Jump to content

Alicraft 18 m/ 125HK 2T. Hvilken propell og monteringshøyde? Har andre motordata


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

 

Byttet motor fra 90HKen til en 125HK. 

 

Tenkte derfor jeg går for en fireblads da marsj/økonomi er mitt mål. Har montert motor slik at kavitasjonsplaten er ca 2.5 cm over bunnen av båten. Mener det går fint ann selv med alu. fireblads. Men gjerne rett meg. Har ikke gjort alt 100%, så er fortsatt lett å endre da den fortsatt står på henger.

 

Med 90HKen hadde jeg en E. Chance 13.25x17 og fikk da ca 5500 RPM med to per. i. Som er maks av det anbefalte på 90HKen (5000-5500). 125HKen har et anbefalt kurve på 4750-5250. 

 

Girutvekslingen er 2,33:1 på 90HKen, og 2,07:1 på 125HKen. 

 

Båten veier ca 500KG "dry". Motor 160KG og så har vi 50L bensin + batteri og diverse stasj. Båten er en liten cabincruiser, og er derfor ganske tung foran. Så det er ingen planingsterskel overhode.

 

OBS: Jeg kjøpte 125HKen da jeg tjente en god del slanter på å oppgradere til en nyere, større motor i enda bedre stand enn min. Var et kupp. Derfor. ;)

 

Propellen som står på er en 19P mener jeg. Sto på en bred 20 foter før Ca 3.5m bred. Utrolig båt! Ble brukt til leppefiske. Hadde jo 19P på min 90HK og det gikk greit. Så antar at den slår turtallsperren med en gang.

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Prøv med den 19" som står på motoren før du gjør noe annet. Da har du et utgangspunkt til videre propelljakt.

En rask kalkulasjon viser at hvis du oppnår 5250 rpm vil hastighet ligge på ca 36knop med 10% slipp.

Hvis du bytter propell etterhvert, må du se etter en med betydelig baugløft hvis båten er framtung.

Link to post

Hvis knop blir målt med trykklogg kan det være betydelig feilmargin. 

Til sammenligning har jeg hatt to båter med trykklogg, den førte viste 39 knop på fulll gass, det var 37 knop.

Den andre viste 49 knop, det var 38 knop. Hvorfor det var slik vet jeg ikke.

Farten på begge båtene var verifisert på stoppeklokke og 1 nautisk mil.

Link to post

Din 90 hk har utveksling på 2,33 og 125 hk utveksling på 2,07. Dvs at på 90hk går motor rundt 2,33 ganger mens propell går rundt 1 gang.

125 hk går motor rundt 2,07 ganger, mens propellen går rundt 1 gang.

Derfor vil 125 hk ha større fart enn 90 hk på samme turtall.

Hvis du får ca 40 knop trenger du 21P på propellen.

Prøve først!

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei.

Har du fått testet propell?

 

Båten din er (som min, og som du nevner) framtung, då bør du ha en propell med "cuping" som gir go løft.

Eg valgte Solas Rubex HR4 til min. 

Veldig fornøyd med propellen, motoren min er og montert likt din (2,5cm over bunn).

 

Men var STOR forskjell på den gamle Solas 3x13.25x17 (ga meg WOT 59-6000) og Solas Rubex HR4 4x13x19 (gir meg WOT 5-5100)

WOT på min motor skal være 5250-5750. (Suzuki DT140EFI)

Trudde ikke forskjellen skulle bli så stor, så eg vurderer å bestille ny i 4x13x17.

 

Fordelen med Rubex utgavene er at dei har løse Hub'er så dei kan passe flere motorer.

 

Skrev dette for å dele min erfaring med å gå over til 4 blad propell?

(Og at eg muligens har ein 4x13x19 propell til salgs eller som du kan prøve)

 

 

 

 

 

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...