jonsverre Startet 8.Mai.2017 Del på Facebook Startet 8.Mai.2017 Hei, i forbindelse med oppussing av seilbåt har rekkestøttene vært av. Når de skal festes på igjen, er det egentlig behov for fugemasse mellom stålet i rekkestøttefoten og glassfiberen? Bruker Butyl for å tette skruhullene. Vil fugemassen dempe ev. gnag/slitasje mellom stål og glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 (redigert) Svaret er ja. Fugemassen fyller også eventuelle ujevnheter slik at kreftene blir fordelt over hele underlaget. I tillegg vil fugemassen ha adhesjon mot både metall og gelcoat og bedre den totale styrken. Redigert 8.Mai.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kyrholmen Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 i teorien ikke, jeg ville nok lage en fuge ut mot dekk for å hindre at vann samler seg og ikke renner bort under foten. Husk å forsenke hullene slik at tetningen får plass. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 (redigert) Så er det vel slik at Butyltape er, eller kan være, litt treig med å føye seg. Man må derfor etterstramme bolter etter noen timer. -har jeg lest og forsåvidt erfart. Hvordan det da blir med kombinasjon med annen fugemasse blir jo da det forbaska spørsmålet... da jeg pakket om mine rekkestøtterføtter,med 4 bolter på hver, satte jeg boltene gjennom foten, pakket tilstrekkelig meg butyl på undersiden, på gjengene og satte på plass. En person på dekk for å holde bolten i ro, og en under dekk til å stramme mutter. Engangshansker er kjekt å bruke når man jobber med Butyltape, fordi all skit og støv fra fingrene fester seg i den. Den viktigste suksessfaktoren er at alle sporene i skruene/ boltene peker i samme retning. ? Redigert 8.Mai.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Jeg ville lagt fugemasse, Tec 7 eller tilsvarende. Det gjør forbindelsen stum og hindrer vann og søl å samle seg under beslaget. Det hindrer også at man får rustvann fra under beslaget dersom det er av rustfritt stål (som også ruster der det er tildekket). Jeg prøvemonterer alltid først og legger maskeringstape et par millimeter utenfor for å få en pen fuge. Og så er det selvfølgelig riktig som Eureka sier, at skruesporene skal peke i samme retning (dersom du bruker sporskruer). Men ikke alle er jo like frelst på detaljer . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
VannTro Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 NilsPils skrev 16 minutes ago: Det hindrer også at man får rustvann fra under beslaget dersom det er av rustfritt stål (som også ruster der det er tildekket). Det er mange båtprodusenter som slurver med fugemasse under rekkestøttene og dette er det første tegnet på at det ikke er noe der. Det kommer etter bare noen få år. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 NilsPils skrev 38 minutes ago: Jeg ville lagt fugemasse, Tec 7 eller tilsvarende. Det gjør forbindelsen stum og hindrer vann og søl å samle seg under beslaget. Har det problemet på min båt, utrolig irriterende. Skit med små partikler samles oppunder rekkestøttene. Så ved vask må en stå og spyle på hver rekkestøtte for å få få frem/vekk dritten. Rekkestøttene står "i vannrenna" og vil samle opp dritt hver gang det kommer vann over dekk. Ville absolutt lagt fugemasse. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 17.Mai.2017 Del på Facebook Svart 17.Mai.2017 Bruk en fugemasse under rekkestøtten og epoxi i skruehullene. NB.ikke silikon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.