Jump to content

O' skrekk! Vi var i Gula Humpen!


ter-av

Recommended Posts

Hei båtfolk

 

Visste vi hvor humpen var? Nei. Ante vi hvor gul og sur han er? Nei.

Kjenner vi Gula Humpen nå? Definitivt! - Det blir en stund til neste gang, sa Kirsti.

 

Vi tok med MorMajor på et ti dagers junitokt. Hvaler, Koster, Grebbestad. Og Gula Humpen, altså! :crazy::crazy:

Har vært der før, men det må ha vært da Humpen slumret. Nå opplevde vi verre humping enn vi noen gang har hatt.

 

Mer om humpen, nye videoer og bilder, solnedgang og blått hav på vår oppdaterte hjemmeside.

 

MorMajor

 

Og vi hører gjerne deres erfaringer fra Gula Humpen og andre utsatte områder, gjerne nedover Vestfold og Aust Agder dit turen går noe senere!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hardbarka (he,he) sjøfolk flirer når Gule Humpen (det heter Gule, ikke Gula humpen, eller egentlig Tjurpannan) nevnes. Men velkommen i klubben. Som dere sier: "Visste vi hvor humpen var? Nei. Ante vi hvor gul og sur han er? Nei. Kjenner vi Gula Humpen nå? Definitivt!"

 

Strekket er ikke langt, men vi har sloss oss over, og vi har snudd. Men å få tatt bilder i kaoset, - never!

 

Ha respekt for det strekket. Der har det gått med mange liv i tidligere tider!

 

Og vil du vite ennå mer om havstrekket fra Koster og sydover, kan du jo lese litt i boken "Skeppsbrott" av Reiner Sörensen som jeg har scannet inn her. Han var født og oppvokst på Kalvön utenfor Havstensund. Har selv truffet ham, en riktig trivelig kar som nå er borte.

 

Lars H.

(som også har gått der og utforbi i havet i havblikk)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hardbarka (he,he) sjøfolk flirer når Gule Humpen (det heter Gule, ikke Gula humpen, eller egentlig Tjurpannan) nevnes.

Lars H.

(som også har gått der og utforbi i havet i havblikk)

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg fikk mange treff på både gula og gule i dag, så jeg var usikker.....

Men du har sikkert rett, Lars. Og, skjønt han presenterte seg hardt og brutalt, glemte han visst å nevne navnet i forbifarten. Det var i det hele tatt intet hyggelig bekjentskap! :lol:

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Been there done that. Velkommen i gjengen :yesnod: Det er mye vann som skal inn over de skjære utafor Havstensund. Godt det ikke er så langt over. Men jeg fant ingen video/bilder fra denne delen av turen på siten din.

 

Nåvel - går det an å gå trygt på utsiden av GuleHumpen? Jeg har alltid gått gjennom Havstensund - men det finnes kanskje en led ut Kosterfjorden og på utsiden av Gule Humpen. Noen som kan vise på kart?

Link to post
Share on other sites

. Men jeg fant ingen video/bilder fra denne delen av turen på siten din.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei - nei, på dette strekket hadde jeg mer enn nok med å manøvrere skuta og å holde meg fast. Neste gang får jeg montere kameraet fast og la det surre og gå...... :yesnod::yesnod:

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Nåvel - går det an å gå trygt på utsiden av GuleHumpen? Jeg har alltid gått gjennom Havstensund - men det finnes kanskje en led ut Kosterfjorden og på utsiden av Gule Humpen. Noen som kan vise på kart?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Bilde

 

Nei, egentlig ikke. Det er ei lei på utsiden av Havstensund, men den er krøkkete.

Ellers er det vel slik at jo lenger fra land du er, dess tryggere er du.

Jeg går sjelden innaskjærs på dette strekket lenger pga all trafikken.

Men nå synes jeg dette snakket om Gule Humpen går over alle skafter. Det blir riktignok noe grisesjø der ved SV vind, men så ille er det ikke. Jeg har gått der en bråte ganger med både seilbåt og planende båt.

