Kjellg Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Så en artikkel i siste Båtmagasinet om batterier. Her sier de at de målte den indre motstanden i batteriene i xx miliohm. Hvordan måles den indre motstanden? Måle Ohm mellom polene går vel ikke? Quote Link to post
ivar Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Vil tro de kobler på en motstand på batteriet, så måler de strøm / spenning og regner seg fram til indre motstand ved hjelp av ohms lov Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kjellg Posted May 5, 2017 Author Share Posted May 5, 2017 (edited) ivar skrev 12 minutes ago: Vil tro de kobler på en motstand på batteriet, så måler de strøm / spenning og regner seg fram til indre motstand ved hjelp av ohms lov Aha, er det da slik at de da kjører full pupp ut av batteriet og da leser av strøm og spenning, eller effekt? Er ikke så bevandret med terminologien ;) Hadde vært artig å lære det der Redigert Ups, kom til å tenke på at dette kanskje er feil forum :( Edited May 5, 2017 by Kjellg (see edit history) Quote Link to post
ivar Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 det er jo på en måte temmelig relevant , med feks spenningstap til startere / baugpropeller / varmere Spenningstapet mellom belastet og ubelastet er nok også viktig å få med seg her. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Dagens batteritestere er basert på å måle batteriets motstand for så å presantere motstanden omregnet til start amper etter en formel på testerens display. Jeg har kke behov for å vite mere om den prossesen som foregår inne testeren og det har vel neppe du heller? Quote Link to post
Kjellg Posted May 5, 2017 Author Share Posted May 5, 2017 pipe skrev 18 minutes ago: Dagens batteritestere er basert på å måle batteriets motstand for så å presantere motstanden omregnet til start amper etter en formel på testerens display. Jeg har kke behov for å vite mere om den prossesen som foregår inne testeren og det har vel neppe du heller? Om de bruker en batteritester så har jeg fått svar på det jeg lurte på. Kom bare til å lure på hvordan i alle dager de målte denne motstanden. Quote Link to post
Dinamo Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 Det er vel spenningsfallet i batteriet som blir målt, mens batteriet blir belasta med ein kjent strøm Då skal ogso spenningsmålinga på batteripolane vera separat frå belastningen, for å ikkje få med motstand i koblingane. Dermed so har vi spenningsmåling på ubelasta batteri, spenningsmåling på belasta batteri og kan rekna ut spenningsfallet Når vi so ogso veit strømmen som det er belasta med so er resten enkelt: R=U/I Quote Link to post
Kjellg Posted May 5, 2017 Author Share Posted May 5, 2017 Tusen takk, Dinamo. Ble bare så nysgjerrig når jeg så at de målte den indre motstanden. Vet av erfaring hva som skjer når man tror meteret står på volt og det i realiteten står på Ohm ;) Quote Link to post
NilsPils Posted May 6, 2017 Share Posted May 6, 2017 Som et apropos: Det er veldig viktig å være klar over at batterier har en, ofte ikke neglisjerbar, indre motstand. Når man for eksempel måler spenningen ved en forbruker med og uten belastning er det tydeligvis noen som tror at spenningsdroppet skyldes motstanden i kabelene fra og til batteriet. Det er bare delvis riktig pga. at man også har spenningstap over den indre motstanden i batteriet. Noen ganger kan det faktisk være batteriet som er "synderen" og ikke kabeltverrsnittet. Ved store belastninger, som for eksempel for en startmotor eller baugpropell, er dette en ganske aktuell problemstilling. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjellg Posted May 6, 2017 Author Share Posted May 6, 2017 NilsPils skrev for 4 timer siden: Som et apropos: Det er veldig viktig å være klar over at batterier har en, ofte ikke neglisjerbar, indre motstand. Når man for eksempel måler spenningen ved en forbruker med og uten belastning er det tydeligvis noen som tror at spenningsdroppet skyldes motstanden i kabelene fra og til batteriet. Det er bare delvis riktig pga. at man også har spenningstap over den indre motstanden i batteriet. Noen ganger kan det faktisk være batteriet som er "synderen" og ikke kabeltverrsnittet. Ved store belastninger, som for eksempel for en startmotor eller baugpropell, er dette en ganske aktuell problemstilling. Er det riktig å forstå at i tillegg til batteritype (syre, agm), så spiller kvalitet på batteriet også inn? Quote Link to post
NilsPils Posted May 6, 2017 Share Posted May 6, 2017 2 hours ago, Kjellg said: Er det riktig å forstå at i tillegg til batteritype (syre, agm), så spiller kvalitet på batteriet også inn? Selvfølgelig, som (nesten) alltid. Men det viktigste er forskjellen i batteritype og ikke minst størrelsen på batteriet. Det som klassifiserese som startbatteri er laget for å kunne gi kortvarig store strømstyrker uten for stor indre motstand. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjellg Posted May 6, 2017 Author Share Posted May 6, 2017 NilsPils skrev 21 minutes ago: Selvfølgelig, som (nesten) alltid. Men det viktigste er forskjellen i batteritype og ikke minst størrelsen på batteriet. Det som klassifiserese som startbatteri er laget for å kunne gi kortvarig store strømstyrker uten for stor indre motstand. Her lærer man noe nytt hver dag :) Tusen takk NilsPils. Forskjellen på start og forbruk var jeg klar over, men ikke at indre motstand kunne variere innenfor samme "klasse" eller hva man kan kalle det for. Da betyr det jo at 2 tilsynelatende like batteri, samme størrelse og type, bare annen "leverandør", kan ha forskjellig indre motstand og derfor forskjell på hvor mye strøm de kan ta imot under lading? Quote Link to post
ivar Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Det angis jo gjerne en "CCA" verdi - Cold Cranking Ampere , måtte google litt : https://www.optimabatteries.com/en-us/experience/2014/01/what-does-cold-cranking-amps-cca-mean Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kjellg Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 (edited) Så høyere cca, lavere indre motstand? Tar da utgangspunkt i et hypotetisk "likt" batteri. (type, størrelse Etc) Da begynner noen lys å gå opp her ;) Edited May 7, 2017 by Kjellg (see edit history) Quote Link to post
trixie2 Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Også verdt å merke seg: Dinamos forklaring er veldig beskrivende. Indre motstand øker med batteriets alder. Max over ført effekt når RI = Ry Det betyr at hvis det er ett 12V batteri så øverføres max effekt når det belastes og spenning synker til 6V. De fleste bytter nok før dette skjer. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.