Kjellg Startet 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2017 Så en artikkel i siste Båtmagasinet om batterier. Her sier de at de målte den indre motstanden i batteriene i xx miliohm. Hvordan måles den indre motstanden? Måle Ohm mellom polene går vel ikke? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Vil tro de kobler på en motstand på batteriet, så måler de strøm / spenning og regner seg fram til indre motstand ved hjelp av ohms lov Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kjellg Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 (redigert) ivar skrev On 5.5.2017 at 16.10: Vil tro de kobler på en motstand på batteriet, så måler de strøm / spenning og regner seg fram til indre motstand ved hjelp av ohms lov Vis hele sitatet Aha, er det da slik at de da kjører full pupp ut av batteriet og da leser av strøm og spenning, eller effekt? Er ikke så bevandret med terminologien ;) Hadde vært artig å lære det der Redigert Ups, kom til å tenke på at dette kanskje er feil forum :( Redigert 5.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 det er jo på en måte temmelig relevant , med feks spenningstap til startere / baugpropeller / varmere Spenningstapet mellom belastet og ubelastet er nok også viktig å få med seg her. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Dagens batteritestere er basert på å måle batteriets motstand for så å presantere motstanden omregnet til start amper etter en formel på testerens display. Jeg har kke behov for å vite mere om den prossesen som foregår inne testeren og det har vel neppe du heller? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 pipe skrev On 5.5.2017 at 18.23: Dagens batteritestere er basert på å måle batteriets motstand for så å presantere motstanden omregnet til start amper etter en formel på testerens display. Jeg har kke behov for å vite mere om den prossesen som foregår inne testeren og det har vel neppe du heller? Vis hele sitatet Om de bruker en batteritester så har jeg fått svar på det jeg lurte på. Kom bare til å lure på hvordan i alle dager de målte denne motstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Det er vel spenningsfallet i batteriet som blir målt, mens batteriet blir belasta med ein kjent strøm Då skal ogso spenningsmålinga på batteripolane vera separat frå belastningen, for å ikkje få med motstand i koblingane. Dermed so har vi spenningsmåling på ubelasta batteri, spenningsmåling på belasta batteri og kan rekna ut spenningsfallet Når vi so ogso veit strømmen som det er belasta med so er resten enkelt: R=U/I Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Tusen takk, Dinamo. Ble bare så nysgjerrig når jeg så at de målte den indre motstanden. Vet av erfaring hva som skjer når man tror meteret står på volt og det i realiteten står på Ohm ;) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Som et apropos: Det er veldig viktig å være klar over at batterier har en, ofte ikke neglisjerbar, indre motstand. Når man for eksempel måler spenningen ved en forbruker med og uten belastning er det tydeligvis noen som tror at spenningsdroppet skyldes motstanden i kabelene fra og til batteriet. Det er bare delvis riktig pga. at man også har spenningstap over den indre motstanden i batteriet. Noen ganger kan det faktisk være batteriet som er "synderen" og ikke kabeltverrsnittet. Ved store belastninger, som for eksempel for en startmotor eller baugpropell, er dette en ganske aktuell problemstilling. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 NilsPils skrev On 6.5.2017 at 2.39: Som et apropos: Det er veldig viktig å være klar over at batterier har en, ofte ikke neglisjerbar, indre motstand. Når man for eksempel måler spenningen ved en forbruker med og uten belastning er det tydeligvis noen som tror at spenningsdroppet skyldes motstanden i kabelene fra og til batteriet. Det er bare delvis riktig pga. at man også har spenningstap over den indre motstanden i batteriet. Noen ganger kan det faktisk være batteriet som er "synderen" og ikke kabeltverrsnittet. Ved store belastninger, som for eksempel for en startmotor eller baugpropell, er dette en ganske aktuell problemstilling. Vis hele sitatet Er det riktig å forstå at i tillegg til batteritype (syre, agm), så spiller kvalitet på batteriet også inn? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Kjellg skrev On 6.5.2017 at 6.51: Er det riktig å forstå at i tillegg til batteritype (syre, agm), så spiller kvalitet på batteriet også inn? Vis hele sitatet Selvfølgelig, som (nesten) alltid. Men det viktigste er forskjellen i batteritype og ikke minst størrelsen på batteriet. Det som klassifiserese som startbatteri er laget for å kunne gi kortvarig store strømstyrker uten for stor indre motstand. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 NilsPils skrev On 6.5.2017 at 9.05: Selvfølgelig, som (nesten) alltid. Men det viktigste er forskjellen i batteritype og ikke minst størrelsen på batteriet. Det som klassifiserese som startbatteri er laget for å kunne gi kortvarig store strømstyrker uten for stor indre motstand. Vis hele sitatet Her lærer man noe nytt hver dag :) Tusen takk NilsPils. Forskjellen på start og forbruk var jeg klar over, men ikke at indre motstand kunne variere innenfor samme "klasse" eller hva man kan kalle det for. Da betyr det jo at 2 tilsynelatende like batteri, samme størrelse og type, bare annen "leverandør", kan ha forskjellig indre motstand og derfor forskjell på hvor mye strøm de kan ta imot under lading? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Det angis jo gjerne en "CCA" verdi - Cold Cranking Ampere , måtte google litt : https://www.optimabatteries.com/en-us/experience/2014/01/what-does-cold-cranking-amps-cca-mean Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kjellg Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 (redigert) Så høyere cca, lavere indre motstand? Tar da utgangspunkt i et hypotetisk "likt" batteri. (type, størrelse Etc) Da begynner noen lys å gå opp her ;) Redigert 7.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Også verdt å merke seg: Dinamos forklaring er veldig beskrivende. Indre motstand øker med batteriets alder. Max over ført effekt når RI = Ry Det betyr at hvis det er ett 12V batteri så øverføres max effekt når det belastes og spenning synker til 6V. De fleste bytter nok før dette skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.