Jump to content

INFRA 727 og Princess 25


lassal

Recommended Posts

Jeg har sett på en INFRA 727. denne er på 24 fot og har en pris på 85 000. grunnen til at den skal være så billig er en motorfeil. båten har en Chevrolet V8 260HK og innenbordsmotor. det jeg egentlig lurer på er om dette er en god båt?

Jeg har tatt med meg en kompis opp for å se på den, og han fikser feilen på motoren gratis.

hvordan er det å få solgt denne båten igjen?. jeg vil ikke tape noe på dette.

Båten er i en grei stand, men trenger litt moderniseringer. det som er planer med å gjøre med den evt er å legge skippergulv, få på nytt ratt, polere og lakkere den litt, evt trekke om og skifte stoler.

Fortell alt dere vet om INFRA 727. trenger informasjon.

er båten dyr i drift, med tanke på at det er en V8?

 

om du har noen tips, etc så kan du gjerne sende det til meg på tas@altombil.net

 

på forhånd takk

Redigert av T.A.S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nydelig fartsbåt!

Seter og diverse innfestingsdetaljer kan være "skranglete" avhengig av hvor hart båten har vært kjørt.

Hadde en slik med 250 hk yamaha utenbords på begynnelsen av 90 tallet. Båten gjorde ca 57 knopp med Cleaver overflatepropell. Dyr i drift? brukte ca 90 l/t :drink: på full gass. Solgte båten etter et par måneder. :sad:

Tror nok at utgavene med innenbords motorer er mere økonomiske i drift 65- 75 l/t på fullt.

Pga skrogets smale form og lite vått volum er jeg usikker på hvordan kjøreegenskapene er med en så tung motor som V8'ern. Båten "suger" seg litt fast i vannet med mye vekt.

 

Så vidt jeg husker gikk Infra konkurs en gang på 90 tallet ( vistnok pga en stor ordre til Saudiarabia som ble kanselert i siste liten.. )

 

Dersom du får båten og motoren i bra stand bør den være mulig å selge uten at du nødvendigvis taper penger på den. Den er fremdeles populær blandt fartsglade og jeg ser at den henger godt med i diverse amatørrace rundt om..

Gjør noen søk på nettet.

Link to post
Share on other sites

Han kameraten min som jeg hadde med opp har nå sagt at jeg ikke bør kjøpe infra.

grunnen konkursen. skjer det noe med båten feks, så har jeg jo ikke delere til den, så infra. nei, det dropper jeg.

 

Skal se på en Princess 25. hva ligger denne sånn ca på i pris?. dønn strøken!

 

Den jeg skal se på er en 75 mod princess 25. båten ser pen ut, og det må regnes med noen moderniseringer. det står ikke at det er noe galt med motoren, og det er en 130HK Volvo Penta motor i den. bensin!.

Denne ligger da på en pris 85 000 kr. dette er en grei pris eller?

det er kun et bilde av båten, og det kan se ut som om det er litt tomt ut der. ikke vet jeg, så derfor er jeg litt nysjerrig på en liten titt.

 

Takker for et flott innlegg og flott svar. nå driter jeg meg iallefall ikke ut ved å kjøpe båt. infra tror jeg at jeg kommer til å stå over som jeg har nevnt. planen var å stå på vannski, etc. men jeg kan jo tross alt ikke svi av 500kr for en helg med vannski. det blir dyrt i lengden.

Link to post
Share on other sites

Båten heter INFRA 727. båten ligger forøvrig på finn.

det var at båten fjuska litt, og at han ville mye mer, men klarte ikke komme opp i full fart. kameraten min så på dette, så dette var noe han hadde peiling på og klarte å fikse.

