Jump to content

Defekt sjøvannspumpe Yanmar 3GMD? Bytte til elektrisk?

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

Har en pumpe som forrige eier fortalte alt lakk fra sladrehullet de siste sesongene. Ettersom han ikke gjorde noe med det, er pumpel blitt veldig rusten. Kjøpte nye lagre, simmerring og pakninge, men da jeg åpnet den var bare lagre og alt rustet vekk. Klarte å banke akslingen forsiktig ut og har begynt å pusse. Det er imidlertid ekstremt med rust vet ikke om det blir bra igjen. 

Er det mulig å bytte til elektrisk, evnt andre tips. Ny pumpe koster ca 8.600 inkludert mva. Synes det er veldig mye penger. Dersom jeg kan bytte til elektrisk, har noen erfaringer med det?

Min erfaring med elektrisk pumpe er fra en bekjent: Han glemte å skru denne på før han startet motoren. Når han hadde gått noen minutter var skaden allerede skjedd...

Pass ihvertfall på å ha en "forigling" som det heter på elektrofagspråket: En kobling som hindrer deg fra å starte dersom pumpa ikke går (kanskje ikke veldig lurt), eventuelt at pumpa startes automagisk når motoren går.

Redigert av shaukaas (see edit history)

Ikke at jeg har noen erfaring med elektrisk pumpe, men ville gått for den originale eller funnet en uorginal pumpe. Et søk på nettet så finner du pumper som passer :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Like viktig kan det være at elektrisk pumpe stopper når motor stopper.  Nokon eksossystem er bygde slik at kjølevatn kan slå tilbake i maskina når eksosen ikkje skyver det ut. 

Det kan du løysa med rele tilkobla lading trur eg. 

Sjølvsagt er orginal pumpe best, den regulerar kjølemengede vs turtal slik at motoren har betre forhold jevnt over.  Men dersom du finn ei elektrisk pumpe som gjer ok jobb til ei  rimelig penge, så kan du jo tenka at det er midlertidig, og følgja med på bruktmarkedet. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Den der får du nok til å bli tett igjen. Hadde du nye simmerringer? Du må få ut de gamle uten å skade pumpen. Puss rent med fint pussepapir så ser du hvordan tilstanden er.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Begynn med syrebad. Feks Strip all. Saltsyre går an vist det ikkje er aluminiumshus.  Får du syrevaska vekk all rust så er det lettare å trekka av ødelagte lagerringer.  Ikkje sjeldan lønner det seg å sveise nokre klumpar på de for varmen sin virkning. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er det. De gikk i stykker når du tok ut akslingen. Få alle delene fra hverandre. Anbefaler deg å levere denne inn om du ikke har kunnskap til å reparere den selv.

pump.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...