Bonita Startet 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2017 (redigert) Pusser opp en gammel Fjord Weekender 24 og skifter ut alt elektrisk. Har laget meg en tegning men er litt usikker på om jeg har tenkt riktig med skillereleet. Noen som vet om dette blir riktig? Redigert 6.Mai.2017 av Bonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Fin tegning! Men du må lage en bedre tittel som forteller hva du spør om, ellers blir nok tråden slettet (jf. reglene). Sitér dette innlegget Link to post
Bonita Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 (redigert) Det visste jeg ikke. Hvor endrer jeg tittel? Må jeg starte ny tråd? Fant det Redigert 6.Mai.2017 av Bonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Koblingen er korrekt, men om du har den varianten av reléet som føler kun på én av bankene så vær sikker på at den kabelen er koblet til samme bank som dynamoen. Normalt vil det si startbanken. Flott at man minner andre på reglene for utforming av emnetitler her i Båtforumet, unngå at det blir flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Biltema sin og der er startbanken merket med rødt så den er riktig. Takk for tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Sånn har eg koblet min fra biltema ja. Så det blir bra det. I tillegg kan du vurdere en bryter som bypasser vsr slik at du kan f. Eks lade begge bankene når du er i land, og at du kan legge forbruk inn til start ved nødbehov. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Ikke dumt det. Den ene hovedbryteren somstår på startbatteri er av typen 1 - 2 - 1+2 så da kan jeg bruke 2- på forbruksbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann22Valdres Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Bonita skrev for 17 timer siden: Pusser opp en gammel Fjord Weekender 24 og skifter ut alt elektrisk. Har laget meg en tegning men er litt usikker på om jeg har tenkt riktig med skillereleet. Noen som vet om dette blir riktig? Flott tegning og oppsett Bonita. spørsmål; hvordan laget du dette? Eget tegneprogram eller? er intr om du vil dele det, skal til å sy sammen et el-nett i min båt hvor alt er revet ut pga bare kaos og kveiler Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 (redigert) Ser ut som du har stålkontroll på dette, men hadde bare et spørsmål som kanskje noen kan svare på. Hvor vanlig er det å koble topplanterne sammen med S og B lanterne? Regner med at T er topplanterne. Jeg er ikke så garvet med båt men på begge båtene jeg har hatt har de vært separert på 2 forskjellige kurser/brytere. Hadde også vært moro å høre hvordan dimensjon du tenker deg på kablene. Redigert 7.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Om man bruker regelen om at topplanternen på båt under 11m kan være rundtlysende hvit så ville jeg koblet egen bryter på topplanternen. Da kan man også bruke den som ankerlanterne. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Sjømann22Valdres skrev for 2 timer siden: ... spørsmål; hvordan laget du dette? Eget tegneprogram eller? ... Sitér dette innlegget Link to post
Bonita Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Brukte DesignWorks som jeg fant i arkivet her på siden. La inn tillegg for båt Sitér dette innlegget Link to post
Bonita Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 (redigert) Når det gjelder dimensjoner har jeg tenkt å bruke 2,5 mm2 fra sikringer og uttil forbruker. Fra hovedbryter opp til sikringskap har jeg lagt 16 mm2. Det er 4 m lengde. Har sett i tabeller at jeg skulle brukt større dimensjon hvis alle forbrukere står på samtidlig men i praksis skjer det aldri. Redigert 7.Mai.2017 av Bonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.