Men. fordelere og ulemper med INFRA 727. båten er jo vanvittig rå, men den bruker noe vanvittig med bensin tenker jeg, og en morsom båt. helt klart.

ulempene er jo evt. at du MÅ ha med deg telt hver gang du reiser på tur med den, for det er jo kun plass til 2 stk i den. (til å sove).

vi er 4, så det blir litt sånne problemer. det er heller ikke ståhøyde i den.

skal ringe på en princess 25 etterpå, og som jeg nevnte litt lenger opp i diskusjonen, så sitter det en Volvo Penta med 130HK bensin. hvordan er denne motoren med denne båten egentlig?

noen som har peiling på denne type båt?. er dette i det hele tatt en god båt?.

jeg tror nok at jeg vil komme til å stå over INFRA'n desverre. grunnet. kona vil ha en med litt plass i, og når den bruker såpass med bensin, så koster det jo foprt 500kr for en dag med vannski og tube.

Princessen koster forøvrig 80 000. motoren står det ikke at det er noe feil med, og da er vel dette et kupp?. fra bildet så kan det se ut som om båten er litt tom innvendig, men det er bare et bilde og vanskelig å se.

båten har full ståhøyde.

 

 

Bilde

 

Igrunn en ganske pen båt syntes jeg. planene er jo da å legge skippergulv i den, om det ikke er i den, og shine den helt til topp. tror jeg vil bli mere fornøyd med denne båten, enn med INFRA 727.

grunnet. plass.

Ellers hadde det blitt ålræit med noen skyvedører bak der kanskje?. jeg vil gjerne høre deres meninger om Pricess, og i det hele tatt om Princess 25.

All informasjon mottas med takk.

 

btw: Flott side dette her er. hyggelige folk, og masse kunnskap. bare seriøse og flotte svar jeg har fått her, så stå på!. virkelig en flott side. skal prøve å henge med dere, og skrive litt her. Båt er jo noe vanvittig koselig og flott!

Link to post
Share on other sites

500,- for en dag med vannski og tube? 500,-/11(pr liter)=45,5.

Ryker fort bensin for 500 når du skal flytte på en såpass stor og tung båt som princess`en med en liten bensin-motor på 130hk. Ville ha vurdert dette nøye, før kjøp. Er vel ikkje rare farten du får på princess`en med denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Når jeg sa 500 med INFRAen, så tok jeg det som en kjappregning. når du skal leke deg en hel dag med INFRAen, med vannski og tube, og alt det, så blir det fort dyrt.

Med princessen så trenger du heller ikke akkurat haste på så veldig mye. jeg tror fremdeles at princessen er billigere, og at jeg vil bli mere fornøyd med å kjøpe den.

Princessen så kan du tros alt gå inn å sitte der. du kan lage mat og kose deg. det kan du IKKE med INFRA 727. der er du avhengig at det er fint vær, eller at du har med telt og engangsgrill.

Jeg har hatt en del båter før, og gikk fra det, da jeg solgte campingvogna på Hvaler.

så nå har jeg desverre vært uten båt i en stund, og vil ikke begynne på 500 000 som jeg i utgangspunket hadde tenkt. jeg vil begynne i en mer rimeligere prisklasse og tjene evt litt på det.

 

Husk at Princess ikke er en Lekebåt som INFRA.

Mitt syn på INFRA 727 og Princess 25 er at med tanke på at INFRAen har V8 og såpass mye HK, så er det logisk for meg det med bensin. Princessen er også logisk for meg at den bruker litt når du gir på, men ikke noe sånn voldsomt som med INFRAen.

Redigert av T.A.S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at fornuften har tatt overhånd - Infra 727 er og blir en "lekebåt".

Vedrørende princessen, så har du nok noe jobb foran deg. Husk bare at AQ130 motorene ikke er kjent for å være direkte problemfrie. Dette avhenger selvsagt på hvordan den er vedlikeholdt.

På plussiden er alle deler utenom mariniseringsutstyret forholdsvis lette og rimelige å få fatt i.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Ja. vi får se hva det blir til. ringer til eieren av Princessen etterpå, så får vi se.

80 000 er vel uansett ikke noen skampris eller?.

hadde vært ålreit om jeg tok den ned til 70 000 slik den står og ferdig med det.

skal holde dere oppdatert på hva som skjer! :)

 

Takker for flotte og seriøse svar!

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere har jeg fått gratis båtplass i Oslofjorden. var nede hos kameraten min i går, og han ville ikke råde meg til å kjøpe princess. han har drevet med båt i over 16 år, og jeg vil da stole på han.

