Jump to content

Bauglys igjen

Napoli

Recommended Posts

Jeg har kikket litt på forskjellige fastmonterte lys til å ha under rekka forover.

Etter å ha vurdert litt har jeg kommet frem til følgende kriterier:

- De skal bruke lite strøm - helst ikke mer enn 35w (slik at de kan brukes en liten stund uten at motoren står på)

- De skal være relativt små (skal ikke se helt jalla ut)

- De må ha både flomlys og spotlys (kaste bredt og langt)

- Må være relativt rimelige - slik at ingen gidder å stjele dem

- Alternativt til rimelige - de må være dritvanskelige å få av igjen

Det jeg ender opp med da er egentlig to varianter - og ingen av dem oppfyller alle:

- Attwood Docking lights (men de kaster kort og bredt)

- Rigid Marine D2 led (men de er dyre og vil være lette å stjele)

Noen som har montert noe slikt og har erfaringer å dele? 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jeg venter på en 18w LED kjøpt på ebay til ca 200 kr. Blir spennende å se om det er noe tess... Står det er IP67 og marine, men vi får nå se hva dommen blir om noen år.

Matcher ikke helt kravet ditt om "nærlys"/"fjernlys" modus, men billig det skal sies!!

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Men du satte meg på en ide. Hva med å kjøpe de billige, og male selve huset og foten med rusthemmende maling? Blir ikke samme lysstyrke som Rigid, men ville tro de gir godt nok lys.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

SøndreSvaberg skrev for 1 time siden:

Hva skjedde med den forrige? Har du evt bilde? Antar at det rustet siden du foreslår å male...

Tittet på beskrivelsen av lyskasteren, hus og brakett er aluminium. Huset har mange kjøleribber, det skaper nok problemer ifm maling. Mulig spraymaling vil fungere? Vanskelig å si, men det koster ikke mye å prøve :thumbsup:

Huset irret i overgangen mellom fot og hus og selve huset ble svært stygt av irr, mens foten rustet og satte igjen noen stygge merker. Men - jeg tenker at dersom jeg bruker noe sånt som et lag med Owatrol C.I.P og deretter ett lag med plastidip på foten, og en UV beskyttende klarlakk på huset og bytte skruene med syrefast, så burde man kanskje komme langt?

Whiskey skrev 56 minutes ago:

Kjøpte noe lignende fra eBay, til å ha i masta, har byttet ut skruene med syrefast, men til 200kr har jeg råd å skifte de ut om et par år. Hella lyskasteren jeg hadde kostet tigangeren og rustet opp innvendig på noen år den og...

Ja, problemet jeg hadde med dette er at man ikke ser rusten før den sitter skikkelig - og da er den ett H.... å få av igjen. I tillegg syns jeg ikke at det var allverdens med lys i de lyktene jeg hadde - men det har kanskje bedret seg iløpet av noen år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...