En skulle jo tro det blåste stiv kuling der hele tiden når en leser her. Det skremmer jo vannet av de som skal gå der for første gang.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nåvel - går det an å gå trygt på utsiden av GuleHumpen? Jeg har alltid gått gjennom Havstensund - men det finnes kanskje en led ut Kosterfjorden og på utsiden av Gule Humpen. Noen som kan vise på kart?

Hei.

 

Det er vel egentlig ikke noen led på utsiden, men går en bare langt nok ut er det jo greit.

Ellers går det jo ann å korte inn den indre leden fra Havstensund noe ved å gå nord om

den grønne staken ved Klatten og så gå Munkesund. Og ja, det er dypt nok der. Se den

røde streken på kartet under.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men nå synes jeg dette snakket om Gule Humpen går over alle skafter. Det blir riktignok noe grisesjø der ved SV vind, men så ille er det ikke. Jeg har gått der en bråte ganger med både seilbåt og planende båt.

En skulle jo tro det blåste stiv kuling der hele tiden når en leser her. Det skremmer jo vannet av de som skal gå der for første gang.

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget for meg er at flere blir oppmerksom på at dette er et sted på lik linje med f.eks. Rakke der man bør sjekke forholdene før man går over. Som ter-av skriver - dette visste de ikke om før de stod oppi det med begge beina. Jeg har også vært over i havblikk - og jeg har vært over i ganske real sjø. Jeg synes strekket krever litt ekstra oppmerksomhet fordi det kan være grov sjø der og fordi det er kort vei til land. Det er de to tingene sammen som krever litt ekstra oppmerksomhet.
Link to post
Share on other sites

Men nå synes jeg dette snakket om Gule Humpen går over alle skafter. Det blir riktignok noe grisesjø der ved SV vind, men så ille er det ikke. Jeg har gått der en bråte ganger med både seilbåt og planende båt.

En skulle jo tro det blåste stiv kuling der hele tiden når en leser her. Det skremmer jo vannet av de som skal gå der for første gang.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke for å være lumpen, men det kan være tøft over humpen! :lol:

Joda, joda - jeg har gått over der i havblikk jeg også. Det var vel derfor jeg ble så overrasket over hvor tøff den kan være!

Her er det ikke snakk om å skremme vannet av noen, men alle vi på dette forumet er ikke like erfarne. Hadde jeg hatt de erfaringene jeg nå har, så hadde jeg ganske enkelt ventet på roligere vær. Og det er en erfaring andre kanskje har nytte av? Det kan vel ialle fall ikke skade å få litt oppmerksomhet rundt dette farvannet.....?

 

Ellers er det en god ide å printe ut den røde ruten i kartet til Lars H. Det har jeg gjort, og jeg kommer til å legge den inn i plotter og kartbok.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Ellers er det en god ide å printe ut den røde ruten i kartet til Lars H. Det har jeg gjort, og jeg kommer til å legge den inn i plotter og kartbok.

Men obs, det er ikke et "track" slik jeg har gått. La den bare inn for hånd i sakens anledning. Så følg den ikke slavisk. Den viser kun omtrent hvor en kan gå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skrekk o gru hvor mye negativt vi fikk høre i fjor før vi skulle over Gula Humpen.

 

Vi sjekket "vær og føreforhold" før vi dro over. Alt var "tima og tilrettelagt" for en tur over "verdens" verste strekning (I følge hva andre sa)

Den sjøen som møtte oss der var bølgene fra forbipasserende båter som raste over, de har sikkert og fått høre at det e "skummelt" over humpen og ville skynde seg over :cool:

 

At det kan være ekkelt over der ved "riktig" vind tror jeg på, men det finnes det jo nok av her i vår skjærgård også.

 

 

God Sommer :sailing:

Link to post
Share on other sites

Som de fleste slike 'skrekk' strekninger, har de aller fleste gode erfaringer, og ler gjerne litt overbærende :lol: av de som viser redsel/respekt for strekningen.

 

Her sør heter den lokale skrekken Kvåsefjorden, eller Kvåsen som den kalles. Jeg har gått her utallige ganger, med forskjellige vindforhold. Den ligger mellom hjemsted og hytta. Det har alltid gått greit å krysse, kun en gang (17 mai i fjor) valgte vi å snu (grunnet vind og havtåke). Jeg tviler likevel ikke på at den er svært skummel/farlig under gitte værforhold. Det har skjedd en god del forlis og dødsfall i tidenes løp. For noen år siden forsvant en båt sporløst på strekningen...

 

Min moral: vær ikke redd for slike strekninger i godt vær. Vis respekt og aktsomhet. Det er ingen nederlag å snu ved de væreforhold som bringer fram vanskelige forhold. Ofte er det en kombinasjon av grunner, strøm, vindforhold og annet som skaper farlige situasjoner.

 

P.S jeg planlegger selv å krysse Gule Humpen i sommer. Håper og tror det skal gå bra, men har med interresse merket meg at SV vind skal man ha respekt for på strekningen :puke:

Link to post
Share on other sites

Som de fleste slike 'skrekk' strekninger, har de aller fleste gode erfaringer, og ler gjerne litt overbærende  :lol: av de som viser redsel/respekt for strekningen.

 

Her sør heter den lokale skrekken Kvåsefjorden, eller Kvåsen som den kalles. Jeg har gått her utallige ganger, med forskjellige vindforhold. Den ligger mellom hjemsted og hytta. Det har alltid gått greit å krysse, kun en gang (17 mai i fjor) valgte vi å snu (grunnet vind og havtåke). Jeg tviler likevel ikke på at den er svært skummel/farlig under gitte værforhold. Det har skjedd en god del forlis og dødsfall i tidenes løp. For noen år siden forsvant en båt sporløst på strekningen...

 

Min moral: vær ikke redd for slike strekninger i godt vær. Vis respekt og aktsomhet. Det er ingen nederlag å snu ved de væreforhold som bringer fram vanskelige forhold. Ofte er det en kombinasjon av grunner, strøm, vindforhold og annet som skaper farlige situasjoner.

 

P.S jeg planlegger selv å krysse Gule Humpen i sommer. Håper og tror det skal gå bra, men har med interresse merket meg at SV vind skal man ha respekt for på strekningen :puke:

<{POST_SNAPBACK}>

Sommeren 2004 var vi på båttur fra Oslo til Kr.sand t/r. Over Kvåsefjorden (Kvåsen) fikk vi mye sjø bakfra og det var helt uventet for oss. Været var jo ikke så verst. Da vi kom i land inne i Kristiansand traff vi et eldre lokalt ektepar på brygga som selv hadde hatt båt i mange år. "Ååå, har dere gått over Kvåsen i dag, under disse forholdene, ja da har dere hatt tøffe forhold",- sa dem begge.

 

I år har vi allerede vært i Smögen og har således passert både Gule Humpen og Humparna (lengre sør) uten at det var noe problem. Været var godt. Men ut i fra forholdene og det jeg ser på sjøkartet (grunner etc.) skjønner jeg godt at dette er "beryktede" steder når værforholdene ikke er de beste.

 

Er helt enig i at ingen av disse stedene er noe problem i godvær, men for all del, ha respekt for slike områder og vurder nøye værforholdene!

 

Ha en god sommer alle sammen :seeya:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Etter å ha blitt presentert for en sint utgave av Gule Humpen :crazy: har jeg for moro skyld søkt litt i svenske beskrivelser av Tjurpannan. Noen smakbiter:

 

Tjurpannan saknar skyddande ytterskärgård och tillhör ett av bohuskustens mest exponerade områden. Tjurpannan har i alla tider utgjort en fruktad passage bland sjöfarare.” (http://www.vastkuststiftelsen.se/VisaNaturres.asp?id=503)

 

”Ett av bohuskustens mest fruktade område är Tjurpannan. Namnet kommer av att en av uddarna från havet just ser ut som pannan på en tjur. Grunden ligger tätt och många skeppsvrak vittnar om hur farliga vattnen är. Vågorna kan bli flera meter höga och slå med enorma krafter mot klipporna.” (http://www.sportshopen.nu/turista/grebbestad/se/)

 

Här är sjön obehaglig även vid måttliga sydvästliga vindar (http://kanaler.arnholm.nu/ofullbordade/isvikskanalens.html)

 

Og svenskenes erfaringer har gang på gang ført til planer om å bygge en kanal (også nevnt i en tidligere streng her på Baatplassen.no):

 

”Åtskilliga gånger har förslag lagts om en kanal genom det smala näset mellan Edsviken i Skagerrak och Bladviken längst in i Sannäsfjorden.

Veterligt stakades en kanal ut redan under de första åren av 1900-talet, men den blev inte byggd då, och inte har förslag väckta 1918, 1935, 1940 eller 1951 lyckats bättre.”

 

Vedlagt ligger et kart over den tenkte kanalen. Tror den ville få mange tilhengere i Norge også! :flag:

 

ter-av

 

Bilde

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

De fleste av oss ser vel på vestkysten av Sverige som et trygt sted for båtfolket.

Og sommerstid er det nok helt riktig. Men de har da høst og vinterstormer også.

På kartskissen under er alle kjente forlis opp til vår tid merket med båtens navn

og årstall. Kartet dekker fra syd Koster og ned til like utenfor Gule Humpen. Og

på tilsvarende kartskisser både lenger nord og sydover, er det like tett mellom

skipsnavnene.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dessverre, har kun til lit syd for Väderöarne, se kartet under. Vil du se de to

siste, eller lese litt fra Reiner Sörensens bok: Skeppsbrott, kan du klikke her.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her er en liten oppdatering om Gule Humpen

 

Vi gikk fra Tanumstrand til Moss i dag. Det var meldt SW 10 msek - men vi var ganske så bestemte på at nå lengtet vi hjem til hund, trampoline og dyner som ikke er klamme. Og etter 8 dager på rad med 30 grader+ om dagen, 22 grader i vannet og 20 grader i lufta om natta synes vi at det var deilig å tenke på å komme hjem. Snakk om hell med været! Vi valgte å ta strekket hjem på tross av litt urolig vær

 

Ettersom vi har vært over Gule Humpen i ruskevær med seilbåt før brukte jeg litt ekstra tid på å forberede skip og mannskap på at det kunne bli litt sjø i dag. Båten ble gjort ekstra godt sjøklar ved at alle løse ting ryddet unna og stuvet bort, alt nødvendig utstyr ble lagt på rett plass, og motoren fikk en ekstra sjekk (olje +visuell). Nødutstyr ble sjekket en ekstra gang, og bøtta ble gjort klar til ungene :puke: Helt sikkert overforsiktig - men jeg liker å være på den sikre siden.

 

Ut fra Tanumstrand gikk vi vanlige leden innaskjærs mot Havstensund. Rett før siste øya før Gule Humpen kneppet vi igjen kalesjen og gikk rolig over. Det var ca 3 meter sjø - ganske godt med trafikk - og det brøt godt på skjæra på utsiden. Jeg har kopiert kartet til Lars H og lagt inn der jeg gikk i dag - fulgte hovedleden -blå stripe - og kjørte ned til grønn stake for å korte strekket med åpen sjø - se stiplet linje

 

Bilde

Fra den grønne staken ble rundet til vi rundet neset inn mot Havstensund tok det 5 minutter. Jeg gikk da i 10-14 knop og brukte gassen aktivt for å ha en behagelig fart. Ingen :puke: ingen :cryin: ingen :headbang: bare :smiley: fra alle ombord. Faktisk var vi veldig fornøyde med at båten fungerer så bra i litt dårlig vær - og at vi mestret dette så greit.

 

Turen ellers inneholdt litt :puke: både Kosterfjorden og Sekken var litt grov i dag. Men det hele roet seg da vi kom på høyde med Hankø

 

Da vi gikk nedover svenskekysten for ca 2 uker siden var Gule Humpen helt stille - akkurat som bildet til Suzuki over.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig at Gule Humpen kan være stygg i SW. Ruta rundt og inn i smult farvann er egentlig grei. Problemene oppstår imidlertid fort med maskin eller manøvreringsproblemer fordi man går så nære land, og så raskt vil havne i fjæresteinene hvis uhellet skulle være ute. Selv har jeg alle varientene lagt inn som rute på plotteren. I år og i de seinere åra har vi tatt ytterruta som Lars H og andre har beskrevet. Denne ruta er mer utsatt med SW men er mer interessant synes vi så lenge været er rimelig bra.

Bilde

Bildet viser Humpen på sitt beste da vi passerte på vei til Vaderøerna for 14d. siden

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...