 

Jeg har økt budsjettet mitt til 150 000 for å se om det er mye bedre jeg får. har kommet over en Bayliner 26 flybridgebåt, som jeg har ringt på nå 3 ganger, og ingen tar telefonen. mens jeg har ringt har jeg funnet en Sea Ray 34 fot til 199 000. dette er vel en båt som har verdi på 700 000?.

Båten mangler motor, men det liker kameraten min at den gjør. han skaffer billig motor, og når jeg sier billig mener jeg billig. rundt 20 000 for motor, og han setter det opp og monterer den i måten gratis.

Samtidig trenger båten en liten shining, når du kommer til interiøret i båten.

Er noe som må gjøres der, som å legge skippergulv, trekke om puter, og en del sånt småtteri.

Skal ringe på denne båten etterpå.

Kompisen ringer jeg også til for å høre om dette er noe.

har dere noen synspunkter på Sea Ray?.

er det god båt?

hva med Bayliner?

 

Jeg er utrolig taknemmelig for alle seriøse svar. kom gjerne med tips og linker til båter som er gode, og brae som ikke koster over 220 000.

Er mest ute etter en båt, som du kan gå inn i og sove, og lage mat. og skal være over 22 fot.

Båten bør heller ikke være en sinke som har max. 10 knop liksom. er ikke ute etter nidelv 24 og annen type snekke som det.

 

På forhånd Takk!

 

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...&tot=222&page=6

 

Bilde

 

Bilde

Redigert av T.A.S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva har kameraten din imot Princessen da? Lekker båt syntes jeg. Siklet på en sånn i flere år men selv ikke trusler om ekstremvold fikk eieren til å overveie salg. Får du den for 70 lapper så kan du jo se etter en diesel motor til den. I den amerikaneren du har lagt ut bilde av så vil kanskje kameraten din sette inn 2 bensin motorer ?

Oljeprisen er jo veldig stabil om dagen,men den er stabilt stigende så bensinen holder seg nok veldig dyr fremover. Var jeg deg ville jeg sett en gang til på Prinsessa og vurdert diesel.

Link to post
Share on other sites

hmm. ja. han har drevet litt med princess, og det skal være drit dyre deler. var noe dritt å reparere på den. skal høre med han senere.

har også siklet på princess og trodde det var båten liksom, men i følge han så er det visst ikke det.

 

Skal se litt mere på det, og ringe han etterpå ang. motorer til searayen.

Link to post
Share on other sites

har dere noen synspunkter på Sea Ray?.

er det god båt?

hva med Bayliner?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Til info/Advarsel:

Disse importbåtene blir MYE dyrere enn den prisen som står i annonsene. Det lønner seg å sjekke nøye hva du må betale totalt. Dette gjelder både moms, evt hk-avgift, og ikke minst CE-godkjenning. Her er det mange feller å gå i! Men det kan nok lønne seg hvis du tør å satse penger på båt usett. Det er flere som har gjort det her, men det er nok noen som ikke er fullt så fornøyde også.

Du kan lese mye her i Emneoversikten, Import

 

Bare så det er nevnt............

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. når det gjelder HK avgift så har jeg hørt at den er på 135kr pr HK. stemmer dette?

på den 27 foteren må jeg betale HK avgift, men trenger ikke det på 34 foteren, da det ikke sitter motor i den ;)

 

Men jeg ringer, og skal selvfølgelig høre alt om båten.

 

Hva koster CE merking?. er det akkurat som bil og forsikring? en med 130 HK betaler mindre enn en med 230HK?. i forsikring.

 

Eller har det noe med størrelse?-

Link to post
Share on other sites

Hva koster CE merking?. er det akkurat som bil og forsikring? en med 130 HK betaler mindre enn en med 230HK?.

