Jump to content

Fortøye longside med liten båt

jotto

Recommended Posts

Når jeg legger til longside med min lille (18 fot) båt, blir det fort ubehagelig når det kommer bølger og dønninger som slår inn mot brygga. Selv med solid fendring, ser det litt risky ut når båten blir stående som en sprettball mot brygga slik at fenderne spretter over brygga istedetfor å ligge mellom båt og brygge. Jeg har sett mange småbåter som står og dunker mot brygga på utsiden av gjestehavna på Aker Brygge, for eksempel.

Jeg har inntrykk av at båten rykker og spretter mindre hvis jeg bruker relativt slakke akter- og baugtrosser istedetfor brest som beskrevet her: http://www.baatwiki.no/wiki/Longside#Fort.C3.B8yning

Er det noen andre ting som er lurt å tenke på, utover det å ha mange og store nok fendere?

Redigert av jotto (see edit history)
TICORA skrev 14 minutes ago:

Kjøp større båt:giggle: Jotto

Hjelper det virkelig å kjøpe større båt i tillegg til den "lille"? Har man to båter, en stor og en liten, er ute på tur med den lille, hvordan vil den større båten påvirke hvor rolig den lille båten ligger milevis unna?

Synes jotto fortjener bedre enn flåsete svar.

TICORA skrev 43 minutes ago:

Kjøp større båt:giggle: Jotto

Hah! :santa:

NOR2138 skrev 25 minutes ago:

Hjelper det virkelig å kjøpe større båt i tillegg til den "lille"? Har man to båter, en stor og en liten, er ute på tur med den lille, hvordan vil den større båten påvirke hvor rolig den lille båten ligger milevis unna?

Synes jotto fortjener bedre enn flåsete svar.

No worries, jeg kjenner Ticora :)

Mange plasser er rett og slett for risikabelt å fortøye med en liten båt. Det hjelper lite å forske på hvordan fortøyningen skal være, og det skal ikke store dønningene til for å slå båten mot kaien/bryggen og forårsake skader på båten. Den eneste trygge måten å gjøre det på er å drite i å fortøye på utsatte plasser og heller finne seg ei lun havn å ligge i. Å utsette båten for skade ved å fortøye på slike plasser er etter min mening dårlig sjømannskap og meget amatørmessig. Å si at "jeg skulle bare på land å kjøpe en is", holder ikke etter min mening, skaden kan allerede ha skjedt når du kommer tilbake om 5 minutter. 

Endel fortøyningssteder er direkte kipe longside avhengig av vær/vind, gjetter du har vært i passasjen ved aker brygge, jeg har en HAUG store fendere, som også da er litt tunge og ikke spretter så mye, men også da vil treffe, selv om båten gynger.

Jeg har jo noen fot mer, men problemet er der stadig ;) 

Ok, så svaret er "ikke gjør det" :)

Det er forsåvidt den strategien jeg har brukt, men det setter jo en del begrensninger på hvor man kan fortøye og gå i land. Når jeg fortøyer på Aker Brygge, går jeg alltid helt innerst i marinaen.

Jeg la til ved flytebrygga på Husbergøya i helga. Det gikk greit, men jeg var i nærheten av båten hele tiden. Det er vel en bedre løsning å fortøye akter i bøya på utsiden og til brygga forut. Med et langt tau fra båten gjennom bøya til land kan jeg jo trekke båten vekk fra brygga når jeg forlater den.

Guest Avmønstret#

En liten paraplydregg med en kjettinstump og tau i båten så kan du legge til baug inn for å komme litt unna brygga. 

Har brukt det en del når vi har leid sånne 16-18 fots åpne båter i syden. Fungerer helt fint. er det grunt nok kan du bare kaste den ut når du er ved brygga. Er det litt dypere må du slippe den litt før du kommer inn til brygga. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...