Snusmumrikken Startet 6.Mai.2017 Del på Facebook Startet 6.Mai.2017 (redigert) Hei! Byttet motor fra 90HKen til en 125HK. Tenkte derfor jeg går for en fireblads da marsj/økonomi er mitt mål. Har montert motor slik at kavitasjonsplaten er ca 2.5 cm over bunnen av båten. Mener det går fint ann selv med alu. fireblads. Men gjerne rett meg. Har ikke gjort alt 100%, så er fortsatt lett å endre da den fortsatt står på henger. Med 90HKen hadde jeg en E. Chance 13.25x17 og fikk da ca 5500 RPM med to per. i. Som er maks av det anbefalte på 90HKen (5000-5500). 125HKen har et anbefalt kurve på 4750-5250. Girutvekslingen er 2,33:1 på 90HKen, og 2,07:1 på 125HKen. Båten veier ca 500KG "dry". Motor 160KG og så har vi 50L bensin + batteri og diverse stasj. Båten er en liten cabincruiser, og er derfor ganske tung foran. Så det er ingen planingsterskel overhode. OBS: Jeg kjøpte 125HKen da jeg tjente en god del slanter på å oppgradere til en nyere, større motor i enda bedre stand enn min. Var et kupp. Derfor. ;) Propellen som står på er en 19P mener jeg. Sto på en bred 20 foter før Ca 3.5m bred. Utrolig båt! Ble brukt til leppefiske. Hadde jo 19P på min 90HK og det gikk greit. Så antar at den slår turtallsperren med en gang. Redigert 6.Mai.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Mort1 Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Prøv med den 19" som står på motoren før du gjør noe annet. Da har du et utgangspunkt til videre propelljakt. En rask kalkulasjon viser at hvis du oppnår 5250 rpm vil hastighet ligge på ca 36knop med 10% slipp. Hvis du bytter propell etterhvert, må du se etter en med betydelig baugløft hvis båten er framtung. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 En annen på forumet hadde en kameraet. Mener han sa at han fikk 37-39 knop med akkurat samme motor på samme båt med 2 per. Så blir spennende å se. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Mort1 Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Hvis knop blir målt med trykklogg kan det være betydelig feilmargin. Til sammenligning har jeg hatt to båter med trykklogg, den førte viste 39 knop på fulll gass, det var 37 knop. Den andre viste 49 knop, det var 38 knop. Hvorfor det var slik vet jeg ikke. Farten på begge båtene var verifisert på stoppeklokke og 1 nautisk mil. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 På den jeg leste om, så var det snakk om GPS. :-) Tror du 4x12.5x21, eller 4x12.75x19 hadde passet best? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Mort1 Svart 7.Mai.2017 Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 (redigert) Jeg ville prøvd med 19p først, for å få et utgangspunkt, hvis det er det du har på motoren nå. Kjenner ikke til båten og har ingen erfaring med hvordan den oppfører seg. Du må prøve deg fram..... Redigert 7.Mai.2017 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 Hadde 19P på forrige motor, og fikk et turtall som hadde passet nye motoren. Så tror at jeg går rett opp i turtallsgrensen.. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Mort1 Svart 7.Mai.2017 Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 Din 90 hk har utveksling på 2,33 og 125 hk utveksling på 2,07. Dvs at på 90hk går motor rundt 2,33 ganger mens propell går rundt 1 gang. 125 hk går motor rundt 2,07 ganger, mens propellen går rundt 1 gang. Derfor vil 125 hk ha større fart enn 90 hk på samme turtall. Hvis du får ca 40 knop trenger du 21P på propellen. Prøve først! Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 Okei! Da slår jeg løs propeller til jeg får testet! :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Bergsholmen Svart 22.Mai.2017 Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 Hei. Har du fått testet propell? Båten din er (som min, og som du nevner) framtung, då bør du ha en propell med "cuping" som gir go løft. Eg valgte Solas Rubex HR4 til min. Veldig fornøyd med propellen, motoren min er og montert likt din (2,5cm over bunn). Men var STOR forskjell på den gamle Solas 3x13.25x17 (ga meg WOT 59-6000) og Solas Rubex HR4 4x13x19 (gir meg WOT 5-5100) WOT på min motor skal være 5250-5750. (Suzuki DT140EFI) Trudde ikke forskjellen skulle bli så stor, så eg vurderer å bestille ny i 4x13x17. Fordelen med Rubex utgavene er at dei har løse Hub'er så dei kan passe flere motorer. Skrev dette for å dele min erfaring med å gå over til 4 blad propell? (Og at eg muligens har ein 4x13x19 propell til salgs eller som du kan prøve) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Snusmumrikken Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 Ikke prøvd ennå da båten er på land for siste finpusser. Kan du ikke sende meg en mld? Er veldig intr. å teste, og så evt. kjøpe en propellen av deg dersom prisen ikke er avskrekkende. Må vel bare ordne ny hub isåfall? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.