Jump to content

O' skrekk! Vi var i Gula Humpen!

ter-av

Recommended Posts

Kom hjem i går kveld fra en 4-5 dagers tur nedover svenskesia. Sørover på søndag/mandag var det flatt vann og 25 knop for å ta igjen to sakte-båter som gikk dagen før oss.

Hjemturen onsdag ettermiddag ble litt friskere. Gikk hele strekket fra Dannemark (mellom Hamburgsund og Hunnebostrand) til Nordre Sandøy (Hvaler) i ett. Omkring 10 m/s SW/W antar jeg.

Gule Humpen var litt lumpen. Og Kosterfjorden likedan. Sekken overraska oss med mer sjø enn jeg forventa. Men, jeg opplevde det verken som problematisk eller emne for "uro" på noen av strekningene. Valgte å gå med åpen båt (kalesjene nede) så det ble en del sprut. Synes åpen båt gir bedre oversikt og kontroll.

Interessant poeng (synes jeg) var at vi ikke så en einaste snekke-type verken over Humpen eller Kosterfjorden. De som var ute var seilere og noen planere 30+ fot.

For noen år sia var jeg over Gule Humpen med 24 fot vindskjerm-snekke i samme vindforholdene. Det var IKKE trivelig, det rulla og slang og tok såååå lang tid å bli ferdig. Fjord Weekenderen er en helt annen og bedre opplevelse-selv om den bare måler drøye 21 fot. Det å ha krefter og fartspotensiale nok til kunne kjøre "aktivt" med sjøene er bærre lekkert.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Det å ha krefter og fartspotensiale nok til kunne kjøre "aktivt" med sjøene er bærre lekkert.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig at både sekken og S-sida av Hvalerøyene kan være like ille som Humpen. Allikevel, siden man ikke blir tvunget så nære land føler jeg meg her mer å være herre over situasjonen. En maskinstopp på Humpen i SW får umiddelbart dramatiske konsekvenser.

Ellers bifaller jeg i høyeste grad din beskrivelse av å ha krefter til disposisjon, slik at man kan gå "aktivt med sjøen". Er det fint vær og rolig sjø går vi (nesten alltid) sakte (<8Kn) for å stresse ned, nyte turen, sjøen og naturen rundt oss. Finnes det egentlig noe vakrere enn når naturen åpner seg med en ren horisont og hvor sola glitrer i sjøen foran deg?

På den annen side, blåser det opp og blir urolig må man ha krefter til dispossisjon til å holde tritt med sjøen i medvind og kraft og moment nok til å gå i plan og slå seg gjennom bølgene i motvind.

Som en skjønner går vi sjelden eller aldrig i planingsfart ved flatt hav. Ønsket vi det ville vi heller ha kjøpt oss vannskuter eller en annen "morro på sjøen" sak med on/off bryter istedenfor gasshendel. Andre kan ha andre holdninger her. Det får bli opp til den enkelte. Apropos on/off, når så du sist en "Targabåt" gå i sakte fart?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...