Jump to content

Ducati påhengsmotor, noen som har sett en slik?

BMH

Recommended Posts

Jeg har en gammel ducati påhengsmotor som jeg lurer på om er verdt å samle på? Eller om det bare er gammelt søppel? Vet veldig lite om den og finner ingen informasjon på nett heller. Er det noen som har sett en slik før og kan fortelle meg noe om den? Har aldri prøvd å starte den, så har ingen anelse om den fungerer eller ikke, men den ser komplett ut i det minste.

IMG_0970.JPG

IMG_0971.JPG

IMG_0972.JPG

Det er liten tvil om at det er en sjelden motor, å verdt å ta vare på.

Jeg har hørt om disse, og sett noen bilder, så det finnes noen av de, men hvor mange som ble produsert vet ikke jeg, ei heller om den har noen særlig verdi ?

Jeg mener det var en 10 hester, en 20 hester og en 35 hester, vet ikke om de produserte noe større ?

Motor%201-L.jpg

Mener å huske at det sto noen slike i et utstillingsvindu i nygårdsgaten i Bergen rundt 1990.Tvers over gaten fra gamle Auto 23/bensinstasjon. Det var en motorsykkelforretning vegg i vegg eller i samme hus, men det så ikke ut som det var mye aktivitet i det lokalet der motorene sto. Ikke at det hjelper deg så mye, men kanskje noen vet noe om det var utsalg av disse motorene der.

• 3 år senere...

Gammel tråd eg plutselig googlet meg fram til....

Morsomt.

Eg hadde en rød 20 HK Ducati på en Skibsplast 12" i ungdommen. Motor ble kjøpt ny i nevnte Forretning i Nygårdsgaten. Tror den het Solberg ett-eller-annet.

Var mye trøbbel med den motoren. Startet aldri når det regnet. Brakkert knakk så eg holdt på å miste hele motoren på sjøen.

Men NÅR den var i humør gikk den som et hælvete. ANdre med Evinrude/Mercury ble grundig parkert. 

Husker eg hadde to propeller. En 2-blader og en 3-blader. Med 2-blader og tom båt gikk det mer enn båten egentlig tålte...:giggle:

Under er eg i ungdommen med nevnte Skibsplast med 20 Ducati. Som dere ser var det sol og fint vær. Bare da den startet.

Men egentlig en drittmotor. Ikke bygget for vårt klima men for sol og 30 grader.

Takker meg til Yamaha....

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Redigert av jerognal (see edit history)
jerognal skrev for 9 timer siden:

Startet aldri når det regnet. Brakkert knakk så eg holdt på å miste hele motoren på sjøen.

Men NÅR den var i humør gikk den som et hælvete

Høres ut som en hvilken som helst Italiener?. Hadde en Autobianchi i unge år. Lakk som en sil når det regnet og brukte like mye olje som bensin. Men var hissig som en klegg når den var i form.

Med noen italienske MC på stallen har jeg noe erfaring med dette. Man kan dra japanske og tyske damer ut i all slags vær uten at de klager for mye, men hvis man er så dum at man drar en fyrrig italiensk donna ut i drittvær får man bare skylde seg selv. Med det temperamentet gjør man bare ikke sånn hvis man vil beholde husfreden ??

Men når sola skinner, himmelen er blå og lyset grønt, finnes det ikke noe bedre ?

Anbefaler trådstarter å beholde motoren innerst i naustet til skrekk og advarsel om hvilket hælvete livet på sjøen kan være. Men sett den ALDRI på en båt.

Etter alle traumene på sjøen i ungdommen, som tok meg år å overvinne, vil eg aldri se en sånn motor på enn båt igjen. Jeg har i voksen alder endelig noenlunde lært meg å stole på en motor, så et slikt skrekkens utyske vil eg aldri se på sjøen mer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...