Jump to content

Styring til båt


briljant

Recommended Posts

Har kjøpt meg noe som heter alta båt. det er en 18 fot fra 1979 har en motor av type johnsen 65 hk.

Problemet mitt er at jeg må bruke begge armer og mye kraft for å styre båten .

Er interesert i å kjøpe en ny styring til båten med ratt og vaier, eller fikse den som sitter i allerede.

Er den noen som har noen bra tips. Har en greas gun som skyter fett, men finner ingen sted å fylle på ..

 

Er det noen som kan hjelpe meg ?

Mail: post@briljant.no

 

takk

joa

Redigert av briljant (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til Båtplassen!

Når det gjelder styringen din, så forstå jeg det slik at du allerede har wirestyring og at den er veldig treig.

det kan jo skyldes enten at den er feil satt opp, eller att trinser og overføringer må smøres. Husk at det må være litt slakk i systemet, men dette blir fanget opp av fjærene.

Nederst på hjemmesiden min: http://home.online.no/~jakke/index.htm finner du skisser som beskriver oppsettet i detalj.

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

Antar det er styring av teleflex-type du har?

 

I så fall kan du ta løs kabelen fra motoren, og trekk wiren ut av strømpen. (Dette går på de fleste typene men ikke på alle)

Så kan du vaske wiren ren for rust og gammel størknet fett, bruk f.eks diesel el. parafin.

Så, når wiren skal inn i strømpen igjen bruker jeg å fylle på med tyktflytende olje underveis, f.eks rester av gearolje til påhengern.

Ta også opp styresnekka foran og gjør ren denne og ha i nytt fett.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt spesielle problemer med å få inn vaieren igjen , annet enn at det er greit å ha noen til å dreie på rattet når kabelen skal inn i styresnekka igjen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd her! Men sjekk at det ikke er noen slitasjer, fx i endefestene av vaieren, siden dette tydeligvis er gamle saker. Hadde et uhell sist sommer på en liten passbåt: rengjorde om smurte over alt, men da vi skulle legge ut på første tur, røk endefestet på styrevaieren! :cryin:

Heldigvis skjedde det før gutta var kommet opp i stor fart og blant mye trafikk.....

ER du i tvil: skift til nytt!

Link to post
Share on other sites

Hei.. Beklager at jeg ødelegger tråden din. Men du Ketil M.. Du har vel ikke flere bilder av båten din vel? Jeg og min far er igang og bygger overbygg, noe lignende det du har på din båt. Det ser ihvertfall ut til at skroget er det samme selv om vi alltid har trodd at det var en Halco vi hadde.. Er det det samme kanskje??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...