Jump to content

Varmeveksler anode brukket - må den ut?

Napoli

Recommended Posts

Skal få tatt et bilde i morgen - kastet inn håndkleet for idag :) Den delen som ikke ble med ut står fortsatt innerst i hullet - og er veldig oksidert. Ser ikke for meg noen måte å få den ut riktig vei på - eneste vei er vel å dytte den inn og ned i vameveksleren...

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Så - da bare dytter jeg den inn og satser på at det går greit? :pray: Tenkte typisk at dette er å gi Murphy noe å jobbe med - for varmeveksleren vil jo ikke gå tett og gi varmgang før jeg skal over Sild i stiv kuling en gang i slutten av september...

Vil f.eks systemrens øke farta på tæringen? Eller fins det noe annet lurium jeg kan helle på som etser bort "heila driden"?

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 23 minutes ago:

Så - da bare dytter jeg den inn og satser på at det går greit? :pray: Tenkte typisk at dette er å gi Murphy noe å jobbe med - for varmeveksleren vil jo ikke gå tett og gi varmgang før jeg skal over Sild i stiv kuling en gang i slutten av september...

Vil f.eks systemrens øke farta på tæringen? Eller fins det noe annet lurium jeg kan helle på som etser bort "heila driden"?

Ja si det, det må du nesten avgjøre selv. Jeg tok sjansen og har en kompis med en mercury et eller annet. Han tok også sjansen og hørte ikke noe mere om den. Med systemrens så sier de jo at zink skal ut. Antar det er pga at den knekker sinken. 

Kommer kanskje også an på hvor stor din veksler er

Redigert av Kjellg (see edit history)

Systemrens er basert på fosforsyre og fjerner oksyd, ikke metallisk sink. https://baatplassen.no/i/topic/133327-bruk-av-saltsyre-på-plastbåt-og-motor/?do=findComment&comment=1919243

Sink er et svært svært korrosjonsbestandig metall. Du risikerer at restene etter anoden blir liggende i evig tid og kanskje redusere vanngjennomstrømning/kjølekapasistet.

Kjent eksempel er MS3 giret til Volvo der anoden knekker om man bruker feil (for lang) type og kan delvis blokkere vanngjennomstrømningen.

Ingar skrev 29 minutes ago:

Nei, hadde Systemrens angrepet bart metall ville det ikke vært bra..

Ok

Kjellg skrev 23 minutes ago:

Om du er usikker, er det ikke bare å åpne kjøleren? Var veldig enkelt på min yanmar alle fall.

Niks - den er vanskelig å åpne, samt at jeg er ikke sikker på at jeg kommer til der jeg vil hvis jeg åpner den. Den må først demonteres fra plassen sin med 4 slanger og 6 festeskruer (som står rett i blokka - og neppe har vært åpnet før). Deretter kan jeg åpne den undenifra. Da får jeg vite om jeg kan ta ut varmeveksler elementet - og komme til sinken som ligger på toppen... 

Dette begynner å ligne veldig på at jeg bare får akseptere en sinkbit i veksleren, og begynne å spare til ny veksler til neste år...

Takk @Gudrun - det var en kjekk video! Den oppklarte litt i forhold til om jeg bare kan la sinken ligge også - noe det ser ut til at den helt fint kan gjøre. Den blir da tydeligvis ikke borte, akkurat som @Ingar sa, men den ser ikke ut til å brytes noe nevneverdig videre ned. Og dermed vil den ikke gi "farlige" småbiter som driver rundt i vannsystemet.

@Kjellg og @Eureka - biten tror jeg er omtrent på størrelse med de som er i videoen over. Anoden ser opprinnelig slik ut - men det meste av den er jo nå borte. 

Om valget var mellom å ta 5-10 timer arbeid, kontra å la den ligge, så tror jeg at jeg personlig ville sett det an litt og fulgt nøye med på temp etc. Det kommer selvsagt også an på hvor stort "rommet" er som den ligger i. Om veksler er liten så kanskje jeg ville skrudd, om det er stort hadde jeg gitt f. 

Snakker nok fort 5-6 timer, så jeg lar den ligge. Varmeveksleren har litt å gå på, så jeg får følge med på varmen og sette varmealarmen litt lavere. 

• 2 uker senere...

Det jeg trodde var et sveiset/loddet lokk, viste seg å være et lokk som er limt og sparklet av noen... Så når jeg begynte å gå løs på varmeveksleren viste det seg at lokket var utrolig enkelt å ta av. Jeg tok litt hardt i det med en skrutrekker, så kom hele lokket av... Godt dette ikke var noe som skjedde ute på sjøen. Nytt lokk, pakning, o-ring og skrue er nå bestilt inn. OG - anodebiten er ute :) De restene som var igjen var forøvrig nesten som potetmos i konsistens, så jeg antar at de ville forsvunnet av seg selv.

Her er tegning av det som fins av info om min varmeveksler:

12175.jpg

Men den skulle hatt en skrue og lokk på topp og bunn - akkurat som denne:

25845.jpg

Begynner å bli litt skeptisk til hvor mye av motoren min som holdes sammen av tyggis og tape akkurat nå...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...