Jump to content

Oljetrykk ved kaldstart


Amanda26

Recommended Posts

Når jeg starter min TAMD30 tar det 5-10 sekunder før oljetrykk oppnås. Kan se at måleren står på null og oljelampa lyser.

Etter 5-10 sekunder ligger trykket på ca 4 og holder seg der på alle turtall.

Er dette normalt, eller kan det være fare for motor ?

Det er nok olje på motor, og oljefilter er skiftet.

Link to post
Share on other sites

Du burde bytte oljetrykksføleren. Da vil du antagelig se at trykket kommer raskere opp og ligger høyere enn 4 kg på kald motor. På min TMD 30 gikk oljetrykket opp til 5,5 kg på tomgang med kald motor etter at føleren ble byttet. Trodde at overhaling var nær etter å ha sett stadig fallende oljetrykk

over lengre tid.

Føleren er ei slags klokke som sitter helt fremme på høyre side av blokka-sett aktenifra.

Link to post
Share on other sites

Du burde bytte oljetrykksføleren. Da vil du antagelig se at trykket kommer raskere opp og ligger høyere enn 4 kg på kald motor. På min TMD 30 gikk oljetrykket opp til 5,5 kg på tomgang med kald motor etter at føleren ble byttet. Trodde at overhaling var nær etter å ha sett stadig fallende oljetrykk

over lengre tid.

Føleren er ei slags klokke som sitter helt fremme på høyre side av blokka-sett aktenifra.

<{POST_SNAPBACK}>

Før du går til innkjøp av ny trykksensor bør koble på et manometer og sjekke om det virkelig er feil eller ikke! Hvis du kjører innom et VP-verksted får du sikkert låne et manometer.

Link to post
Share on other sites

Hvis du synes det tar lang tid, kan du holde stopp-knappen inne ca. 3-5 sek. og så starte motoren, da vil trykket bygge seg opp litt før motoren starter.

<{POST_SNAPBACK}>

Har alltid lurt på hvordan dette skal gjøres, da jeg ikke har hatt noen stoppknapp på noen av de 3 VP-motorene jeg har hatt (stoppes ved å vri nøkkel til venstre - dermed "litt" vanskelig å kjøre starter samtidig). Noen gode tips?
Link to post
Share on other sites

Har alltid lurt på hvordan dette skal gjøres, da jeg ikke har hatt noen stoppknapp på noen av de 3 VP-motorene jeg har hatt (stoppes ved å vri nøkkel til venstre - dermed "litt" vanskelig å kjøre starter samtidig). Noen gode tips?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er likedan hos meg også(VP AQAD31A), men på dieselpumpen er det en liten hendel som kan brukes til nødstopp hvis noe skulle svikte med stoppen via tenningsnøkkelen. Det går jo også an å legge opp en stoppwire med drabryter ved styreposisjonen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...