Napoli Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Iløpet av vinteren har anoden inni varmeveklseren min brukket, og jeg vet ikke om det gå an å få den ut igjen. Er dette noe jeg må bekymre meg for? Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Bilde? Om det er vanskelig å inspisere, se inn hullet, så er tannlegespeil en løsning. -og veldig greit å ha i båten uansettt. -naturligvis teleskopisk. Opplevde tilsvarende på yanmaren min, Zinkene hadde skrudd seg av anodebolten. Fikk plukket den ut med nebbtang. Quote Link to post
Napoli Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 Skal få tatt et bilde i morgen - kastet inn håndkleet for idag :) Den delen som ikke ble med ut står fortsatt innerst i hullet - og er veldig oksidert. Ser ikke for meg noen måte å få den ut riktig vei på - eneste vei er vel å dytte den inn og ned i vameveksleren... Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Kjellg Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Hadde samme på min yanmar i fjor. I år når jeg inspiserte kjølerene var alt borte Quote Link to post
Napoli Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 (edited) Så - da bare dytter jeg den inn og satser på at det går greit? Tenkte typisk at dette er å gi Murphy noe å jobbe med - for varmeveksleren vil jo ikke gå tett og gi varmgang før jeg skal over Sild i stiv kuling en gang i slutten av september... Vil f.eks systemrens øke farta på tæringen? Eller fins det noe annet lurium jeg kan helle på som etser bort "heila driden"? Edited May 7, 2017 by Napoli (see edit history) Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Kjellg Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 (edited) Napoli skrev 23 minutes ago: Så - da bare dytter jeg den inn og satser på at det går greit? Tenkte typisk at dette er å gi Murphy noe å jobbe med - for varmeveksleren vil jo ikke gå tett og gi varmgang før jeg skal over Sild i stiv kuling en gang i slutten av september... Vil f.eks systemrens øke farta på tæringen? Eller fins det noe annet lurium jeg kan helle på som etser bort "heila driden"? Ja si det, det må du nesten avgjøre selv. Jeg tok sjansen og har en kompis med en mercury et eller annet. Han tok også sjansen og hørte ikke noe mere om den. Med systemrens så sier de jo at zink skal ut. Antar det er pga at den knekker sinken. Kommer kanskje også an på hvor stor din veksler er Edited May 7, 2017 by Kjellg (see edit history) Quote Link to post
Napoli Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 Tror det blir en kombinasjon da - dytter den inn, og tar en runde med systemrens. Så satser jeg på at det er greit Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ingar Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Systemrens er basert på fosforsyre og fjerner oksyd, ikke metallisk sink. https://baatplassen.no/i/topic/133327-bruk-av-saltsyre-på-plastbåt-og-motor/?do=findComment&comment=1919243 Sink er et svært svært korrosjonsbestandig metall. Du risikerer at restene etter anoden blir liggende i evig tid og kanskje redusere vanngjennomstrømning/kjølekapasistet. Kjent eksempel er MS3 giret til Volvo der anoden knekker om man bruker feil (for lang) type og kan delvis blokkere vanngjennomstrømningen. Quote Link to post
Napoli Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 Jeg må ta en runde på dette i morgen ja. Du mener at det ikke vil ha noen effekt å kjøre en systemrens på sinken? Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ingar Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Nei, hadde Systemrens angrepet bart metall ville det ikke vært bra.. Quote Link to post
Kjellg Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Om du er usikker, er det ikke bare å åpne kjøleren? Var veldig enkelt på min yanmar alle fall. Quote Link to post
Napoli Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 Ingar skrev 29 minutes ago: Nei, hadde Systemrens angrepet bart metall ville det ikke vært bra.. Ok Kjellg skrev 23 minutes ago: Om du er usikker, er det ikke bare å åpne kjøleren? Var veldig enkelt på min yanmar alle fall. Niks - den er vanskelig å åpne, samt at jeg er ikke sikker på at jeg kommer til der jeg vil hvis jeg åpner den. Den må først demonteres fra plassen sin med 4 slanger og 6 festeskruer (som står rett i blokka - og neppe har vært åpnet før). Deretter kan jeg åpne den undenifra. Da får jeg vite om jeg kan ta ut varmeveksler elementet - og komme til sinken som ligger på toppen... Dette begynner å ligne veldig på at jeg bare får akseptere en sinkbit i veksleren, og begynne å spare til ny veksler til neste år... Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Hvor stor er denne biten? Den vil jo tæres bort for den har jo kontakt med motor? Quote Link to post
Kjellg Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 (edited) Napoli skrev for 7 timer siden: og begynne å spare til ny veksler til neste år... Hvorfor det, er den defekt på noen måte? Hvor stor var biten? Edited May 8, 2017 by Kjellg (see edit history) Quote Link to post
Gudrun Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 (edited) Siden løse anoder og Systemrens er nevnt her. Her er et annet produkt med mye den samme effekten. Se spesielt fra ca 2 min ut i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=u4bGiv2MD74 Edited May 8, 2017 by Gudrun (see edit history) Quote Link to post
Napoli Posted May 8, 2017 Author Share Posted May 8, 2017 Takk @Gudrun - det var en kjekk video! Den oppklarte litt i forhold til om jeg bare kan la sinken ligge også - noe det ser ut til at den helt fint kan gjøre. Den blir da tydeligvis ikke borte, akkurat som @Ingar sa, men den ser ikke ut til å brytes noe nevneverdig videre ned. Og dermed vil den ikke gi "farlige" småbiter som driver rundt i vannsystemet. @Kjellg og @Eureka - biten tror jeg er omtrent på størrelse med de som er i videoen over. Anoden ser opprinnelig slik ut - men det meste av den er jo nå borte. Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Gudrun Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Mitt poeng var at den forsvinner ikke slik mange har trodd. Dermed kan den i ytterste konsekvens utgjøre en fare for tilstopping. Den aktuelle kjøleren på det klippet var og produsert på 50tallet med stor overkapasitet. Dette var før blårussens inntog på kontorene og marginene ble betydelig mindre. Quote Link to post
Kjellg Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Om valget var mellom å ta 5-10 timer arbeid, kontra å la den ligge, så tror jeg at jeg personlig ville sett det an litt og fulgt nøye med på temp etc. Det kommer selvsagt også an på hvor stort "rommet" er som den ligger i. Om veksler er liten så kanskje jeg ville skrudd, om det er stort hadde jeg gitt f. Quote Link to post
Napoli Posted May 8, 2017 Author Share Posted May 8, 2017 Snakker nok fort 5-6 timer, så jeg lar den ligge. Varmeveksleren har litt å gå på, så jeg får følge med på varmen og sette varmealarmen litt lavere. Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Posted May 19, 2017 Author Share Posted May 19, 2017 Det jeg trodde var et sveiset/loddet lokk, viste seg å være et lokk som er limt og sparklet av noen... Så når jeg begynte å gå løs på varmeveksleren viste det seg at lokket var utrolig enkelt å ta av. Jeg tok litt hardt i det med en skrutrekker, så kom hele lokket av... Godt dette ikke var noe som skjedde ute på sjøen. Nytt lokk, pakning, o-ring og skrue er nå bestilt inn. OG - anodebiten er ute :) De restene som var igjen var forøvrig nesten som potetmos i konsistens, så jeg antar at de ville forsvunnet av seg selv. Her er tegning av det som fins av info om min varmeveksler: Men den skulle hatt en skrue og lokk på topp og bunn - akkurat som denne: Begynner å bli litt skeptisk til hvor mye av motoren min som holdes sammen av tyggis og tape akkurat nå... Quote Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.