OtaK Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Hei, Kjenner nokon til denne måten å feste mast på Oselvar? Båten skal visstnok være i fra omlag 1920. Måten den er festa på fungerer, men eg lurer fordi eg vil vite om løysinga er orginal, og kanskje finne ut kven som produserte båten. Dette er eit oppussingsprosjekt til bruksbåt, og eg skal lage nye tiljer. Takk. Cato Carlsson Quote Link to post
Nero II Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Ja, dette har jeg sett før. Husker ikke hvor, men på ei seilsjekte av noe slag. dvs den jeg har vært borti var omvendt: Piggen satt i bunnen av masta, og gikk ned i et hull i en firkanta plugg som satt på kjølen. For vestlandsåter er vel mastefisk vanligere, men si at du har en rigg på 7-8 kvm så blir det ikke større belastning enn at det meste går. Quote Link to post
OtaK Posted May 5, 2017 Author Share Posted May 5, 2017 (edited) I bunnen av masta sitter ein jern-pinne som går ned i den bakerste hullet oppå tilja. Den jern-pinnen som du ser, holder tilja på plass. Edited May 5, 2017 by Cato Carlsson (see edit history) Quote Link to post
Rune Totland Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 (edited) Mener det kalles "stauret" mast når den står gjennom tofta og ned i tilja på den måten. Begrepet kommer nok av at masta står selv, som en staur. Forøvrig en vanlig metode på åfjords og nordlandsbåter også Edited May 5, 2017 by Rune Totland (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts