Jump to content

Når kom påbud om mulighet for suging av septik?

Eimo

Recommended Posts

Mener du påbud for nye eller også for gamle båter? Kan ikke tro at det skulle gjelde for gamle båtkonstruksjoner. Det er vel en mulighet for at det kan komme en lov som forbyr all tømming i sjøen, men ikke et om at alle med tank må lage tømmemulighet til land? Det omgår en jo enkelt med å ikke bruke dassen og heller sette seg på huk i strandsteinene. Og det har jeg ikke sett noen lov som forbyr.

Lars H. :puke:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det omgår en jo enkelt med å ikke bruke dassen og heller sette seg på huk i strandsteinene. Og det har jeg ikke sett noen lov som forbyr.

Lars H. :puke:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det var jo slik vi gjorde i gamle dager - men vi var jo dannede personasjer og la pent en sten over etter endt gjerning.

Verden gikk videre likevel.....

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Ja det var jo slik vi gjorde i gamle dager - men vi var jo dannede personasjer og la pent en sten over etter endt gjerning.

Verden gikk videre likevel.....

Nemlig! Slik jeg nå gjør med hundebæsjen der det er greit og der det kun gjødsler naturen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er heller ikke påbudt. Jeg har det på båten - får å ha et miljøallibi :wink: Men jeg tror det er visse reguleringer i visse områder der det ikke er lov å pumpe skiten overbord. Men har du 300 meter under kjølen midt i Oslofjorden - og du ikke har folk rundt deg kan jeg ikke tenke meg at Politiet har et undervanns SEAL team som sjekker hva du slipper ut.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Hei.

Regelen som gjelder for hele landet er at du må 300m fra land før du får pumpe ut i sjøen. Men det er et unntak: Vestby kommune, der er det totoalforbud mot septik i sjøen. Eneste tømmested i den kommunen er et sugeannlegg i Son.

Lars H.

(med hjemmehavn i Son uten sugemulighet for septik fra båten, kun via septiktank i sjøen)

Her må det skilles mellom nye og gamle båter. Jeg tror det ikke er kommet påbud om installasjoner for utsuging av septik i gamle båter. Når det gjelder nye båter ,derimot, sier det nye EU direktivet for båter bygget etter 16 juni 1998 at:

båter med toalett skal være forberedt for installasjon av tank. Når septiktank blir installert, skal den ha uttak for utsuging over dekk.

Ellers gjelder selvfølgelig reglene om hvor det er tillatt å la det gå direkte isjøen, for alle båter.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har bestillt inn deler for installasjon av utsuging av septik til min båt. Men lurer på om det er mange steder en kan gjøre dette? Vet om 1 sted her i Bergen hvor der er en miljøstasjon , men er det noen som har brukt denne løsningen? Tenker spesiellt her på vestlandet.

Det er tømmestasjon i Ålesund havn/Gjestebrygga for lystbåter. Har også mulighet for utsuging av septik på min gamle 88 mod. Kanskje på tide å bli mer miljøbevisste på sjøen også :yesnod: . Vi begynner jo å bli ganske mange etter hvert. Har dere hørt ordtaket:" å skite i eget reir" :puke:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Oslo kommune har satt opp en tømmestasjon rett utenfor der jeg har båten. Det er en flåte på ca 6 x 2.5 meter med en blank stålkasse på midten. Aner ikke hvordan den brukes. Tok en tur bortom med jolla, og observerte at flåten var fullstendig nedklina med måkedritt. Tydligvis et populært sted for måkene.

Kanskje de holder seg unna båtene nå når det har fått sin egen flåte å drite på :lol:

Har ennå ikke sett noen båt som har brukt denne faciliteten.

Det kommer strengere krav i 2006. Den nye fritidsbåtforskriften (Forskrift av 20.12.2004 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy m.v., gjelder for nye fritidsbåter fra 1.1.06, og der heter det:

"5.8. Utslippsforebygging og utstyrskrav i fm ilandbringelse av avfall

Fartøyene skal være bygd slik at utilsiktet utslipp av forurensende stoffer (olje, drivstoff, osv.) til vannet hindres.

Fartøy med toalett må:

a) enten ha septiktanker,

b) eller innretninger der tanker kan plasseres.

Fartøy som er utstyrt med permanent monterte septiktanker, skal ha standardisert avløpstilkobling slik at mottaksfasiliteter kan knytte seg til denne.

Videre skal skroggjennomføring som leder kloakkutslipp være utstyrt med ventiler som kan sikres i stengt posisjon. "

Så kan man jo inntil videre spekulere fantasifullt om hva "innretninger der tanker kan plasseres" kan være :confused:

Regelen som gjelder for hele landet er at du må 300m fra land før du får pumpe ut i sjøen. Men det er et unntak: Vestby kommune, der er det totoalforbud mot septik i sjøen. Eneste tømmested i den kommunen er et sugeannlegg i Son.

Det er korrekt som Lars H. skriver, men det går forlydener om at EU vil komme med et direktiv som påbyr at nye båter skal være utstyrt med opplegg for vakuumtømming fra land. Etter at KNBF bidro til å stoppe et forsøk på å forby tømming av septik innenfor Drøbak-sjeteen, tror jeg kanskje det vil ta noe tid før det gjøres et tilsvarende forsøk på å gjennomføre et forbud som faller på sin egen urimelighet. Saltvann inneholder mikroorganismer som faktisk er avhengig av denne formen for "næring". Marinbiologer har derfor konstatert at dette ikke er noe forurensningsproblem, men kan være et estetisk problem hvis utslippet skjer nærmere land enn 300 meter. Tidligere var grensen 100 meter, men KNBF støttet forslaget om utvidelse til 300 meter nettopp fordi at man ikke skulle gjøre dette til noe problem, bortsett fra i Vestby kommune hvor de kommunale myndigheter har valgt å vende det døve øret til fakta.

Hilsen Syvert :flag:

Edited by Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Fartøy som er utstyrt med permanent monterte septiktanker, skal ha standardisert avløpstilkobling slik at mottaksfasiliteter kan knytte seg til denne.

Høres greit ut, men hva er standard? Holder det med ett hull med en viss diameter for fleksibel suge-slange, eller er det spesialkoblinge av noe slag?

2 stk 1.5" luftinger og tømming fra land-kobling står på neste vinters arbeidsliste.

Høres greit ut, men hva er standard? Holder det med ett hull med en viss diameter for fleksibel suge-slange, eller er det spesialkoblinge av noe slag?

<{POST_SNAPBACK}>

På tømmeanleggene i Gøtakanalen skal det ihvertfall være en fleksibel stuss som passer til diameter fra 25 til 32 mm.

Vet ikke om dette er noe standard?

Mener å ha lest at det er 3 forskjellige typer stysser. Og at det er forskjellige systemer i bruk mellom Norge og Sverige. Noen som kjenner til det?

En ting er å innmontere sjøventil. Skilsø leverte 750CC uten ventil,de benyttet en vannlås. Men hvordan er det når en bygger om et gammelt system? Det letteste vil klart være å splitte systemet etter pumpa. Men hvis det ikke går å suge gjennom en elektrisk pumpe så blir det straks forferdelig mye mere arbeide å bygge om.

Større lufting og innmontering av sjøventil har vært på planleggingsstadiet i flere år nå,så det er kanskje på tide å skille sammenfiltrede organer og legemsdeler og få bygd om hele septik systemet.

Det kommer strengere krav i 2006. Den nye fritidsbåtforskriften (Forskrift av 20.12.2004 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy m.v., gjelder for nye fritidsbåter fra 1.1.06, og der heter det:

"5.8. Utslippsforebygging og utstyrskrav i fm ilandbringelse av avfall

Fartøyene skal være bygd slik at utilsiktet utslipp av forurensende stoffer (olje, drivstoff, osv.) til vannet hindres.

Fartøy med toalett må:

a) enten ha septiktanker,

b) eller innretninger der tanker kan plasseres.

Videre skal skroggjennomføring som leder kloakkutslipp være utstyrt med ventiler som kan sikres i stengt posisjon. "

Så kan man jo inntil videre spekulere fantasifullt om hva "innretninger der tanker kan plasseres" kan være :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det må være en liten misforståels her. EU direktivet blir revidert etter hvert, og diverse revisjoner gjøres gjeldende fra 2006. Men ovenstående bestemmelse er allerede med i nåværende versjon av direktivet, som ble gjort gjeldende fra 1998. For eksempel gjelder ovenstående bestemmelser om kloakkutslipp fullt ut for min båt som er under bygging og vil bli sjøsatt i 2005.

Men: disse bestemmelsene har ikke tilbakevirkende kraft. D.v.s at de gjelder ikke for båter sjøsatt før 16. juni 1998. For gamle båter gjelder altså bare bestemmelsene om hvor det er lov å slippe kloakk ut i sjøen. Det skulle jo bare mangle at gamle båter skulle ha "innretninger der tanker kan plasseres".

Mener å ha lest at det er 3 forskjellige typer stysser. Og at det er forskjellige systemer i bruk mellom Norge og Sverige. Noen som kjenner til det?

<{POST_SNAPBACK}>

Mener å ha hørt at dette ikke er så nøye fordi utsugingen foretaes med et gummimunnstykke som passer til det meste.

Har noen sett hvordan det foregår?