Jump to content

Hvordan koble skillerelè

Bonita

Recommended Posts

Sånn har eg koblet min fra biltema ja. Så det blir bra det. 

I tillegg kan du vurdere en bryter som bypasser vsr slik at du kan f. Eks lade begge bankene når du er i land, og at du kan legge forbruk inn til start ved nødbehov. 

Bonita skrev for 17 timer siden:

Pusser opp en gammel Fjord Weekender 24 og skifter ut alt elektrisk.

Har laget meg en tegning men er litt usikker på om jeg har tenkt riktig med skillereleet.

Noen som vet om dette blir riktig?

Bonita.jpg

Flott tegning og oppsett Bonita.

spørsmål; hvordan laget du dette? Eget tegneprogram eller?

er intr om du vil dele det, skal til å sy sammen et el-nett i min båt hvor alt er revet ut pga bare kaos og kveiler

Ser ut som du har stålkontroll på dette, men hadde bare et spørsmål som kanskje noen kan svare på.

Hvor vanlig er det å koble topplanterne sammen med S og B lanterne? Regner med at T er topplanterne. Jeg er ikke så garvet med båt men på begge båtene jeg har hatt har de vært separert på 2 forskjellige kurser/brytere.

Hadde også vært moro å høre hvordan dimensjon du tenker deg på kablene.

Edited by Kjellg (see edit history)

Om man bruker regelen om at topplanternen på båt under 11m kan være rundtlysende hvit så ville jeg koblet egen bryter på topplanternen. Da kan man også bruke den som ankerlanterne. 

Når det gjelder dimensjoner har jeg tenkt å bruke 2,5 mm2 fra sikringer og uttil forbruker. Fra hovedbryter opp til sikringskap har jeg lagt 16 mm2. Det er 4 m lengde. Har sett i tabeller at jeg skulle brukt større dimensjon hvis alle forbrukere står på samtidlig men i praksis skjer det aldri.

Edited by Bonita (see edit history)