<{POST_SNAPBACK}>

SeaRay ... gode båter, men denne har nok sikkert sett en del vann innenforbi skutesidene.... Std maskiner er Crusaders ... ca x x 300 HK V8 Bensin, med V drev (motoren bak frem, og girboks vender akslingen bakover).... alternative diesel / bensin + V girboks, el-opplegg og kontroll sytemer samt nye akslinger koster nok sitt ... I tillegg kommer jo frakt osv ... og alt arbeid for CE merking (har hørt NOK 40K pluss for dette) ... samt det du vil gjøre for a "shine" denne damen opp, vil nok bringe henne opp mot NOK 300 - 400K og det som mer er .... tilsvarende dieselmaskiner (for å ha noe driftsøkonomi) er mye dyrere ... og vil lage en del krøll med vekten i hekken ... dessuten, hvor mange ser du som står på vannski bak en 7 tonn tung 30 foter ??

 

30 fot bobåt med 600 hk bensinmaskiner er ikke lett omsettelig i Norge ......

 

Princess 25 ... kjempebåt og klassiker ... Godt skrog, og gode sjøegenskaper .... garantert videre salg, med hele europa som marked ... selv med denne maskinen .... Hadde seriøst vurdert denne, og evt vurdert å installere en Volvo D3, eller Mercruiser diesel ombord... god "liten" båt med gode overnattingsmuligheter ... og som vil være lettere å håndtere, vedlikeholde osv.... Deler får du lett tak i, evt. lager selv ... litt kluss med å få vinduslistene tette på disse, men ingenting mot hva SeaRayen vil være... av arbeid og vedlikehold....

 

Hør på folkene her inne som gir råd (fra egne erfaringer) om import av båt til Norge...

 

for meg høres det ut som du ikke har helt bestemt deg om hva du vil ha .... INFRA er ekstrem, Princess 25 er begynnelse på en mer sedat båt med gode overnattingsmuligheter og SeaRayen er vel mer en hytte på sjøen, som kan forflytte seg raskt .... Tre vidt forskjellige båter her... Definer bruksområdet først, deretter se hva du kan få for budsjettet ditt .... ikke omvendt...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ja, du har helt rett, og er enig med deg. om jeg så kjøper searay kan jeg glemme vannski. jeg har ringt til eieren av INFRAen og sagt jeg ikke skulle ha den. nå driver han å skal selge den til kameraten min for 70 000, men han vil ikke ha den.

Så nå står vel egentlig valget på en searay, eller Princess som jeg har sett og ringt på. som du sier hørtes det ikke ut som om jeg har bestemt meg, og det har du helt rett i.

Kameraten min sier at jeg bør vurdere sea ray, bayliner, fjord og draco. draco vet jeg er en knallbra båt, men liker ikke utseende på de. har funnet en fjord til 100 000, men den er alt for liten. sea ray kan jeg altids gjøre slik at jeg har råd, men tenkte i utgangsåunktet 100 000.

så har vi princessen da. jeg får se hva jeg gjør med denne. jeg er ute etter mye plass, og da syntes jeg at en sea ray 340 34 fot er jækla billig til 199 000, så jeg skal ringe og høre på denne før jeg gjøre noe.

 

takk for et flott svar!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ville nok ikke kjøpt denne Sea rayen. Denne tror eg vil koste deg mange x00.000,- kroner før du kan dra på tur. Husk at på en slik stor gammel båt er det fryktelig mye som kan gå galt. Tenk bare 2 gamle bensinmotorer, et kjempestort eletrisk annlegg(som ikke varer evig). Mye mer gammel utstyr som kan bli ødelagt, Feks. Baugpropell, ankervinsj, trimplan, innstrumetering.

Eg hadde iallfall ikke tørt å kjøpt en slik båt! Da er det bedre å legge litt ekstra penger på borde og kjøpe en båt som er i brukbar stand og ok motorer.

 

Dersom du synes bensin er greit, og ikke har lyst til å bruke for mye penger på båt, vil en sett nermere på disse:

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...51&pos=4&tot=22

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...1&pos=14&tot=22

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...5&pos=4&tot=136

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...&tot=136&page=2

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...&tot=136&page=2

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...&tot=136&page=3

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...&tot=136&page=3

 

 

 

 

Her er jo en Billig Windy som trenger motorrep:

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...&tot=136&page=3

Link to post
Share on other sites

Et helt fundamentalt forhold er at "there is no such thing as a free lunch". Eller - hvis det ser ut til å være for godt til å være sant så er det akkurat hva det er. For godt til å være sant. Spesielt hva angår båter i den lavere prisklassen i siste haldal av juni. HVERT ÅR. Ikke det at det ikke dukker opp muligheter til å gjøre en god handel...... men det er ofte en sammenheng mellom erfaring/kompetanse og "god handel". Tror nå jeg, da.

