Capitaine Startet 8.Mai.2017 Del på Facebook Startet 8.Mai.2017 Min far har en båt med en Yanmar 3QM30(33HK) 3-sylindret dieselmotor. Den er sjøvannskjølt og har stått i båten siden den var ny i 1979. Det er komt en relativt stor sprekk i eksosmanifolden. Den er godt synlig, og mye kjølevann kommer ut av denne sprekken når motoren går. Sprekken kunne i utgangspunktet latt seg reparere. Men i og med at den også kan ses mellom kjølevanns- og eksoskanal, renner sjøvann inn i eksoskanalen med fare for at det finner veien inn en eller flere av eksosportene og videre inn en eller flere eksosventiler etter stopp av motor. Eksosmanifolden må derfor skiftes ut. Er det noen som vet om alternativ til ny, original eksosmanifold til en sjøvannskjølt Yanmar 3QM30? En slik ny eksosmanifold koster mellom kr 20000,- og kr 30000,- hos forhandler av Yanmar i Norge og må kunne sies å være ganske dyr sett i forhold til motorens alder og reelle verdi. For øvrig er motoren ellers meget bra. Den bruker ikke motorolje og har ikke eksosrøyk. I tillegg er den svært lettstartet og har gått problemfritt i aller år. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Det var ikke mye respons på mitt spørsmål hvilket gjør at jeg får respondere selv. Alternativ til ny, original eksosmanifold virket umulig å oppdrive etter litt undersøkelser rundt om kring. En brukt eksosmanifold i god stand var det derimot heldigvis mulig å få tak i etter hvert selv om det ene endelokket måtte modifiseres litt. Og prisen ble en fjerdedel av ny. Nå er det bare å håpe på at den "nye" brukte manifolden kan vare i 38 år slik som den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.