kan slå tilbake i maskina når eksosen ikkje skyver det ut. Det kan du løysa med rele tilkobla lading trur eg. Sjølvsagt er orginal pumpe best, den regulerar kjølemengede vs turtal slik at motoren har betre forhold jevnt over. Men dersom du finn ei elektrisk pumpe som gjer ok jobb til ei rimelig penge, så kan du jo tenka at det er midlertidig, og følgja med på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MarexSuncab_FD Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Merkelig, det står ikke noe nummer på pumpen eller i instruksjonsboken. Noen som vet hvilke pumpe jeg skal lete etter til en 3GMD? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 http://www.marine-power.co.uk/index.php?route=product/product&path=20_78_135&product_id=487 Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Nå har jeg sett over vannpumpen min. Se bilder; https://goo.gl/photos/fzW5LWi2PD5ZV1ht7 Det virker som det er ting inni som skal ut, for bilder jeg har sett av andre pumper er "glatte" og fine inni. Min er overhodet ikke det. Er pumpen dere ser på bilde bare søppel? Synes det er utrolig kjedelig å måtte bruke 8.500 på en ny pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Den der får du nok til å bli tett igjen. Hadde du nye simmerringer? Du må få ut de gamle uten å skade pumpen. Puss rent med fint pussepapir så ser du hvordan tilstanden er. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Begynn med syrebad. Feks Strip all. Saltsyre går an vist det ikkje er aluminiumshus. Får du syrevaska vekk all rust så er det lettare å trekka av ødelagte lagerringer. Ikkje sjeldan lønner det seg å sveise nokre klumpar på de for varmen sin virkning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MarexSuncab_FD Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Er det ødelagte laggerringer jeg ser som sitter igjen i pumpehuset? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Det er det. De gikk i stykker når du tok ut akslingen. Få alle delene fra hverandre. Anbefaler deg å levere denne inn om du ikke har kunnskap til å reparere den selv. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.