 

Dette SeaRay prosjektet med en rasende billig båt uten motor, med sliten innredning og uten å ha KONTROLL kostnadene og tida det tar for CE-merking, ville jeg holdt mine (svidde) fingertupper unna. Detta kan bli dyrt og fryktelig frustrerende før du ha båten klar til bruk.

 

Det er ganske sikkert muligheter for "kupp" på importbåter, men - no offense - slik du presenterer deg sjøl og "kameraten din" synes jeg dere til dels framstår som "bønder på by'n" i denne sammenhang. Derfor - sats på noe trygt. F eks en traust Princess eller noe slikt, Selv om Prinsessa har en out-dated og sliten motor. Motoren som sådan er ikke all verden å erstatte.

 

Ellers så ser jeg at du har havna inne i diesel/bensin temaet vedr driftskostnader. Jeg kjører bensin - og det svir hver gang jeg fyller tanken - men på den annen side så gliser jeg fra øre til øre hver gang tema er vedlikehold og reparasjoner........ Bensin-greiene er BILLIGE å fikse i fht dieseldyra, spesielt hvis du kan gjøre en del sjøl og har tid til hente deler fra "Uniten". Sist helg røska det i lommeboka da jeg fylte bensin for 1.200 kroner "der uti Hvalerøene", men det var etter en tur Fr stad-Skjærhallen-Strømstad-Koster-Dynekilen-Herføl. Med dieseldyr i min båt hadde jeg antakelig fått den runden for 500,-. Med min båtbruk kan jeg nok spare 5.000,- i året på drifta ved diesel vs bensin, men det forsvarer i min blårussvereden ikke at den type båt som jeg har skal koste 70.000 - 100.000 kroner mer (med diesel). Og så er det jo det forholdet at "nothing compares to displacement"... En svær bensin V8 summer som en symaskin i 30 knoppers. PRØV DET MED EN AV DIESELDYRA.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Takk for flotte svar.

 

Skal prøve å svare alle her:

 

eysteind. takk for mange forslag. har sett på noen av de, men tror sannelig jeg har hoppet over en del der også.

Jeg var å så på Scand 26 en gang, og den hadde da en del dyre deler etter det jeg hørte. husker ikke helt 100% selgeren sa, men det er jo ganske kjipt om man får en regning på verksted inkl. deler på flere tusen.

Men jeg skal sjekke ut disse annonsene du la ut litt mere.

 

Hjertelig takk!.

 

evenR4u. Skal høre på deg med dette Sea Ray greiene, men skal ringe på den for morro skyld.

jeg vet at det er en del som skal gjøres, men om du får den i tipp topp stand, med skippergulv, og lyst skinn, så må du jo kunne ha dobbel fortjeneste på det når du selger?

Hehe. jeg er nok ikke en bonde fra landet. jeg bor i Lørenskog og kan ikke si det er så veldig på landet når det er 5 min til lillestrøm og 10 min til oslo ;)..

Og jeg er oppvokst i Oslo/Akershus området.

Bensin og diesek er helt greit. liker jeg feks. den båten og det sitter bensin i den, så går jeg for den for det, men jeg skulle jo ønske det var diesel.

Kameraten min Børre, nå har du fått navn og ikke bare kameraten min.

om jeg kjøper bensin setter han inn diesel når jeg vil ;)

han vil også at jeg skal kjøpe båter med deffekt motor og gjerne uten motor.

 

Den Sea rayen på 27 fot ringte jeg på i går, og selger sa at den var slitt innvendig, og båten lakk ved motoren. jeg mener nå da at når den koster 220 000, så skulle jeg da ha sluppet dette.

så denne her dropper jeg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...